Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4936 besök totalt |
Söker tips för att komma under 95 dBa
Som säker de flesta vet så kommer våra banägare att vara hårda mot buller i framtiden. 95 dBa är det som gäller. Ring Knutstorp har till exempel investerat i en fast anlägning för att kunna mäta ljudet. Söker lämpliga tips för att komma under denna nivå utan att bygga om hela bilen. Vad finns det för ideer? ![]() _________________ Ulf Danielsson |
||
![]() En "svamp" gör tydligen rätt stor skillnad utan att skäla effekt. Minns jag det hela rätt var den utformad som en vanlig kammardämpare invändigt och längden på den avfjorde vid vilken frekvens den dämpade bäst. Men det var några år sen jag fick teorin förklarad för mig, så lite mer bakgrundsforskning rekomenderas. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Månne inte "svampen" funkar som en Helmholtz resonator. Då kunde man ju i princip mäta frekvensen på bullret ur röret och dimensionera burken enligt största bullerfrekvensen. Månne det funkar
![]() _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Kors i slutröret slår väl sönder ljudet en del!
Sen kan man ju sätta i en insats längst bak med mindre hål men det hämmar ju flödet!! Mvh |
||
Pratar vi bilar med lite rejält med pulver så är det ett helskotta med bullret jag har själv dessa bekymmer då det flyttas en massa luft överallt trots turbo som nu slår sönder det men det räcker inte riktigt trots att jag har ett åbäke till dämpare benke har säkert klurat ett och annat på svampen ovan.... man brukar ju kunna dämpa dom flesta ljuden men som sagt det blir mycket luft som flyttas och det är ett satans bekymmer....
Liten diameter är alltid en vinnare stora äckliga trattar därbak som en annan jäkla spoilerbil funkar ju alltid dåligt vad man än gör i övrigt...... men man kanske vill ha ett 76 mm rör och redan då är dimensionen ett bekymmer känns det som... något mindre än det kan vara önskvärt för ljudet men inte flödet..... På insugssidan är det gärna någon resonans som brötar som just kan bli problemet...... men för en annan som knappt har plats för själva luftfiltret hur fan ska man få plats med en burk som dämpar..... suck.... fram med lite kluriga svar nu så vi får veta.... hmm eller det kanske snarare inte finns så mycket genvägar stora burkar små dimensioner flytta mindre luft..... ![]() _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Det kanske är så att man får börja titta på själva motorns sammansättning. Benke med Cobran i min förra post kunde inte köra med så vild kam som han ville, motorn ylade helt enkelt för högt då. Gamla Matra V12 skall visst vara riktigt högljudda, mest beroende på en helt fel (i alla fall ur den synvinkeln) överlappning mellan kammarna...
Svampen tillkom förresten för att t.o.m. kryss i slutröret påverkade effekten negativt ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Har provat en hel del olika varianter för att få ner ljudnivån.
Kors i slutröret eller längre i i systemet har jag aldrig lyckats få någon större dämpning med, varken på 4-cyl eller V8. Slutrör med dämpinsatser av olika slag är nog mest lämpade för att få en tävlingsbil genom bilprovningen ![]() För min del har det till slut alltid blivit en rejält stor ljuddämpare monterad långt bak i systemet som har dämpat nivån under 95 db. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Inte helt lätt att dämpa ljud utan att föra in mer volym och strömningsmotstånd. Och svampen som ni visar är som sagt en helmholtz resonator och dämpar mest vid en frekvens och dess övertoner.
Andra grejer man kan använda sig av är olika area språng, kvartsvågs dämpare, perforerade plåtar och dämpmaterial. Effektivast blir det givetvis om man har koll på vilka frekvenser det är som dominerar från ens motor och därmed dämpa det som dominerar genom att välja rätt längder och areasprång för de olika burkarna i dämparen. Korsa de olika piporna kan funka om ljudet är i motfas där man placerar korset annars kan man få en förstärkning om det är i fas. _________________ Thomas Tegbäck |
||
Re:
Visst kan det funka men jag är rätt säker på att det finns bättre sätt att bygga ett tillräckligt dämpat system med tanke på volym och strömningsmotstånd som man har att tänka på. _________________ Thomas Tegbäck |
||
Eftersom dämpningsull av olika sorter oftast förr eller senare blåser ur vid lite högre effektuttag så kanske Flowmaster's princip med inbyggda kamrar och att låta avgaserna ändra riktning ett antal gånger vore något att ha i åtanke? Sen vilken typ som passar vilken motor bäst kan man ju alltid fundera över!
![]() ![]() ![]() och eftersom turbo dämpar bra, kan man inte använda en/flera fasta/rörliga fläktvingar!? ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||
Re:
Jag håller av en händelse på o bygger ljuddämpare till Panteran. Tanken är just precis det som dikuteras här, låg ljudnivå med bibehållen effekt. Lyckas jag så får ni reda på hur det går till, misslyckas jag hörs ingenting och jag går å skäms. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Här är en löstagningsbar variant kan sättas fast vid behov.
![]() http://www.btbexhausts.co.uk/ för fler bilder _________________ Johan Christensson |
||
Man får väl tacka Calle och Johan för tipsen.
![]() Man åker ju Wankel och blåser ut allt löst skit ganska fort. Får väl se om dessa tips kan leda till något mer beständigt och tyst. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
Någon som har tips på hur man skulle kunna upprätta teststationer/tillfällen där man själv kan se om gränsen är nådd eller inte?
Jag kan förutse flertalet tråkiga tillfällen i sommar där sura pengar inte kommer till användning för att bilen låter för mycket. Bättre att ha koll på det innan träffen. Problemet är ju inte att investera i en dB mätare men mera i att mäta på rätt sätt och så som standarden är satt på banorna. _________________ Fredrik Reichel |
||
Re:
Det är ju så att ingenting är enkelt, ljudet skall mätas enligt något mätsätt, men även bilen skikar ut ljudet på olika sätt. Bilen kan alltså leverera en viss ljudmangd men som läses olika av mätstationen. Nog om det, jag har provat min ljuddämpare nu och vad gäller ljudet så är det betydligt tystare än tidigare. Särskillt vid gaspådrag. Om bilen står på tomgång, så hörs det inne i lägenheten som ligger med sitt fönster på första planet över garaget, att den står å går men inte mer. Ljudnåvån vid plan färd är väl i nivå med en SL buss men lite basigare. Nu var ju en stor del av poängen att effekten skulle bibehållas, och det kan jag inte svara på. Det är dessutom för halt för körmässiga uttalanden. Det som ljuddämparen ger med stor säkerhet är att collectorrörests returpuls startar vid dess ingång i ljuddämparen. Så avstämmningsmässigt måste den fungera helt som den ska eftersom dämparens innandöme ser ut som det gör, det är mottrycket som eventuellt kan spöka. Antagligen borde gavlarna ha samma isolering som runt dämparen för minskad egenresonans och i det läget kan man åka med större slutrör. ![]() 2 st sekundärpipor på 3 tum x 800mm. ![]() Slutrören ![]() Med små sluttdömpare ![]() ![]() Hållare för slutrören ![]() Dämparburken med en reflektor över utgångarna ![]() Aluminiumplåt runt dämparen, valsade jag med att tramprulle ett rör över den på en svapgummidyna ![]() Glasfibermatta lindad runt det hålade innerröret ![]() Häljet hålls på plats med slangklammer ![]() ![]() ![]() Dämparen på plats ![]() Kallt ute=vattenånga Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
ja du Göran den där burken kan du inte alltid ha??för den där brukar vråla satan men kan ju blanda ihopp den med en annan som e röd och svart kanske som brukar va på brostugan.
_________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
Re:
Du har blandat i hop dem, min dämpare satte jag dit för 4 dagar sedan. "Vrålbilen" har en BMW 8:a och 4 liter http://www.garaget.org/?car=40318 Han brukar varva lite nu å då för att många gillar ljudet. Trots min över dubbla motorstorleken så låter den inte hälften så mycket. Jag hoppas nu på att kunna åka UTAN att folk vänder på huvudet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4936 besök totalt |