Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
enklaste sätt å bygga egna kränhämmare
2027 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
sitter å har surfat runt ett par timmar , hitta mycket information, som tyvär lika gärna kunde varit skriven på grekiska

vill bgga mej egna knivar till fronten å min bil för å ha nån form av justermån på kränhämmaren...

her dt mesta av designen klar
har nu kommit til den biten där jag ska välja knivarna.
har kollat runt lite på nätet å det verkar som att priset hamnar runt 2000 för två stycken knivar hemma på dörren..

snål å fattig så tänker man såklart att det måste finnas nått som man kan bygga egna knivar av

nått typ av fjäderstål , gamla bladfjädrar eller liknande...

har knappt nån plats över där framme så bygga dit dubbla kränhämmare eller möjlighet att kunna ändra längd på hävarm finns tyvär inte så knivar verkar vara bästa alternativet.

nån som har nått bonnmeck tips å ge mej???

är ingen formel1 bil jag bygger så att säga... vill bara kunna ha nån form av justermån

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Jag byggde mina "knivar" av vanlig L-formad stålprofil. Sen borrade jag tre hål i änden som ska fästas i länkarmen, och byggde om fästet i länkarmen med motsvarande tre hål.

Köpte krängarstag på Biltema, tog de längsta jag hittade. Sen var det bara att korta ner stagen tills de passade min krängare.
Vill man ändra hårdheten så flyttar man staget mellan hålen. Blev tre lägen för mig, men har man plats så går det ju att göra fler.

Röret mellan knivarna är ett vanligt rundrör, det ska finnas ett Excelprogram här på forumet där man kan räkna ut diametern på röret beroende på hur långa knivarna är.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
enklaste sätt å bygga egna kränhämmare
2027 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande