Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lyfta hjul o så (splittad tråd)
<<   1, 2
8880 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Micke Holmström skrev:
Nej, en diffbroms är ju minst 1000 ggr bättre på att lösa detta problem. Men i tex SSK-klass 1 och många andra "lägre" klasser så är det inte tillåtet med diffbroms och då kan det vara en väg att gå.

I mitt fall så köpte jag en sprillans Quife-diff (stavning?) för ett och ett halvt år sen. Den skickade jag tillsammans med den sexpetade Calibra T. lådan för utbyte av synkringar till den enda person i landet som jag fått tag på som påstod sig kunna fixa detta. (Hade även rekommendation av en kompis)

Som läget är nu så vägrar han lämna tillbaka lådan och polisen prioriterar tydligen andra brott högre än "olovligt förfogande".

Eftersom ekonomichefen tycker andra saker är viktigare än varvtider och traction i hushållsbudgeten så får jag laborera med billigare lösningar nu. thumbs down


Det är klart at om de inte är tillåtet med diff eller att den är stulen så är ju inte det ngn lösning. Fasen va ruttet att inte Polisen gör ngt.
Men tid att skjuta laser på motorvägen det har dom. thumbs down

Quaiffe-diffarn funkar väl ungefär som M-diffen?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MagnusT skrev:
FWD utan diffbroms:
Tunn hämmare fram o tjockare bak gör att du har drivhjulen mer i backen o kan gasa hårdare o tidigare. Sen gäller det att balansen inte blir åt fanders så man får jobba med camber, däckstryck, däcksbredd för att få det att funka....


Min RWD är det tvärtom:
Hård hämmare fram och mjukare bak. Båda drivhjulen mycket i backen så man kan gå på fullgas jättetidigt (fullt på tvåan ut ur alla böjar inga problem om det inte regnar, hehe) Funkar otroligt bra förutom i riktigt riktigt långsamma böjar där det blir understyrning... men då har jag iaf inte lyft något framhjul... Sen blir bilen lite läbbigt överstyrd uppemot 200 men det är troligtvis lyftkrafter bak som stjälper där... Nej som sagt, lyfter framinnern gör jag i farter där bilen inte har problem med understyrning....

Magnus, har du ändrat någon hämmare, sedan vi var på ringen?
Då lyfte du ju på inre framhjulet i den långsamma högern in på T13.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Magnus, har du ändrat någon hämmare, sedan vi var på ringen?
Då lyfte du ju på inre framhjulet i den långsamma högern in på T13.
Den är ju inte såååå långsam... Vad tror du man håller där?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



johann skrev:
Fasen va ruttet att inte Polisen gör ngt.
Men tid att skjuta laser på motorvägen det har dom. thumbs down

Quaiffe-diffarn funkar väl ungefär som M-diffen?


Ja det ##### verkligen ######### >

Quaife-diffen (fick jag det rätt nu?) skall på något sätt flytta momentet till det hjul som har lägst fart (typ ytterhjulet i en kurva när det inre börjar spinna) den är dock helt mekanisk.
Jag trodde M-diffen hade yttre styrning som baseras på acceleration mm med olika grad av låsning beroende på situation, stämmer inte detta?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Här lyfter minsann inte inre bak trots enorma sidokrafter. Detta måste då vara en extrem tävlingsbil om man skall tolka tidigare inlägg?



ADMIN EDIT: tog bort länken till bilden för det dök upp en inloggningsruta för password när den skulle visas....

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MagnusT skrev:
Peeter skrev:
Magnus, har du ändrat någon hämmare, sedan vi var på ringen?
Då lyfte du ju på inre framhjulet i den långsamma högern in på T13.
Den är ju inte såååå långsam... Vad tror du man håller där?

Kan det röra sig om 90-100 km/h?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
MagnusT skrev:
Peeter skrev:
Magnus, har du ändrat någon hämmare, sedan vi var på ringen?
Då lyfte du ju på inre framhjulet i den långsamma högern in på T13.
Den är ju inte såååå långsam... Vad tror du man håller där?

Kan det röra sig om 90-100 km/h?

Skulle nog gissa något sånt... kanske lite lite till...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
johann skrev:
Quaiffe-diffarn funkar väl ungefär som M-diffen?

Ja det ##### verkligen ######### >

Quaife-diffen (fick jag det rätt nu?) skall på något sätt flytta momentet till det hjul som har lägst fart (typ ytterhjulet i en kurva när det inre börjar spinna) den är dock helt mekanisk.
Jag trodde M-diffen hade yttre styrning som baseras på acceleration mm med olika grad av låsning beroende på situation, stämmer inte detta?


Använder inte Quife torsen-principen? Alltså samma som mellandiffen Audi Quattro ? Eller är jag helt ute och reser? Be mig inte förklara hur den funkar bara, det det har jag endast mycket vaga aning om! Men det är väl någon form av kugghjulshistoria, alltså inga lameller eller visko-grejor.

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Lyfta hjul o så (splittad tråd)
<<   1, 2
8880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande