Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Analytiskt/seriös vs bara ha kul | 2231 besök totalt |
Eftersom jag har förflutet som tävlingsmänniska och har börjat köra lite racing på gärsgårdsserienivå så har jag ju ambitionen att utvecklas och köra fortare. Tror jag har pejl på hur jag ska jobba för att lära mig, vad jag ska vara observant på och vad jag ska analysera.
Försöker ge mig ett par läxor under varje körpass, kan t.ex vara att verkligen se till att titta långt fram i svängen och att prova olika spårval i en viss kurva. Saken är den att det är så roligt att ligga och "kubbas" med alla att jag efter några varv ofta har glömt min "läxa" jag hade gett mig för det passet. Är det jag som är är för oseriös eller har för dålig simultankapacitet? Någon som känner igen sig? _________________ Pär Hylander |
||
Jag är jättedålig på spårval!
Brukar plugga spåren lääänge innan körningen men väl på plats så rattar jag bara på känn iaf Har inte "tid" att tänka på spårvalet på något sätt.. det det bara tja går av sig själv.. försöker jag iofs verkligen att köra ett spår så brukar det gå.. några kurvor sedan är jag inne i det irrationella rattandet igen... men jag tycker det är roligare att "bara köra" än att försöka hitta optimala spår varje ggr _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag tycker det är skitkul att ligga och testa nya spårval, bromspunkter, tekniker m.m. Och försöker göra det så mycket som möjligt, men självklart blir det en del slöa varv också där man inte tänker så mycket.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Att försöka förbättra sig gör väl bara det roliga roligare??
Själv försöker jag prova olika spår mm i en kurva i taget och samtidigt försöka köra exakt likadant under resten av varvet och sen får klockan tala om vilket som var bäst...sen vidare till nästa banparti osv... Tar en stund men efter ett par långloppspass så kan man få till varv man är riktigt nöjd med _________________ Karl Brag |
||
För att bli bättre måste man veta vad man gör fel.
Vi har under 2003 säsongen haft tre förare och haft ungefär samma varvtider men olika snabba på enskilda sektioner. Till säsongen 2004 kommer vi att skaffa dataloggning för att i detalj analysera framryckningen. Det medför att vi kan kombinera våra snabbaste sektioner och förhoppningsvis putsa varvtiderna för den aktuella banan. Att "stångas" är racing, men det gäller även att höjja den egna kompetensen. Dataloggning är är en dundergrej för att förbättra körningen. Laptimer ger en omedelbar återkoppling men sämre möjligheter till analys. Just nu är det massa "googling" för att hitta dataloggningssystem. Nån som har erfarenhet av dataloggning? |
||
För att anknyta till en tidigare debatt om dataspel. Jag har kört en del dataspel och anser att värdet i det är att jag tränar in BETEENDET att köra genom en kurva. Det har underlättat en hel del när jag kör "live". Jag undviker annars kubbningen eftersom jag kör mest klubbmöten och ingen av bilarna är lämpad för "kubbning" och dess konsekvenser. Klockan får räcka för mig, tills vidare. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Analytiskt/seriös vs bara ha kul | 2231 besök totalt |