Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 SLC Klass 2 #2 Scuderia GGG Ny ägare
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
14 besök senaste veckan (152850 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
fabrikat: ALFA ROMEo 75 2,0 T.S.
Färg: RÖD
I trafik första gången i Sverige: 1991-02-12
Antal ägare: 4
Motoreffekt, kw: 107,0
Tankvolym, liter: 49
Vägmätarställning: 294732
Tjänstevikt, kg: 1260
Max släpvagnsvikt, kg: 1300 (bra att veta när vi ska bogsera in BMWn till depån).
Max lastvikt, kg: 380 (tänk på det när ni vill ha skjuts till depån)
Däckdimension axel 1: 195/60R14
Däckdimension axel 2: 195/60R14


Status:
Urrensad
Plastrutor beställda till dörrar.
Huv och bagagelucka rensad
Bromsar fram renoverade ok och friska skivor.
Bak ok under renovering friska skivor.
Stötfångare fram urkapad för bromskylning.
Hårdare fjädrar och dämpare med droppstopp bak. (hittade lite kul grejor på hyllan).
Fram vagn renoverad och infästningen rostlagad.
Bakvagn kontrollerad.
Lättad i sparklådor och skärmkanter bak (rost).
En del el urrensad.
Övrig mekanik som motor, låda, koppling, drivaxlar och slutväxel orörd... Den har ju bara gått knappt 30.000mil då behövs inte detta renoveras på en Alfa.
Ny fläktrem.

Kvar:
Täta hatthyllan
Montera ny kylare från donatorbil.
Montera bakbromsar och få till bromskylning
Köpa och montera däck på fälg (vad ?)
Svetsa i båge
Köpa och montera stol bälte fönsternät.
Montera och fixa till avgasrör från donatorbil.
Ställa hjulvinklar.
Flytta tanklock (sitter riskabelt till)
Fixa Jeepdunkar min 5st (räknar med en åtgång på ca:500 liter)


Sen ska vi äta Bratwüstwagen.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



Behöver ni någon mer chafför/finansiär ? jag har kört i CAR challenge några år så jag hittar runt på mantorp i en 75'a.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det där "teamet" behöver all hjälp de kan få

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Jag ska kolla Benny! Vet för närvarande inte exakt vilka som verkligen vill åka. PM din mailadress så får du mer info men jag tror du kan vara med en del. Kul ska vi ha!!

Franför allt ska vi åka cirklar runt Brtwustvagnarna.... Speciellt en!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



jag finns på benny@steencon.se

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tittar och tittar men ser inte bilderna. Var är de? Var är bilderna??

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Provar att lägga in en bild på räsen trots att det mesta är hemligt ännu


Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Den där skulle man gärna ratta några = många varv.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Anmälan klar startnummer #2
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Lite bilder:

Mr X Kontrolmäter spänningsfallet och optimerar kabelarean.

Mr X anpassar tätningen till bagaget, 0,22mm Al 7075-T6 är optimalt enligt hans beräkning.

Mr Y har gjort klart dörren, okänt optimering.

Mr Z har gjort optimerat bromsoken.

Mr B har förstärkt och optimera bärarmsinfästningen

Modernatur har optimerat vikten

Mr D optimerade maskinrummet

optimerat för en chimpans
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



RBC-Lars skrev:
Den där skulle man gärna ratta några = många varv.


Ja med orginal styrväxel så är det det enda alternativet...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Servo Maz Servo....
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Minskar ju inte vevigheten speciellt mycket.

Skall bli intressant att se hur den klarar äventyret dock, brukar ju bli en del problem med pumpcatch när man kör länge på bana och plötsligt måste göra stora rattutslag.

Hojta om ni behöver en förare btw.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Teamet är fullbokat om ingen hoppar av.
7-8 chafförer + 2-3 man i depån.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu har vi fått dit bromsoken bak. Kvar är bur (beställd), stol, nät i fönstret, tankrörsombyggnad, avgasrör och däck.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu är teamet Fullt!

Depå:
Max B: Ung, envis, stark, snabb både med händer och huvud samt uthållig.
Patrik A: Stabil, taktiker med massor av långloppserfaren het.
Christian K: Ny i branchen men med massor av funderingar och lösningar.

Förare:
Patrik A: Rutinerad långloppsåkare får ta första stintet och sedan sköta depån.
Thomas G: Teamets Doktor, snabb och säker trots liten erfarenhet.
Bosse o: Det han inte får till med svets och flerop behöver vi inte.
Peter B: Porsche åkare som kommer att bli omvänd.
F Lestrup: Behövs presentation?
Micha: Rutinerad Alfa Corse förare och bilbyggare som lyckats få en stor Alfa 164 att gå fort.
Åke N: Kosnör och räserbilsåkar, frågan är hur vi tämjer honom så vi inte får hämta honom på tak någonstans.
Björn Å: Åker häldre än bra.
Reserv: Lars W. Herr General
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Har i några kvällar läst lite regler i olika serier och får det till att vi kan åka lite överallt med bilen thumbs up . De saker som skär sig verkar vara klubbtillhörighet (Karlskoga, BMC, ER-cuppen), tankregler speciellt då de bensinbegränsade ställena thumbs down samt lite olika däcksbegrännsningar men inte mer än det är ok dom är ju ändå slut efter racet thumbs up . Problemet är att man måste bygga om tanken till varenda serie.

Några serier är väldigt aktiva att svara på forum mm. medan andra mest verkar ha dem för att det ska vara så.

Min tanke har nämligen från början varit att åka MSLS men gehöret och intresset verkar dåligt från arrangörshåll thumbs down. Får ingen kontakt alls mer än att jag måste betala massa pengar för att få veta om man får vara med, får man tillbaks pengarna om man inte får vara med? Hur tankar man en klass 4 bil? osv.

Så nu tittar jag på andra serier med inhopp här och där. Tänk vad kul att kunna åka ner en helg till ER-cuppen på tex. Anderstorp, BMC HT2 på Kinnekulle och sedan få åka NSHC på Karlskoga. Vill åka runt och träffa folk, köra i kapp och umgås i stället för att spela golf.
Säkerhetsreglerna är inget problem, bara en massa små ovesäntligheter som gör det krångligt.

Trots det lutar det mest åt att åka 5-papp+ då det inte är så krångligt och det är riktiga långlopp på 6-24 timmar enligt Fredrik. Stämmningen känns rätt där. Inge petimetersnack och sköna regler med Bullshitpoäng vad kan man mer begära . Borde gå att införa i andra serier med så man kan åka lite allt möjligt .

Tankning med Jeepdunk som har urtappningsrör med kran och avluftning i bakändan känns lätt att lösa, säkert och billigt. Enkelt att kolla där man har bensinbegränsningar osv. Tänk att få använda detta överallt då skulle man kunna åka utan problem.



Lite tankar
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Björn skrev:
Patrik A: Rutinerad långloppsåkare får ta första stintet och sedan sköta depån.


Nu blir man ju nervös...

Jaja... man får väl ta det lugnt på första stintet... Men skönt att köra medan man är någorlunda pigg iaf... thumbs up i depån lär man väl inte kunna sova så mycket...

Tror detta blir kanonkul iaf! Vi ses förhoppningsvis nästa vecka i garaget Björn!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Hårdmeck i helgen och kvällar nästa vecka utom onsdag då jag kommer åt däckmaskin efter jobbet och fredag då barnen kommer igen. Hur mycket du får sova i depån beror ju på hur bra du meckar.....
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Björn skrev:
Hårdmeck i helgen och kvällar nästa vecka utom onsdag då jag kommer åt däckmaskin efter jobbet och fredag då barnen kommer igen. Hur mycket du får sova i depån beror ju på hur bra du meckar.....


I helgen får jag nog svårt att komma loss, måste rensa huset på allt skräp efter en körig höst och vinter då vi knappt varit hemma.

Ska försöka komma förbi kvällstid i veckan! Ska göra mitt bästa för att få sova i depån...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Björn skrev:
Hårdmeck i helgen och kvällar nästa vecka utom onsdag då jag kommer åt däckmaskin efter jobbet och fredag då barnen kommer igen. Hur mycket du får sova i depån beror ju på hur bra du meckar.....


I helgen får jag nog svårt att komma loss, måste rensa huset på allt skräp efter en körig höst och vinter då vi knappt varit hemma.

Ska försöka komma förbi kvällstid i veckan! Ska göra mitt bästa för att få sova i depån...


Lätt att sova när "bilen" är irreparabel
Lycka till grabbar.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 SLC Klass 2 #2 Scuderia GGG Ny ägare
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
14 besök senaste veckan (152850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande