Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ännu inte lämpat för bana.
4 besök senaste veckan (2129 totalt)
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150


Trådstartare
Ännu inte lämpat för bana.

Vad tror ni om detta experiment från Michelin. Airless-tires


_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Intressant, sett liknande förut. Borde gå att få stommarna att bete sig som önskat.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



thumbs down

Ser ut att vara svårtvättat. Lite snömodd i facken och man har en ljudlig obalans.

På bana är ju lufttrycket en viktig parameter som man tappar kontrollen över.

Punkteringar har mest drabbat mig när jag kört med gamla, slitna däck.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1724

Namndispens
Namndispens

Det blir intressant att se om de lyckas få fram ett material som håller och inte blir utmattat. När de lyckas är det ju bara att sätta navkapsel på fälgen på vintern. Det är ju ett bättre alternativ än de sk punkteringssäkra däcken.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det är faktiskt så att det mesta bullret från bilar kommer från luftkompression mellan däck och mark.

Kan man ha luftlösa däck kan man låta luften komma ut genom slitbanan och därmed få ner ljudnivån kraftigt.

Man kan även styra anläggnigsytan på ett annat sätt, dvs mer optimalt grepp oberoende på lufttemp i däcket.

Sedan är ju punkteringsfrihet en ytterliggare poäng. Blir det någongång kommersiellt så lär man nog kapsla sidor för att slippa snöproblem etc. Man har hållit på ganska länge utan att komma vidare långt med detta.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re:

porschedriver skrev:
Det är faktiskt så att det mesta bullret från bilar kommer från luftkompression mellan däck och mark.

Kan man ha luftlösa däck kan man låta luften komma ut genom slitbanan och därmed få ner ljudnivån kraftigt.

Man kan även styra anläggnigsytan på ett annat sätt, dvs mer optimalt grepp oberoende på lufttemp i däcket.

Sedan är ju punkteringsfrihet en ytterliggare poäng. Blir det någongång kommersiellt så lär man nog kapsla sidor för att slippa snöproblem etc. Man har hållit på ganska länge utan att komma vidare långt med detta.


Hålborrade däck, nästa steg i låg ofjädrad vikt.
Vet att jag sett bilder på detta, i samband med tidigare luftlösa däcken koncept för säkert 5år sedan. Tanken enligt den artikeln var att hålen skulle släppa igenom vatten för att minska vattenplaningsrisken.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Borde var toppen med sånna däck och evakuera vatten för att förhindra vattenplanin rakt igenom slitbanan.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Jonaazz skrev:
Borde var toppen med sånna däck och evakuera vatten för att förhindra vattenplanin rakt igenom slitbanan.


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

OFFkeFF skrev:
Jonaazz skrev:
Borde var toppen med sånna däck och evakuera vatten för att förhindra vattenplanin rakt igenom slitbanan.


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).

Detta är ju inte så långt från larvband egenterligen och det fungerar ju (men inte med höga maxhastigheter).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Niklas Falk skrev:
OFFkeFF skrev:
Jonaazz skrev:
Borde var toppen med sånna däck och evakuera vatten för att förhindra vattenplanin rakt igenom slitbanan.


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).

Detta är ju inte så långt från larvband egenterligen och det fungerar ju (men inte med höga maxhastigheter).


Frågan är väl om man skulle känna "obalans" i ett larvband även om det var tätt?
Skulle tro att det skulle slungas med rätt mycket vatten/skit/lera/grus även om hålen var stora i ett sådant däck.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Hmm, detta har ju varit upp härpå rejsa ett par gånger innan.

Men det blir nog inte värre med obalans än vanliga fälgar. Kört åtskilliga bilar(mest saab o volvo av nån anledning) som samlar på sig skit. Undrar om det inte är bilen konstruktion i skärmen som gör det snarare...?

Det är väl bara å åk så märker man!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714




_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

Niklas Falk skrev:


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).
[/quote]

Nu tänker ni fel!!!!

obalans i roterande saker beror ju på att den "obalanserade massan" snurrar runt axeln och på det sättet drar åt olika håll längs varvet.

Med t.ex. vatten som kommer in i ena ändan och ut i andra ändan så har man ett statiskt förlopp (även om vattnet rör sig) där störningens tyngdpunkt inte rör sig i förhållande till rotationsaxeln.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

porschedriver skrev:
Niklas Falk skrev:


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).


Nu tänker ni fel!!!!

obalans i roterande saker beror ju på att den "obalanserade massan" snurrar runt axeln och på det sättet drar åt olika håll längs varvet.

Med t.ex. vatten som kommer in i ena ändan och ut i andra ändan så har man ett statiskt förlopp (även om vattnet rör sig) där störningens tyngdpunkt inte rör sig i förhållande till rotationsaxeln.


Hur statiskt kommer det vara med grus? och kan inte vatten röra sig i förhållande till rotationsaxeln?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

OFFkeFF skrev:
porschedriver skrev:
Niklas Falk skrev:


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).


Nu tänker ni fel!!!!

obalans i roterande saker beror ju på att den "obalanserade massan" snurrar runt axeln och på det sättet drar åt olika håll längs varvet.

Med t.ex. vatten som kommer in i ena ändan och ut i andra ändan så har man ett statiskt förlopp (även om vattnet rör sig) där störningens tyngdpunkt inte rör sig i förhållande till rotationsaxeln.


Hur statiskt kommer det vara med grus? och kan inte vatten röra sig i förhållande till rotationsaxeln?


Nu var det ju inte grus vi diskuterade (det konstaterades ju ovan att man nog blir tvungen att täta av däcksidorna).

Man kan ju iofs konstruera det hela hur korkat som helst, visst kan man då få obalans av vatten. Men korrekt konstruerat så lär det inte bli obalansproblem av vatten av ovanstående orsaker.

obalansvibrationer uppstår p.g.a. sk. kritiska varvtal, dörför får du i princip bara vibrationer vid vissa hastigheter.

Som sagt så räknar Michelin 10-15 år innan det är ute på marknaden, så det finns säkert mycket att fila på...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

apex skrev:

På bana är ju lufttrycket en viktig parameter som man tappar kontrollen över.


Nu har ju Porschedriver redan påpekat det... men det är väl snarare så att man får full kontroll över det. Man får samma beteende i däcket oavsett temperatur. Ja bortsett från greppet i själva ytan förstås...

_________________
Martin Öberg
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

porschedriver skrev:
OFFkeFF skrev:
porschedriver skrev:
Niklas Falk skrev:


Så länge man kan evakuera vattnet ur hjulet på ett vettigt sätt kanske. Annars lär det väl bli ordentligt med obalans med vatten som slungas runt i skotten.
Vattnet lär ju hitta ut genom samma hål (men då upp i hjulhuset vilket borde ge konstant obalans).


Nu tänker ni fel!!!!

obalans i roterande saker beror ju på att den "obalanserade massan" snurrar runt axeln och på det sättet drar åt olika håll längs varvet.

Med t.ex. vatten som kommer in i ena ändan och ut i andra ändan så har man ett statiskt förlopp (även om vattnet rör sig) där störningens tyngdpunkt inte rör sig i förhållande till rotationsaxeln.


Hur statiskt kommer det vara med grus? och kan inte vatten röra sig i förhållande till rotationsaxeln?


Nu var det ju inte grus vi diskuterade (det konstaterades ju ovan att man nog blir tvungen att täta av däcksidorna).

Man kan ju iofs konstruera det hela hur korkat som helst, visst kan man då få obalans av vatten. Men korrekt konstruerat så lär det inte bli obalansproblem av vatten av ovanstående orsaker.

obalansvibrationer uppstår p.g.a. sk. kritiska varvtal, dörför får du i princip bara vibrationer vid vissa hastigheter.

Som sagt så räknar Michelin 10-15 år innan det är ute på marknaden, så det finns säkert mycket att fila på...


Det pratades om hål i slitbanan för att förhindra vattenplaning, då spelar det väl ingen roll om man tätar sidorna? Då lär det komma in grus och vatten, även om en del slungas ut.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150


Trådstartare
Ännu en variant på samma tema.

EnergyReturnWheel (YouTube)

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Däck för banåka
Ännu inte lämpat för bana.
4 besök senaste veckan (2129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande