Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga Ultima GTR.... woah!
3 besök senaste veckan (1956 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tre glada killar har ju varsitt exemplar av den här superbilen som byggprojekt nästa år

Man kan använda antingen kolfiber eller glasfiber som man vill... det ena alternativet antagligen liiiiite dyrare än det andra så det lär nog bli glasfiber på de här bilarna om jag förstått det hela rätt.

Nu hörde jag att viktbesparingen med kolfiber på en hel bil var ganska liten vilket förvånade mig! Jag vet att det är flera här som har koll på ämnet (bl.a. Pär H eller hur?). Kan det tex vara en bra ide att bygga vissa utvalda delar i kolfiber där man så att säga "tjänar mest" i vikt? Nu har jag noll koll på hur bitarna ser ut men nästa fråga blir ju en fundering på vilka delar man "tjänar mest" på....


_________________
Magnus Thomé
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Är du en av de tre glada killarna ???

I huvudsak är det väl bärande delar som med fördel brukar vara byggda i kolfiber eftersom kolfibern är avsevärt starkare än glasfibern ?? Hur mycket de skiljer i vikt är nog ganska marginell. Tyvärr är ju kolfibern som sagt liiiiite dyrare än glasfibern..
För att ev. kunna svara på frågan "tjäna mest" tror jag att glasfibern är lite mer förlåtande än kolfibern eftersom den är lite mer elastisk vid en ev. avåkning som då är lättare att reparera då den givit med sig (ex. skärmen). Kolfibern blir jätteporös då den givit med sig och är svårare att reparera däremot tål den mycket mer åsamkan.
Kevlar i sin tur är väl det mest optimerade lätt/styrka-fibern eftersom detaljerna tillverkade i det blir oerhört starka och lätta.. Även också oerhört mycket dyrare !!?

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



Är det inte så att Ultima är ett rörramsbygge? Karossen är mao inte bärande och ganska lätt.
Jag antar att det blir en helt annan sak om man har en bärande monocoque.
Till Exige finns det kolfiberkaross att köpa, men man sparar inte särskilt mycket i vikt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hazze skrev:
Är du en av de tre glada killarna ???

I huvudsak är det väl bärande delar som med fördel brukar vara byggda i kolfiber eftersom kolfibern är avsevärt starkare än glasfibern ?? Hur mycket de skiljer i vikt är nog ganska marginell. Tyvärr är ju kolfibern som sagt liiiiite dyrare än glasfibern..
För att ev. kunna svara på frågan "tjäna mest" tror jag att glasfibern är lite mer förlåtande än kolfibern eftersom den är lite mer elastisk vid en ev. avåkning som då är lättare att reparera då den givit med sig (ex. skärmen). Kolfibern blir jätteporös då den givit med sig och är svårare att reparera däremot tål den mycket mer åsamkan.
Kevlar i sin tur är väl det mest optimerade lätt/styrka-fibern eftersom detaljerna tillverkade i det blir oerhört starka och lätta.. Även också oerhört mycket dyrare !!?


Håller med om det med bärande delar! En icke bärande del, tex en del av en skärm eller så måste ju ändå ha en viss tjocklek och då blir nog inte skillnaden så stor.

Min skolning och praktiska erfarenhet är tyvärr mycket mindre än jag skulle önska om olika fiber mm, råkar bara jobba på ett ställe där vi bla. lever på att sälja sånt... Hursomhelst, efter att ha spanat i detta databladet/prisboken http://www.spsystems.com/pdfs/purchase%20info/WEBPL8.pdf så verkar det ju som att armamidfiber (Kevlar) är starkare, lite mindre styvt men tål mer förlängning innnan det går sönder jämför med kolfiber. Verkar vara ca 30% dyrare än kolfiber. Sen vet jag inte om det är mycket knepigare att jobba med, så det kanske är det som är förklaringen till ett högre pris på färdig produkt för kevlar vs kolfiber.

Mycket som avgör hur starkt i förhållade till tyngd en kompositprodukt blir är hur bra man lyckas få till mängden fiber i förhållande till mängden harts (limmet). Därför att förimpregnerade mattor bra, då får man välavvägd mix, olika namn/system för det är t.ex prepreg och SPRINT (kolla i pdf:en under sprint, en Ultima GTR på bild.... )

Precis som Hazze skriver är nog många glasfibersystem lättare för oss vanliga dödliga att jobba med, mer fältmässiga metoder så att säga, som man kan jobba med hemma i garaget, alltså läggare att reperera en frontspoiler i glasfiber och polyester än något som är tillverkat i autoklav med vacuum i kolfiber/aramid...

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



En annan grej....

Coolhetsfaktorn med kolfiber, alltså den vävda rutmönstret man ser (och det som kallas "kolfiber-look" på plastfilm som kan köpa på bla. Biltema...) gör att detaljen normalt sett tappar styrka!!!!!

Tydligen är det så att optimalt är att laminara in flera lager av fiber i de riktningar man behöver ha styrka, men varje lager ska bara ha fiber i en riktning, det ska alltså inte vara vävda mattor!

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



om man jämför att jobba i materialen Glasfiber, Kolfiber och Kevlar så blir rankningen ungefär så här:

Glasfiber:

Kolfiber:

Kevlar:

Antagligen har det hel del med mitt bristande handlag att göra, men ändå...

_________________
Karl Brag
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Erik H skrev:
Är det inte så att Ultima är ett rörramsbygge?


Hmmm, rörramschassie i kolfiber !!!! :woot:

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga Ultima GTR.... woah!
3 besök senaste veckan (1956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande