Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Personlig Utrustning
3638 besök totalt
Ahlbergracing.se
ljungby
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Personlig Utrustning

Hej!
Funderar på att börja köra Juniou Cup och undrar vad man behöver för personlig utrustning.
Tacksam för svar MVH Charlie

VOC Arena #56
Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006

otroligt, 166 visningar och ingen tycks veta vad det är för utrustning som gäller!

Det du behöver är: Brandsäkert underställ (tvådelad eller i en del), brandsäkra strumpor, racing skor, brandsäker overall, balaklava samt SBF godkänd hjälm. Detta tror jag är minimikraven för racing. Det finns även i regelboken på SBFs hemsida.

Sedan tycker jag personligen att man ska vara förebyggande och skaffa sig ett HANS-skydd med godkänd hjälm till (med HANS-skydd är det inga viktgränser, för till exempel juniorer, heller)! Det kan tyckas vara dyrt men det är värt det och jag tror nog att om man en dag sitter med en skadad nacke grämer man sig nog för att man inte betalade de där tusenlapparna för skyddet (en rätt ok försäkring tycker jag)...

Hoppas du blev klokare på det här!

MVH Erik

Helsingborg
Här sen Feb 2007

Ursäkta om jag kapar tråden lite.
Sitter och funderar ang personlig utrustning i Volvo original Cup, är det FIA eller SBF-godkänt som gäller?
Handskar och skor har som jag förstått det mindre betydelse, men hur är det egentligen med hjälm och overall?
Har sökt på SBFs hemsida men inte hittat något.
Det är ju rätt stor prisskillnad på tex Sparco club samt Sparco jet.

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Har inte hört om bilsportförbundet bestämt sig om vilka regler som gäller hjälmar ännu. Det troliga är enligt rycktet att HANS är godkänt oavsett vikt, täck eller öppen hjälm i bil. Har inte hört ännu vad som gäller utan HANS.

När jag frågade i höstas gällde internationella reglerna (Peltors lätta hjälm tillverkas inte längre och ingen mer är godkänd så vitt jag vet) och att det troligtvis blir krav på HANS till tex. 2010, sen vet jag inget mer.
Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006

En HANS-Hjälm är godkänd oavsett vikt och du kan köra både öppen och integral (förutsatt att du använder HANS-skyddet såklart). Det här har gällt de tre år jag har kört i Renault Junior Cup (fr o m 2006 till 2008).

Personlig Utrustning
3638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande