Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker tips för att komma under 95 dBa
4936 besök totalt
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 384


Trådstartare
Söker tips för att komma under 95 dBa

Som säker de flesta vet så kommer våra banägare att vara hårda mot buller i framtiden.
95 dBa är det som gäller.
Ring Knutstorp har till exempel investerat i en fast anlägning för att kunna mäta ljudet.

Söker lämpliga tips för att komma under denna nivå utan att bygga om hela bilen.
Vad finns det för ideer?

_________________
Ulf Danielsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator



En "svamp" gör tydligen rätt stor skillnad utan att skäla effekt. Minns jag det hela rätt var den utformad som en vanlig kammardämpare invändigt och längden på den avfjorde vid vilken frekvens den dämpade bäst. Men det var några år sen jag fick teorin förklarad för mig, så lite mer bakgrundsforskning rekomenderas.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6142



Annars är ju en turbo en hejare på att dämpa ljud utan att ha negativ inverkan på effekten ....

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Månne inte "svampen" funkar som en Helmholtz resonator. Då kunde man ju i princip mäta frekvensen på bullret ur röret och dimensionera burken enligt största bullerfrekvensen. Månne det funkar

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Kors i slutröret slår väl sönder ljudet en del!
Sen kan man ju sätta i en insats längst bak med mindre hål men det hämmar ju flödet!!

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Pratar vi bilar med lite rejält med pulver så är det ett helskotta med bullret jag har själv dessa bekymmer då det flyttas en massa luft överallt trots turbo som nu slår sönder det men det räcker inte riktigt trots att jag har ett åbäke till dämpare benke har säkert klurat ett och annat på svampen ovan.... man brukar ju kunna dämpa dom flesta ljuden men som sagt det blir mycket luft som flyttas och det är ett satans bekymmer....

Liten diameter är alltid en vinnare stora äckliga trattar därbak som en annan jäkla spoilerbil funkar ju alltid dåligt vad man än gör i övrigt...... men man kanske vill ha ett 76 mm rör och redan då är dimensionen ett bekymmer känns det som... något mindre än det kan vara önskvärt för ljudet men inte flödet.....

På insugssidan är det gärna någon resonans som brötar som just kan bli problemet...... men för en annan som knappt har plats för själva luftfiltret hur fan ska man få plats med en burk som dämpar..... suck.... fram med lite kluriga svar nu så vi får veta....

hmm eller det kanske snarare inte finns så mycket genvägar stora burkar små dimensioner flytta mindre luft.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Det kanske är så att man får börja titta på själva motorns sammansättning. Benke med Cobran i min förra post kunde inte köra med så vild kam som han ville, motorn ylade helt enkelt för högt då. Gamla Matra V12 skall visst vara riktigt högljudda, mest beroende på en helt fel (i alla fall ur den synvinkeln) överlappning mellan kammarna...

Svampen tillkom förresten för att t.o.m. kryss i slutröret påverkade effekten negativt

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4537



Har provat en hel del olika varianter för att få ner ljudnivån.
Kors i slutröret eller längre i i systemet har jag aldrig lyckats få någon större dämpning med, varken på 4-cyl eller V8.
Slutrör med dämpinsatser av olika slag är nog mest lämpade för att få en tävlingsbil genom bilprovningen
För min del har det till slut alltid blivit en rejält stor ljuddämpare monterad långt bak i systemet som har dämpat nivån under 95 db.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Inte helt lätt att dämpa ljud utan att föra in mer volym och strömningsmotstånd. Och svampen som ni visar är som sagt en helmholtz resonator och dämpar mest vid en frekvens och dess övertoner.

Andra grejer man kan använda sig av är olika area språng, kvartsvågs dämpare, perforerade plåtar och dämpmaterial. Effektivast blir det givetvis om man har koll på vilka frekvenser det är som dominerar från ens motor och därmed dämpa det som dominerar genom att välja rätt längder och areasprång för de olika burkarna i dämparen.

Korsa de olika piporna kan funka om ljudet är i motfas där man placerar korset annars kan man få en förstärkning om det är i fas.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Men hur blir det om man har flera olika svampar som är avstämda för olika resonanser, visst borde det funka.. Om man nu hade platsen?

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Re:

Jaaacob skrev:
Men hur blir det om man har flera olika svampar som är avstämda för olika resonanser, visst borde det funka.. Om man nu hade platsen?


Visst kan det funka men jag är rätt säker på att det finns bättre sätt att bygga ett tillräckligt dämpat system med tanke på volym och strömningsmotstånd som man har att tänka på.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4402



Eftersom dämpningsull av olika sorter oftast förr eller senare blåser ur vid lite högre effektuttag så kanske Flowmaster's princip med inbyggda kamrar och att låta avgaserna ändra riktning ett antal gånger vore något att ha i åtanke? Sen vilken typ som passar vilken motor bäst kan man ju alltid fundera över!



och eftersom turbo dämpar bra, kan man inte använda en/flera fasta/rörliga fläktvingar!?

_________________
Calle Olsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag håller av en händelse på o bygger ljuddämpare till Panteran. Tanken är just precis det som dikuteras här, låg ljudnivå med bibehållen effekt. Lyckas jag så får ni reda på hur det går till, misslyckas jag hörs ingenting och jag går å skäms.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Här är en löstagningsbar variant kan sättas fast vid behov.



http://www.btbexhausts.co.uk/ för fler bilder

_________________
Johan Christensson
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Man får väl tacka Calle och Johan för tipsen. thumbs up
Man åker ju Wankel och blåser ut allt löst skit ganska fort.
Får väl se om dessa tips kan leda till något mer beständigt och tyst.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

Göran Malmberg skrev:
misslyckas jag hörs ingenting
Göran


Då har du väl lyckats!

_________________
Henning Olsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

henningo skrev:
Göran Malmberg skrev:
misslyckas jag hörs ingenting
Göran


Då har du väl lyckats!


Å jag som trodde jag kunde skoja, åsså lämnar jag målet öppet.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Någon som har tips på hur man skulle kunna upprätta teststationer/tillfällen där man själv kan se om gränsen är nådd eller inte?
Jag kan förutse flertalet tråkiga tillfällen i sommar där sura pengar inte kommer till användning för att bilen låter för mycket.
Bättre att ha koll på det innan träffen.

Problemet är ju inte att investera i en dB mätare men mera i att mäta på rätt sätt och så som standarden är satt på banorna.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Det är ju så att ingenting är enkelt, ljudet skall mätas enligt något mätsätt, men även bilen skikar ut ljudet på olika sätt. Bilen kan alltså leverera en viss ljudmangd men som läses olika av mätstationen. Nog om det, jag har provat min ljuddämpare nu och vad gäller ljudet så är det betydligt tystare än tidigare. Särskillt vid gaspådrag. Om bilen står på tomgång, så hörs det inne i lägenheten som ligger med sitt fönster på första planet över garaget, att den står å går men inte mer. Ljudnåvån vid plan färd är väl i nivå med en SL buss men lite basigare.
Nu var ju en stor del av poängen att effekten skulle bibehållas, och det kan jag inte svara på. Det är dessutom för halt för körmässiga uttalanden. Det som ljuddämparen ger med stor säkerhet är att collectorrörests returpuls startar vid dess ingång i ljuddämparen. Så avstämmningsmässigt måste den fungera helt som den ska eftersom dämparens innandöme ser ut som det gör, det är mottrycket som eventuellt kan spöka. Antagligen borde gavlarna ha samma isolering som runt dämparen för minskad egenresonans och i det läget kan man åka med större slutrör.


2 st sekundärpipor på 3 tum x 800mm.

Slutrören

Med små sluttdömpare



Hållare för slutrören

Dämparburken med en reflektor över utgångarna

Aluminiumplåt runt dämparen, valsade jag med att tramprulle ett rör över den
på en svapgummidyna

Glasfibermatta lindad runt det hålade innerröret

Häljet hålls på plats med slangklammer





Dämparen på plats

Kallt ute=vattenånga
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



ja du Göran den där burken kan du inte alltid ha??för den där brukar vråla satan men kan ju blanda ihopp den med en annan som e röd och svart kanske som brukar va på brostugan.

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

ESCORTMK2MANNEN skrev:
ja du Göran den där burken kan du inte alltid ha??för den där brukar vråla satan men kan ju blanda ihopp den med en annan som e röd och svart kanske som brukar va på brostugan.

Du har blandat i hop dem, min dämpare satte jag dit för 4 dagar sedan. "Vrålbilen" har en BMW 8:a och 4 liter http://www.garaget.org/?car=40318 Han brukar varva lite nu å då för att många gillar ljudet. Trots min över dubbla motorstorleken så låter den inte hälften så mycket. Jag hoppas nu på att kunna åka UTAN att folk vänder på huvudet.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Söker tips för att komma under 95 dBa
4936 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande