| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Göteborgs kommun säger upp avtal med företag på bananpiren.
|
1738 besök totalt |
|
"Frihamnen har ett särdeles centralt läge. Här finns chans att bygga ett Göteborgs eget Manhattan med höga hus på de tre pirerna i älven. Men först måste en del gamla byggnader försvinna. Ica:s och Dagabs tidigare fruktlager på Bananpiren står på mark som ägs av kommunen. I september beslutade fastighetsnämnden att säga upp deras tomträttsavtal i förtid." Länk till artikel i GP Låter som om det kanske inte blir fem år med STCC på piren ändå.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re: Göteborgs kommun säger upp avtal med företag på bananpir
Varför blir man inte ett dugg förvånad
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Göran Johansson är ju inte kvar men kanske kan lågkonjukturen fördröja galna byggprojekt några år.
Sen har väl det inte blivit så mycket "Eco-driving" aktiviteter, det har inte så det hörts så mycket iaf (har tyvärr inte överblick över piren). Men det känns inte så trångt på andra ställen på norra älvstranden så varför bygga på Bananpiren, den är ju bara krånglig att komma till (förutom via vattnet)? Det luktar småstadskomplex och "bygga sig ur krisen" tycker jag. Satsa på ett extremt stort köpcentra i Landvetter istället (det saknas en kvadratkilometer med öde shoppinglokaler i den riktningen)
Eller vill man vara extrem; En ostlänk (Bohus, Landvetter, Kungsbacka) för att öppna upp nya dynamiska områden. Men kanske kan det komma igång bredare aktiviteter på banan när byggnaderna blir helt tomma (depåer, mekgarage...). Man ska ju inte tro att räckena försvinner förrän de är borta. Men räckena gör ju också att förarkurser med egen bil inte är så lockande. |
||||
|
Lite kreativt tänkande
Bygg en ny älvförbindelse och vips blir tingstadtunneln och göta älvbron lediga!! Sveriges häftigaste bana: med både tunnel och bro, en sträcka på norra älvstranden och en chikan runt gasklockan.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Inte så mycket aktiviteter säger du, men vilka får hyra då? Som jag förstår det så är det inte bara att hyra, speciellt som man måste köra på miljöbränsle, folk måste kunna komma till jobbet och lasta/lossa över banan och det ligger enorma betongblock över hela banan som måste bort.
||||
|
Re:
det är väl som vanligt när komunen strävar åt flera håll samtidigt bygg en fin bana men gör så ingen kan använda den motivera sedan beslutet om rivningen med att det inte finns nån aktivitet där
||||
|
Re:
Det har väl körts minst ett Blackrace på rakan vad jag hört. Förmodligen underlättar det om man är på god fot med GotEvent. |
||||
|
Re:
Få verkligen hoppas det kommer vara stcc i gbg även i fortsättningen det var ju publikrekord med 38000 sist & det skulle nog utan problem gått att få dit 5000-10000 personer till om det funnits platser så det verkar ju inte vara nån brist på intresse Bara hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga & bygger en fin permanet bana mitt i stan som även får vara kvar i framtiden det är fin reklam för stan även om alla inte fattar det Skulle vara grymt om det i framtiden skulle kunna köras lite klubb körningar där
||||
|
Re:
Men tror nog att man hade fegat något med tanke på närheten till alla betongavbärare, det ser rätt tight ut i.a.f. när man kikar ner på banan från bron.
_________________ Peter Karlsson |
||||
|
Re:
Blir ju lite fartkänsla med allt så nära
||||
|
Göteborgs stads inställning till motorsport kan man tydligt se i behandlandningen av Kaparna. Jag är glad att jag flyttade ifrån den där staden. Är man bostadssökande och motorsportintresserad, så skyr man stället.
_________________ Per Ferm |
||||
|
Re:
Alla som vet nåt om Göteborg inser ju att enda orsaken till att dom sa ja till STCC var för att vara före Stockholm...
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1738 besök totalt |