Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (18281 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Jon80 skrev:
Riktigt kul sammanställning Michael!

Du har inte räknat på vad själva driftskostnaden blir per år för bilen? Har hört summor för en Porsche 968 (bilen kanske värd 16o ooo:-) på runt 6o ooo - 7o ooo:- / år, inklusive värdeminskning och försök till beräknat slitage på delar, tex motordelar, kamrem osv.

Mvh Jon


Min bmw har väl redan nått botten när det gäller värde

driftskostnaden kan jag inte säga så mycket om ännu.

Men en säsong med 6 bankörninger går väl på följande kostnader

försäkning 2500:-
skatt 1289:-
bes 300:-
bensin bana 2700:-
bensin transport 5500:-
däck 5000:-
service 1500:-
skivor & belägg 1000:-


ca 19700:-


Detta är vad jag kan komma på

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



OFFkeFF skrev:
Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.
333kr bensin per bankörning blir det inte mycket åka för (1h?).
Men liknande motor (som iofs går betydligt fetare) ligger det på ungefär 35 liter i timmen på Anderstorp och kanske 25-30 på knixigare banor.

333kr köpte ju bara knappt 23 liter Vpower när det var som värst i somras.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Säg att man missat en del kostnader (tex hjullager byte intervall osv, tror bilen drar mer på bana än för 2000:- för 6 möten, hur ofta måste dämparna renoveras osv?), säg att man ladar på en driftkostnad på 25-30 ooo:- förutsatt att man inte tabbar sig och landar i räcke eller växlar 4an till 3an när man egentligen ville lägga i 5an.

Tror det blir svårt att slå en sådan banåkar budget faktiskt? Mest Pang-för-Pengen rentav?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Niklas Falk skrev:
OFFkeFF skrev:
Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.
333kr bensin per bankörning blir det inte mycket åka för (1h?).
Men liknande motor (som iofs går betydligt fetare) ligger det på ungefär 35 liter i timmen på Anderstorp och kanske 25-30 på knixigare banor.

333kr köpte ju bara knappt 23 liter Vpower när det var som värst i somras.


Det hade räckt till 5 mil på mantorp för mig.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.


Liten morot liten virvel i tanken stor motor stor virvel i tanken

Nu vart det lite snålt räknat & med dagens soppapris på en 10:a per liter "glädjekalkyl"
tankar ju faktisk v-power & den är som nämnts dyrare.

Min bil drar ca 2L milen på bankörning så för 450:- kör jag ungefär 2h på mantorp
rena spargrisen alltså.

Nu har bilen rångtal en del i sommar så jag kanske få möjlighet att revidera
förbruknings siffrorna när underlaget blir större

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Niklas Falk skrev:
OFFkeFF skrev:
Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.
333kr bensin per bankörning blir det inte mycket åka för (1h?).
Men liknande motor (som iofs går betydligt fetare) ligger det på ungefär 35 liter i timmen på Anderstorp och kanske 25-30 på knixigare banor.

333kr köpte ju bara knappt 23 liter Vpower när det var som värst i somras.


Det hade räckt till 5 mil på mantorp för mig.


Med samma förutsättningar så hade jag kommit ca 12 mil på mantorp

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Jon80 skrev:
Säg att man missat en del kostnader (tex hjullager byte intervall osv, tror bilen drar mer på bana än för 2000:- för 6 möten, hur ofta måste dämparna renoveras osv?), säg att man ladar på en driftkostnad på 25-30 ooo:- förutsatt att man inte tabbar sig och landar i räcke eller växlar 4an till 3an när man egentligen ville lägga i 5an.

Tror det blir svårt att slå en sådan banåkar budget faktiskt? Mest Pang-för-Pengen rentav?


Har inte kört så länge än så jag kommit till steget ren av dämpare mm sånna utgifter
har en tendens att hamna under byggkostnad då jag köper så "billiga" saker så det inte
lönar sig att renovera

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Michael Bäck skrev:
OFFkeFF skrev:
Hur lite soppa drar din bil på bana? 1500-2000 har man ju dragit av i soppa på en dag själv, då bara inräknat det man gjort av med på banan.


Liten morot liten virvel i tanken stor motor stor virvel i tanken


Haha, jo visst är det så, men jag tycker de flesta motorer, runt 2l brukat sörpla runt 2-2.5l/mil på bana.
Blev dock aningen överraskad på vad m3'an sörplade i sig..
Man får ju hoppas att soppapriserna ligger kvar där de är idag, nästan så det känns billigt att fylla tanken igen.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Riktigt kul tråd! Det är sjukt vad det springer iväg med pengar

Förra säsongen gick lös på ~45 tusen för mig grovt räknat! I den summan är 4 banträffar och ombyggnad från korvmojsbil till banracer inräknad! Helt okej

Mycket pengar men jag kan inte ha haft roligare för dom iaf, det är en sak som är säker thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Rsjerry skrev:
Riktigt kul tråd! Det är sjukt vad det springer iväg med pengar

Förra säsongen gick lös på ~45 tusen för mig grovt räknat! I den summan är 4 banträffar och ombyggnad från korvmojsbil till banracer inräknad! Helt okej

Mycket pengar men jag kan inte ha haft roligare för dom iaf, det är en sak som är säker thumbs up


Visst springer pengarna. Men! oavsett hobby så gör man väl av med varenda slant man drar in?

om det så är på boningshus, sommarstuga, räcerbil, hemmabio eller krogbesök som vissa.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Rsjerry skrev:
Riktigt kul tråd! Det är sjukt vad det springer iväg med pengar

Förra säsongen gick lös på ~45 tusen för mig grovt räknat! I den summan är 4 banträffar och ombyggnad från korvmojsbil till banracer inräknad! Helt okej

Mycket pengar men jag kan inte ha haft roligare för dom iaf, det är en sak som är säker thumbs up


Ja pengarna rullar snabbare än man tror.
Ska bli kul att kika på din kärra till sommaren träffar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



BMW M3 CSL Nypris 732000 Sek -03
BMW M3 CSL idag(http://www.blocket.se/vi/19108742.htm?ca=11_s) 439000 Sek
oprutat och endast körd till affären för att handla mjölk, eller hur Gaute!

732000 - 439000= 293000:-
239000:-/4500mil= 53Kr/mil i värde minskning eller 47800:-/år eller 3983:- i månaden. Helt utan räntekostnader för lån etc..
Räknar man på en ungefärlig ränta blir det ytterligare 150000:- på dessa 5 år eller 2500:- i månaden eller 33kr/milen

Totalt:
86kr/milen
6500kr/månaden
389000 kr på 5 år

Genast låter det billigt att åka en Swift GTI eller en 318is som kostat 95kkr för att åka bana med!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Puppan skrev:
BMW M3 CSL Nypris 732000 Sek -03
BMW M3 CSL idag(http://www.blocket.se/vi/19108742.htm?ca=11_s) 439000 Sek
oprutat och endast körd till affären för att handla mjölk, eller hur Gaute!

732000 - 439000= 293000:-
239000:-/4500mil= 53Kr/mil i värde minskning eller 47800:-/år eller 3983:- i månaden. Helt utan räntekostnader för lån etc..
Räknar man på en ungefärlig ränta blir det ytterligare 150000:- på dessa 5 år eller 2500:- i månaden eller 33kr/milen

Totalt:
86kr/milen
6500kr/månaden
389000 kr på 5 år

Genast låter det billigt att åka en Swift GTI eller en 318is som kostat 95kkr för att åka bana med!

/Pete


Det är jämnförelsevis billigt att åka 318 skulle man råka smacka av banan & ge
karossen en tryckare så finns det billiga bilar att plocka delar från & det blir inte
total katastrof.

Ladda & smacka av med en gt3:a eller liknade skulle få de flesta att gråta trots hyfsat fet
plånbok. Dessutom är det betydligt svårare att hitta delar inte bara dyrare.

Se skulle inte jag våga ladda på så mycket i en sån bil utan skulle ta det försiktigare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Intressant tråd! Här kommer mitt bidrag gällande kostnader...

Jag kör en säsong i BMW Cup för ca 30 000 kr med min gamle 325i E30. Där ingår kostnaden för bromsar, däck, startavgifter, soppa (både transport och under race), transporter och boende. Visserligen har jag spridit ut släktingar på väl valda ställen över landet så på ca hälften av tävlingarna slipper jag boendekostnaden.
Eventuella reparationer kommer utöver nämnda summa. Varje säsong rullar bilen ca 600 mil.

Jag åker en liten och relativt lätt bil som inte sliter mycket bromsar eller däck. En uppsättning däck räcker drygt en säsong, bromsbeläggen nästan två. Skivor har jag inte bytt sedan jag började tävla. Inga extrakostnader i form av hyrsläp då bilen körs till och från tävlingarna för egen maskin.

om inget går sönder har jag ca 2 timmars jobb mellan tävlingshelgerna där jag ser över hela bilen med avseende på skruvförband som tappat moment, eventuella läckage, slitage, lufta bromsar, mm.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Du måste ha en av landets bästa tävlingsbilar när det gäller utdelning per krona.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19509



Michael Bäck skrev:
Du måste ha en av landets bästa tävlingsbilar när det gäller utdelning per krona.
Utdelning kan ju alltid diskuteras men det finns flera koncept som ligger på liknande tävlingsbudget (25-30 för 5 helger (BMW Cup kanske är någon till) och ungefär samma sorts utgifter).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41608

Forumägare
Forumägare

Så läsvärt så jag flyttade tråden till "Sparade trådar / FAQ"


Även om de flesta av oss helst inte vill minnas ALLS vad som står i den här tråden Ner med huvet i sanden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (18281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande