Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bygga Ultima GTR.... woah! | 3 besök senaste veckan (1956 totalt) |
Tre glada killar har ju varsitt exemplar av den här superbilen som byggprojekt nästa år
Man kan använda antingen kolfiber eller glasfiber som man vill... det ena alternativet antagligen liiiiite dyrare än det andra så det lär nog bli glasfiber på de här bilarna om jag förstått det hela rätt. Nu hörde jag att viktbesparingen med kolfiber på en hel bil var ganska liten vilket förvånade mig! Jag vet att det är flera här som har koll på ämnet (bl.a. Pär H eller hur?). Kan det tex vara en bra ide att bygga vissa utvalda delar i kolfiber där man så att säga "tjänar mest" i vikt? Nu har jag noll koll på hur bitarna ser ut men nästa fråga blir ju en fundering på vilka delar man "tjänar mest" på.... _________________ Magnus Thomé |
||
Är du en av de tre glada killarna ???
I huvudsak är det väl bärande delar som med fördel brukar vara byggda i kolfiber eftersom kolfibern är avsevärt starkare än glasfibern ?? Hur mycket de skiljer i vikt är nog ganska marginell. Tyvärr är ju kolfibern som sagt liiiiite dyrare än glasfibern.. För att ev. kunna svara på frågan "tjäna mest" tror jag att glasfibern är lite mer förlåtande än kolfibern eftersom den är lite mer elastisk vid en ev. avåkning som då är lättare att reparera då den givit med sig (ex. skärmen). Kolfibern blir jätteporös då den givit med sig och är svårare att reparera däremot tål den mycket mer åsamkan. Kevlar i sin tur är väl det mest optimerade lätt/styrka-fibern eftersom detaljerna tillverkade i det blir oerhört starka och lätta.. Även också oerhört mycket dyrare !!? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Är det inte så att Ultima är ett rörramsbygge? Karossen är mao inte bärande och ganska lätt.
Jag antar att det blir en helt annan sak om man har en bärande monocoque. Till Exige finns det kolfiberkaross att köpa, men man sparar inte särskilt mycket i vikt. |
||
Håller med om det med bärande delar! En icke bärande del, tex en del av en skärm eller så måste ju ändå ha en viss tjocklek och då blir nog inte skillnaden så stor. Min skolning och praktiska erfarenhet är tyvärr mycket mindre än jag skulle önska om olika fiber mm, råkar bara jobba på ett ställe där vi bla. lever på att sälja sånt... Hursomhelst, efter att ha spanat i detta databladet/prisboken http://www.spsystems.com/pdfs/purcha Mycket som avgör hur starkt i förhållade till tyngd en kompositprodukt blir är hur bra man lyckas få till mängden fiber i förhållande till mängden harts (limmet). Därför att förimpregnerade mattor bra, då får man välavvägd mix, olika namn/system för det är t.ex prepreg och SPRINT (kolla i pdf:en under sprint, en Ultima GTR på bild.... ) Precis som Hazze skriver är nog många glasfibersystem lättare för oss vanliga dödliga att jobba med, mer fältmässiga metoder så att säga, som man kan jobba med hemma i garaget, alltså läggare att reperera en frontspoiler i glasfiber och polyester än något som är tillverkat i autoklav med vacuum i kolfiber/aramid... _________________ Pär Hylander |
||
En annan grej....
Coolhetsfaktorn med kolfiber, alltså den vävda rutmönstret man ser (och det som kallas "kolfiber-look" på plastfilm som kan köpa på bla. Biltema...) gör att detaljen normalt sett tappar styrka!!!!! Tydligen är det så att optimalt är att laminara in flera lager av fiber i de riktningar man behöver ha styrka, men varje lager ska bara ha fiber i en riktning, det ska alltså inte vara vävda mattor! _________________ Pär Hylander |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Allmänt banåkaforum Bygga Ultima GTR.... woah! | 3 besök senaste veckan (1956 totalt) |