Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mittsverigebanan. Kommunen höjer banhyran...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (11340 totalt)
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Re:

r-2 skrev:
Håller med! Visioner i all ära men det är konkret arbete som verkligen märks bland aktiva och intresserade som räknas.

"vad gör SBF?".

Det hade varit trevligt att läsa på SBF:s hemsida om hur dom stöttar Mittsverigebanan, juridiskt eller nå't. Det kanske finns men jag är inte hitta människa att hitta något sådant.

Angående "visionen"
Mål skall vara tydliga, möjliga att nå och mätbara.... så man kan se i efterhand om man har lyckats eller inte. Man kanske behöver tänka till en gång till för att verkligen nå dit man vill. Flummiga mål = ingen har blivit klokare.

Någon kanske skulle maila SBF den här tråden med en fråga om vagd dom gör för att hjälpa till.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas L skrev:
r-2 skrev:
Håller med! Visioner i all ära men det är konkret arbete som verkligen märks bland aktiva och intresserade som räknas.

"vad gör SBF?".

Det hade varit trevligt att läsa på SBF:s hemsida om hur dom stöttar Mittsverigebanan, juridiskt eller nå't. Det kanske finns men jag är inte hitta människa att hitta något sådant.

Angående "visionen"
Mål skall vara tydliga, möjliga att nå och mätbara.... så man kan se i efterhand om man har lyckats eller inte. Man kanske behöver tänka till en gång till för att verkligen nå dit man vill. Flummiga mål = ingen har blivit klokare.

Någon kanske skulle maila SBF den här tråden med en fråga om vagd dom gör för att hjälpa till.

Frågan är vad SBF kan göra eftersom banan inte är godkänd för racing. Däremot är den väl godkänd för roadracing?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Det är inte i den här frågan jag tycker att SBF är alldeles för tysta utan i alla frågor rörande motorbanor.
om jag jämför det jag hör och ser från SBF jämfört med tex Svenska fotbolsförbundet med flera så skulle man höra en knappnål falla när SBF hjälper till
Men det här kanske skulle hamna en ny tråd

Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007

Re:

Sörpan skrev:
Niklas L skrev:
r-2 skrev:

"vad gör SBF?".

Angående "visionen"

Frågan är vad SBF kan göra eftersom banan inte är godkänd för racing. Däremot är den väl godkänd för roadracing?

De fick väll besiktat som racingbana sommaren 2008?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Bilsportförbundet har mig veterligen inte jobbat med sådana här saker och har vad jag vet ingen kompetens till det. De har fullt upp med att skriva regler som fördyrar all motorsport och satsar bara på elit. Sverige behöver bredd och motorsport som man kan utöva på en vanlig lön. Har man det kommer eliten av sig själv.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Sörpan skrev:
Niklas L skrev:
r-2 skrev:

"vad gör SBF?".

Angående "visionen"

Är det inte SBF som godkänner banor för racing.

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Jag skrev till kommunen och undrade varför de ändrat förutsättningarna för banägaren trots att bullervärdena inte överskridits, och har fått följande svar:
---------------
"Samhällsnämndens beslut angående försiktighetsåtgärder som verksamhetsutövaren ska vidtaur miljösynpunkt har överklagats till Länsstyrelsen och vi väntar på deras beslut.
Angående bullervärden finns det riktvärden som ska vara vägledande vid en bedömning om det finns risk för olägenhet. Riktvärdena kan höjas eller sänkas bl a beroende på hur ofta det förekommer buller från verksamheten. Även om ljudnivån ligger under ett riktvärde kan det utgöra en olägnehet t ex om bullret förekommer ihållande under långa perioder. På naturvårdsverkets hemsida kan ni hitta information om buller från motorsportbanor och bilprovningsbanor."
-------------------

Problemet är väl att de närboendes uppfattning om vad som är störande ("olägenhet") kommer in,och hur lätt är det att driva en verksamhet då? Ett hus byter ägare och vips så kan verksamheten behöva ändras?
Man hade ju hoppats att bullergränserna skulle få vara en objektiv bedömningsgrund.

Naturvårdsverkets riktvärden:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Bulle . . . .

Allmänna råd om buller från motorsportbanor:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_ . . . .

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Samhällsnämndens ledamöter är alltså de som behöver lite lobbying. Har nån bjudit ut dem till banan och till de verksamma klubbarna för att titta på verksamheten, gärna ungdomsverksamhet?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

r-2 skrev:
Sörpan skrev:
Niklas L skrev:
r-2 skrev:

"vad gör SBF?".

Angående "visionen"

Är det inte SBF som godkänner banor för racing.

Nu är jag antagligen ute på tunn is, men är det inte FIA som i slutändan genom sin bulvan SBF godkänner en bana?

Men ni som har koll: Är banan godkänd för bilracing? Det senaste jag har hört är att chikanen ut på långrakan måste modifieras samt att det måste läggas in ytterligare en chikan någonstans på långrakan för att få den godkänd för bilracing. Vad jag vet är den godkänd för motorcyklar i alla fall.

Men som sagt, hur mycket kan SBF hjälpa till i den här frågan?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Sörpan skrev:

Nu är jag antagligen ute på tunn is, men är det inte FIA som i slutändan genom sin bulvan SBF godkänner en bana?

Men ni som har koll: Är banan godkänd för bilracing? Det senaste jag har hört är att chikanen ut på långrakan måste modifieras samt att det måste läggas in ytterligare en chikan någonstans på långrakan för att få den godkänd för bilracing. Vad jag vet är den godkänd för motorcyklar i alla fall.

Vad jag vet är den EJ godkänd för racing med motorcyklar. Det tillståndet gick ut för några år sedan, träning får bedrivas.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Sörpan skrev:

Vad jag vet är den EJ godkänd för racing med motorcyklar. Det tillståndet gick ut för några år sedan, träning får bedrivas.

Aha, som sagt, jag är inte säker på något i den här frågan.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Per F skrev:
...

Sen så tassar motorentusiaster på tå för ofta och håller inte linjen. Skit i bensinpris, klimathot mm och det viktigaste, klampa inte in i partipolitik eller stöt er med olika partier eller deras företrädare. För fram det positiva med sporten osv.

...

Så länge man pratar buller så har motståndarna initiativet. Så då gäller det att ta ifrån dem det. Att bara hålla på och gå i försvarsställning och bemöta motståndare funkar oftast inte så bra(så funkar hela motorsverige mer eller mindre, åtminstone så hamnar de i den fällan efter ett halvår eller så). Ovana och

...

När det gäller denna bana, så finns det ju en massa saker som står på pluskontot.
Det är den enda i Norrland, populär, vinstdrivande mm
På minuskontot så står buller, enbart.

...

Så vad tycker politiker(och tjänstemän) om att höra? Jo, ord som vinst, framåtskridande, framtidstro, pengar, arbetstillfällen, turister, ökad omsättning, placera bygden på kartan, mm.
Detta är ju nåt som är positivt för kommunen.

...

och ett ord som är bra är nedskärning, för det är ju detta som det handlar om. En nedskärning i utbudet av fritidsaktiviteter, turistattraktioner mm. Språkbruk är nåt man kan ta vara på.

Mycket bra grejer du säger! Det här med "rätt ordval" tror jag är extremt viktigt.

Den här greppade jag inte 100% rent praktiskt även om jag förstår i stora svepande drag vart du vill:
"Så länge man pratar buller så har motståndarna initiativet. Så då gäller det att ta ifrån dem det. Att bara hålla på och gå i försvarsställning och bemöta motståndare funkar oftast inte så bra"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Johan Lekås skrev:
Jag letade upp Samhällsnämdens beslut i protokollet från 30 maj 2008
http://www.harnosand.se/download/18.279ec16111abf663ac98000323/SAM+200 . . . .

Här är utdrag ur protokollet med delen som berör Mittsverigebanan:
---------------------------------------------------------------
"PROTOKOLL
2008-05-30 Samhällsnämnden

...

massa faktiskt läsvärt o vettigt

Jag blev ändå positivt förvånad, det är ju massa förhandlingsöppningar och flexibiltet kring onsdagskvällsträffar osv, dvs man har satt sig in i verksamheten o anpassar besluten utifrån flera grejer.

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:

Den här greppade jag inte 100% rent praktiskt även om jag förstår i stora svepande drag vart du vill:
"Så länge man pratar buller så har motståndarna initiativet. Så då gäller det att ta ifrån dem det. Att bara hålla på och gå i försvarsställning och bemöta motståndare funkar oftast inte så bra"

Bullerdiskussionen förlorar vi alltid. Det är därför motståndarna alltid tar till den. Då gäller det att undvika den. Istället för att bemöta den med de vanliga argumenten, "E4an låter så mycket", "ljudmätningarna kan knappt göras pga bakgrundsljud" och liknande, så tycker jag man bör ha linjen som industriföretag oftast har, "Ja, vi skitar ner, men vi betyder mycket för bygden". Att peka på andra "buller" gör ju inte vårt mindre, det handlar om att bygga upp en acceptans och tolerans för vårt buller. Flytta fokuset ifrån decibel hit och dit, till saker som talar till banans fördel. Skjutbanor har ofta liknande problem, ev så skulle man kunna få lite goda råd från skytteföreningar. I Långås i Halland har man en skjutbana i princip inne i samhället utan problem, det finns inte ens speciella skjuttider, utan det är hänsyn som gäller dvs inget skjutande när folk ska sova typ. Hur kan det funka frågar jag mig?
Nu vet jag inte om detta blev så mycket mer förklarande, men jag hoppas min poäng går fram lite tydligare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nu är jag med på resonemanget fullständigt! thumbs up

Rydsgård
Här sen Jun 2004

Nyheter från SR Kronoberg 090116:

Nystartad nattklubb stör grannar
Den nystartade nattklubben Barca på Folkets Park-området i Växjö stör grannarna.
Flera av de som bor i närheten av det nyöppnade nöjesstället,
har klagat över ljudivån från nattklubben.

"Ett jäkla buller"
- Det är ett jäkla buller från en bas som slår rakt igenom alla väggar,
säger Henrik Lindblad som bor granne med nattklubben.

Han berättar för SR Kronoberg att han sover på soffan med tv:n
påslagen på lördagnatten för att inte höra musiken.

Flera grannar har klagat
och han är inte ensam om att klaga på volymen från nattklubben.
Flera andra grannar har hört av sig till Växjö kommun och berättat
att det är svårt att sova på lördagsnatten när musik är igång.

- Sedan är det ju värdet på fastigheten som man är orolig för.
Det är mycket pengar det handlar om, fortsätter Lindblad.

Ägaren gör bullermätning
Ägaren till Barca säger till Sveriges Radio Kronoberg,
att han är mån om att ha en bra relationen med grannarna.
Därför ska han, till att börja med, genomföra en bullermätning
hemma hos Henrik Lindblad, eftersom han bor närmast nattklubben.

Visar det sig då att värdena är för höga, kommer nattklubbsägarna
ta ställning till vad som ska göras för att få ordning på problemet.
Men att stänga klubben är inget alternativ, säger ägaren till SR Kronoberg.

Funderar på att flytta
Ägaren menar också att de som valt att bo i närheten av
Folkets Park måste ha lite högre tolerensnivå.
Det tycker inte Henrik Lindblad.

- Jag håller inte med om det. Och fortsätter problemen
efter bullmätningen får jag ta mig en funderare på
om jag ska bo kvar, avslutar Lindblad.

Marcus Sjöholm
marcus.sjoholm@sr.se

Tipsa en bekant

c Copyright Sveriges Radio 2009

Skall bli intressant att följa detta ärende.
Hur kommer kommunen att agera?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

I stockholm har krogar/discon t.o.m. fått bomma igen pga störda grannar, dvs där mätningar visat att det varit för högt och krogägaren inte sett något möjligt sätt att ljudisolera/bygga om så det skulle bli tillräckligt låg nivå hos de störda. De ärenden jag sett (från diskotekens håll) så har det varit stentufft, är det för högt så är det bara o sänka eller lägga av. Har spelat som dj på flera ställen där det funnits ljudnivåmätare som t.ex. stängt av musiken om man råkat spela för högt. Så det är inte bara Anderstorp, Falkenberg o alla banor som har hårda ljudkrav på sig utan även discon o danshak

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Per F skrev:
Magnus Thomé skrev:

Bullerdiskussionen förlorar vi alltid. Det är därför motståndarna alltid tar till den. Då gäller det att undvika den. Istället för att bemöta den med de vanliga argumenten, "E4an låter så mycket", "ljudmätningarna kan knappt göras pga bakgrundsljud" och liknande, så tycker jag man bör ha linjen som industriföretag oftast har, "Ja, vi skitar ner, men vi betyder mycket för bygden". Att peka på andra "buller" gör ju inte vårt mindre, det handlar om att bygga upp en acceptans och tolerans för vårt buller. Flytta fokuset ifrån decibel hit och dit, till saker som talar till banans fördel. Skjutbanor har ofta liknande problem, ev så skulle man kunna få lite goda råd från skytteföreningar. I Långås i Halland har man en skjutbana i princip inne i samhället utan problem, det finns inte ens speciella skjuttider, utan det är hänsyn som gäller dvs inget skjutande när folk ska sova typ. Hur kan det funka frågar jag mig?
Nu vet jag inte om detta blev så mycket mer förklarande, men jag hoppas min poäng går fram lite tydligare.
thumbs up thumbs up

Det gäller ju att få upp nyttovärdet av aktiviteten för tillståndsgivarna (kommunen/länstyrelsen etc).
Varför ska man tillåta störande aktiviteter utan nyttovärde (det skulle iaf inte jag göra om det vore min beslutsdomän)?

om tex Ishockey inte skulle dra nån publik och ishallarna endast skulle gå runt mha företagsevent och knasiga entusiaster som gillar att kana runt med slipade knivar på fötterna, hur många tror att kommunerna då skulle offra dyr mark och bygga ISHallar för skattepengar?

Att sen få till "sammhällsnyttiga" aktiviteter på våra motorbanor kan nog vara lite i konflikt med den "ideella" tanken som finns inom RF (och därmed SBF). Eftersom det är privata bolag som äger banorna (inte Falkenberg och kanske nån mer) så blir det ju inte SBF's problem (precis som Hyrkart, eventbolag etc).

Det behövs nog tyvärr "nån annan" som drar igång nåt lyckat projekt där man kan samsas med trafikskola/halkbana/racing etc, gärna samtidigt. Då flyter ju bullrandet in i vartannat och det blir svårt att kasta bort en typ av aktivitet mer än nån annan. Om medborgarna i kommunen dessutom ser nyttan med aktivitetscentrat så brukar det så småningom trilla in i politikers medvetande också.
Dalslands Ring verkar ju vara jättelovande i detta avseende.

Hur många klubbar bjuder in lokala kommunpolitikerna till licenskurser (som åskådare naturligtvis, man kan ju inte muta dem öppet) för att visa vad det handlar om?
Detsamma för långlopp etc.
Men ska detta vara upp till arrangerande klubb (som inte ens behöver ha sin hemvist i samma län, eller ha en naturligt hemvist öht).

Man kanske skulle bjuda in mellanstadieklasser (indoktrinera medborgarna med rätt sanning från början).

Det är ju som med Golfbanor och Ridklubbar, de medborgare som inte ser nån nytta med skräpet tycker inte om dem. Om dessa ogillande personer är de enda som lyckas få fram sin åsikt så blir ju det sanningen.

Jag minns att det var en rätt bra fajt mellan Ishockey och Ridsport när jag var liten (70-80 tal) där debatten var killsport kontra tjejsport (och hur mycket skattekronor det gick till varje). Idag verkar det som Ridsporten har sitt på det torra (det dräller ju av kusar och hästkärror) men vilka mekanismer som verkar vet jag inte riktigt, kanske är det ren och skär expansion utan kommunala medel som varit grundbulten. I så fall får vi ju jobba för att få fler tävlings och motionärbilar än det är hästar i landet, sen kommer förståelsen efterhand.
"Vi har ju ingen lokal ju" kommer inte vara det mest framgångrika konceptet.

Men återigen, vart hittar man dessa "nån annan"?

Usch va mycké text det blev

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kan inte Banbolaget projektera körskola för elbilar (tio Thinkbilar som pressas till max).
Ett sånt initiativ borde ju kunna ge lite PR till kommunen.

Att ha nåt att visa upp för gästande politiker och kunna slå sig för bröstet är en drivkraft som man inte skall underskatta (Politiker är ju också människor, från början).

Gelleråsen var ju med i Antikrundan, det är ju inte illa (det var enda Karlskogamiljön som profilerades).

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Det behövs nog tyvärr "nån annan" som drar igång nåt lyckat projekt där man kan samsas med trafikskola/halkbana/racing etc, gärna samtidigt. Då flyter ju bullrandet in i vartannat och det blir svårt att kasta bort en typ av aktivitet mer än nån annan. Om medborgarna i kommunen dessutom ser nyttan med aktivitetscentrat så brukar det så småningom trilla in i politikers medvetande också.
Dalslands Ring verkar ju vara jättelovande i detta avseende.

Ungefär så gjordes i Våler, vårt västra grannland. De anlade en stor anläggning för trafikövningar men lade slingor och trafikljus etc så det även blir en trevlig racebana.

Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005

Mittsverigebanan. Kommunen höjer banhyran...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (11340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande