Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22 >> 5 besök senaste veckan (158156 totalt) |
Ho ho! Hoppas alla rejsianer haft en god jul. Här är julskinkan slut så idag var det dags att göra lite nytta.
kylare från en 635csi inhandlad. Samma tunna variant som e28 535/528. Blir nog ok efter lite alutvätt. ![]() Svänghjul från samma bil. Mycket lättare jämfört med e34:s dubbelmasse. ![]() ...med tillhörande koppling. Tryckplattan är tyvärr mycket tyngre och tjockare än en till e34 535. Då tappar man ju poängen med lättare svänghjul!? Till vänster är 635, höger e34 535. Undrar om man kan få den lilla att funka med 635:ans svänghjul? Får mäta och klura på det imorn. ![]() ![]() Här på triggerhjulet kan man nog svarva bort något kilon till om man vill ![]() Tanken har fått smaka kapskiva ![]() |
||||||
Re:
Halloj! Det där har jag alltid undrat över... Varför är triggerhjulen så biffiga!? Ska dom dämpa svängningar/vibrationer, eller vad? Hoppas någon sitter på en förklaring. Tycker mig ha sett någon här på Rejsa som sålde tunna och finna triggerskivor (60-2). Värt att kolla upp tycker jag. _________________ L-P Johnsson |
||||||
Re:
Tjena, ja det är säkert för att ta upp svängningar. Hittade han som säljer dem https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51474&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=triggerhjul Jag tror det blir struligt att byta till de hjulen eftersom mitt triggerhjul även tätar hålet i bröstkåpan. Sen tror jag inte bultdelningen är samma men det kanske han kan ordna. Diametern är mindre på hans med så givaren får flyttas i så fall. Nog mycket lättare att svarva ner original istället. Frågan är hur en m30 beter sig med radikalt minskad svängmassa ![]() |
||||||
Re:
Vadå det är väl en racerbil ![]() ![]() |
||||||
Re:
Sant ![]() |
||||||
|
||||||
|
||||||
Re:
Eller hur? Så slipper du komma och hälsa på ![]() |
||||||
Re:
Yes, så du behöver den, och är ytterst tveksamt om den bör lättas.
Tar du bort svängningsdämparen i framkant så går veven av, så det rekomenderas ej. Att lätta svänghjul och tryckplatta är dock lugnt. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Re:
Man tackar för svaret! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||||
Re:
Tack för svaren. Jag är skyldig dig en vevaxel. |
||||||
Med mina mått var det länge sedan det uppdaterades i tråden, men det har hänt en del på bygget ändå. Motorpysslet går framåt och den är snart redo att lyftas i bilen. Men jag har stött på ett litet problem som någon mer kunnig i ämnet säkert kan svara på. Kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52719
|
||||||
Jaha, då kom första riktiga bakslaget i bygget. Kan börja med att berätta hur bra det gått med monteringen av motordelarna. En jäkla massa timmar har lagts på tvätt, slip och lackering av alla möjliga motordelar, packnigar har bytts här och var.
![]() Jag har lackat och slipat om både insuget och ventilkåpan ![]() Sprickan i sprängkåpan är lagad och lådan ska bara hämtas hos smeden. Det var tänkt att hela drivlinan skulle i bilen idag, jäkligt kul dag skulle det bli... Det var dags att justera ventilspelet. Har aldrig gjort det innan och förvånades över hur lätt bmw gjort det för användaren. ![]() När jag kom till avgasventilen för cyl 4 så.. Tja, ventilspelet var sisådär 3mm !?? ![]() Ser att ventilen inte lyfts hela vägen upp. Fjädern ser bra ut. Hmm, av med bakre grenröret och ser detta ![]() Hurra!! ![]() ![]() ![]() Anar att ventilen tagit i kolven pga detta så jag lyfter toppen. Rätt! ![]() Ventilsäte är bra att ha, om det inte lossar och slår sönder toppen ![]() Jaha, jag har alltså renoverat och snyggat till en motor som han som lyfte ur den ur sin bil VISSTE var skrot! Duktigt förbannad och ringer upp han jag köpte motorn av. "Nummret tillfälligt spärrat för ingående samtal" Sweeet! Vet var han heter och bor, men vill inte hänga ut någon ohörd. Han kanske inte visste om att han själv blivit blåst av den som sålde den till honom. Men ja e int bitter. Tar det faktiskt med ganska stor ro, för motorn var så billig. Det sura är att jag lagt så mycket tid på den. Att laga denna motorn blir minst lika dyrt som att köpa en ny begagnad m30. Så nu är frågan, blir det en annan M30, en M50 eller rent av en M60b30 (ser likadan ut som 4-litaren) Tills jag har råd med ny motor så får jag roa mig med resten av bilen. Ska bli rätt skönt att slippa motormeck ett tag efter detta. |
||||||
Trist med paj grejer!
Satsa på en M60b30 tycker jag, om du ska regga dvs, annars, köp en 4.4 på en gång! Dem passar ju nästan rakt av i e30! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Blev det så mycket skador att du måste skippa köra med den där motorn? Kolven ser ju ut att ha klarat sig, att den är lite tilltryckt på toppen gör inget så länge den inte spruckit eller deformerats ut mot kanten till cylindern. Visa toppen för nån motorrenoverare, han kan säkert byta säte och en styrning åt dig och stoppa i en begagnad ventil. Borde inte bli så blodigt dyrt. Är han duktig klarar han även av att svetsa upp förbräningsrummet om det skulle krävas.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Ett ras är bättre än två. I detta fallet har någon smällt motorn i sin bil, lyft ur den och sålt den utan att berätta vad som hänt. Jag ska se om jag får tag på säljaren och kanske kan få tillbaka det jag gav för den, men kommer inte lägga för mycket energi på det.
Det ser ut som om kolven deformerats ut mot cylindern där ventilen tagit i. Sedan är det en liten repa i cylindern, som kanske går att hona bort. Ventilsätet har deformerat toppens gods en del också så där krävs det svets. reparation blir ganska omständigt trotts allt. Lättast blir nog att hitta en komplett begagnad topp och en kolv. Eller så köper jag en komplett m30 som jag kan ta tråg, ventil- och bröstkåpor från denna så ser det lite bättre ut iallafall. bilen ska reggas som ombyggd genom sfro. Jag har läst lite mer om m60 varianten nu och den kräver en annan kardanaxel och att man kapar upp kardantunneln för att få plats med deras växellådor. Det har jag inte lust med nu när allt är lackat där. M50 är en annan enkel och billig variant. Dock inte lika kul och lika snabb som denna. Nä, det får nog bli till att hitta en annan M30 alternativt lösa delar till den jag har nu. Har jag tur så hittar jag en portad topp med vassare kam och fastsittande ventilsäten ![]() |
||||||
Jag anser att det är alltid bättre att renovera än att köpa en annan begangnad. För om du renoverar så vet du vad du har, och att ingen annan har slarvat med grejjorna.. (som nu typ)
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Håller med, man vill ju veta vad som gjorts, framförallt efter en sånhär grej. Både delar och kompletta M30 är snorbilliga och motorn ska bara gå en säsong är det tänkt. Jag ska kolla med en lokal motorrenoverare imorn vad det kan tänkas hamna på. Fulingen är att ta mina fina kåpor och sätta på en annan m30 helt enkelt. Då ska jag fanimej kräva att få lyfta på ventilkåpan och kolla ventilspel ![]() För några veckor sedan fanns det en Alpina B6 m30 till salu för 8k. Det hade suttit fint med ca 255hk men då är jag nog lite över vad jag får ha för min vikt ![]() |
||||||
Ingen ide' att gräma sig över motorn mer så jag grejade lite med bilen istället.
tanken på plats ![]() ![]() Här sitter 535-pumpen provisoriskt på sin plats ![]() Bättre bild på dörrsidan ![]() ...men jag kan inte riktigt släppa tanken om en v8 istället. Det finns billiga donatorbilar och kan jag sälja en del av m30-delarna så svider det inte särskilt mycket i plånboken. Blir inte mindre sugen när man hör sånt här http://www.youtube.com/watch?v=d4hxo0vMtNc |
||||||
Alltså... en V8 har ju bra coolt ljud. Och är ju relativt ovanligt i en E30. Kan du få till det innan sommaren så är det helt klart en idé.. Synd bara att du har bränt så mycket tid och bygglust på den trasiga motorn.
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 20, 21, 22 >> 5 besök senaste veckan (158156 totalt) |