Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Mats Thur skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Jag ger också mina tummar thumbs up thumbs up , men Mats... Om du ger 4-*humm humm* upp, och samtidigt vinkar med ena näven.. det måste ju betyda att något "mitt på" pekar....

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

thumbs up

_________________
A Eklöw
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Jag och dstr diskuterade detta rätt yvigt när han berättade att anmälan kommit in. Inte mer än rätt att kräva att det döms till din fördel då det inte kan anses vara ok att kasta anklagelser och sen inte stå för att man har fel. rätt ska vara rätt.

Så jag stämmer in i tummen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anton Kindblad
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fick just följande som svar på min begäran om att ärendet skall ogiltigförklaras...

-----------------------------------------

Hej Fredrik!

Frågan om ärendets fortsatta handläggning och din begäran enligt nedan kommer att behandlas av Riksidrottsnämnden vid dess sammanträde den 4 februari 2009.

Med vänlig hälsning

Annika Nykvist

------------------------------------------

Vilket jag iofs tycker är helt korrekt förfarande och gör att man spännt väntar på den 4 februari hur det blir... men det känns ju svårt att jag ska kunna bli fälld för något iaf.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



thumbs up

Så nu är det till att framföra detta till någon intresserad media?
Kanske så folk förstår hur SBF behandlar sina medlemmar och de som utövar sin sport.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Hej

Inledning.
Har funderat lite på vad som händer med min funkislicens i SBF framöver, med tanke på anmälan mot Skoghag.
Det är en intressant debatt som pågår och ju mer man försöker sätta sig in i olika situationer, desto rörigare blir det, tycker jag.
Nedan ser ni en del av det jag funderar på. Kom gärna med synpunkter och kommentarer.
-----
Så här står det i SBFs regler:

G 7.2 Funktionärslicenser
Allmänt
Varje funktionär bör ha funktionärslicens.
Funktionärslicensen är ett bevis på genomförd utbildning.
För att få centralt utfärdad licens måste man vara medlem i SBF-ansluten klubb och under
kalenderåret fylla lägst 15 år.
Meriter från lokaltävling får endast räknas för uppklassning till C-licens.
Det är inte tillåtet för innehavare av funktionärslicens, utfärdad av SBF, att inneha uppdrag vid bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF,
i den mån detta kan anses vara bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.


-Kopia av stadgar kap 14: http://www.presenterar.nu/rf/fundering.htm

**************
ok, skall vi försöka reda ut hur jag som funktionär skall tolka ovanstående?

#1. Tänk er följande scenario:
Vecka 10 hjälper jag frivilligt och gratis klubben XX (SBF) på ett arrangemang.
Vecka 11 hjälper jag frivilligt och gratis klubben YY (SMA) på ett arrangemang.

Frågan är, utsätter jag mig för risken att vecka 12 bli bestraffad av SBF enligt ovan!
och vad blir påföljden?


#2. Tänk er följande scenario:
Vecka 10 hjälper jag frivilligt och gratis klubben XX (SBF) på ett arrangemang.
Vecka 11 hjälper jag klubben ZZ (SMA) mot betalning, som anställd eller som egen företagare.

Nu blir frågan, utsätter jag mig för risken att vecka 12 bli bestraffad av SBF enligt ovan!
Att tänka på i detta scenario #2 är, kan SBF har synpunkter (agera) på hur jag jobbar när jag är anställd i ett företag eller jobbar som egen företagare?

//Lelle

_________________
Lelle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det sämsta med situationen är att det inte ges några raka besked från SBF. För en person som kan få sin inkomst påverkad av "bestraffning" blir det ju ytterligare tillspetsat verkligen. Sen har det här "akta dig så du inte får bestraffning och blir av med licensen" hängt över oss långt innan SMA dök upp. Tex slalom med gatbilar med välrenommerade klubbar som inte kört under SBF's fulla reglemente (eller för den delen, gokart! Suck...).

Men... sen undrar jag om SBF vågar bestraffa med uteslutning. Hota - ja, men fullfölja? Njaeee? De har mig veterligen aldrig gjort det under de åren jag varit med, det närmaste vi kommit är troligtvis just det här med Fredrik som den här tråden handlar om, närmare än så har det väl aldrig varit? Att utesluta någon vanlig utövare i bilklubb eller racingserie X eller Y pga "otrohet" med SMA-anslutning skulle nog ge enorma vågor bland medlemmarna med stor risk att hela racingserier eller hela bilklubbar lämnar SBF och går över till SMA.

------

Jag hade ju helst sett att SBF kunde serva gatbilsklubbarna på samma smidiga vis som SMA gör, nu får jag ju betala två gånger eftersom jag tveklöst kommer köra på både SBF och SMA-flaggade arrangemang varje år. Men eftersom SBF trots uttalade ambitioner att försäkra gatbilsträffar inte har kunnat komma med för alla fungerande lösningar... ja nu står vi med två försäkringsbolag. Att i det läget dessutom börja vapenskrammel, ja det är ju så man som kund står o tittar och blir helt matt på beteendet.... Så SBF, lägg ner allt skrammel både mot SMA och mot era egna kunder och ge klara besked om enkel och bra samexistens så vi som kunder inte behöver stå som fån. Som jag ser det så behöver man skriva om delar av stadgarna, men börja med raka besked!



PS: och som vanligt, SBF, ni är extremt välkomna att diskutera saken här på Rejsa. Och ja, det ska inte bli pajkastning och påhopp i diskussionen. Det kan iof lätt kantra dithän eftersom det är en trist situation men det är inte okej med påhopp o pajkastning så sådant kommer det bli nyp i örat på om det dyker upp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Dags att ringa SBF och be dom tar bort min Funktionärs licens B

Tycker det är ganska märkligt att när man tar tävlingslicens så får man funktionärslicens också

SBF känns som en SEKT kom till oss och ta tävlingslicens,få funktionär C på köpet, och igenom masa regler så får du bara åka på deras event. Och kan bli besstraffad om du åker SMA events

Jag vet inte hur dom tänker på SBF???

och genom deras frånvaro att komentera debatter ser jag som att dom skiter i oss motor intresserade utövare thumbs down

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Man får inte glömma att SBF är en förening. Med betoning på gammalt hederligt svenskt föreningslivs-tänk i botten. Motioner, val, distrikt, årsmöten, förtroendeposter... ja allt möjligt som inte är fel i sig men kanske inte helt "2009" i mångas ögon. Jag har många gånger fått känslan att föreningslivsdelen fått större fokus internt än vad man egentligen sysslar med, tex försäkring och organisering av motorsport?

Att SBF har svårt att förnya sig är nog allmänt känt Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

subarumicke skrev:
och genom deras frånvaro att komentera debatter ser jag som att dom skiter i oss motor intresserade utövare thumbs down


Sen internet fick sitt genomslag och väldigt mycket föreningsliv (tex alla bilklubbbar) flyttade mycket av sin interna kommunikation till nätet istället för bara ett föreningsblad några enstaka ggr per år... Ja, många klubbar har ju gjort en mycket lyckad flytt, med aktiv dialog istället för långt långsammare och mer enkelriktad kommunikation.

Men.... hur har SBF förnyat sin interna kommunikation, och då menar jag inte internt som i distriktsvalda och internt på kansliet, utan mellan alla medlemmar och de som har olika poster i organisationen osv. SBFs websida är ju trevlig med rullande nyhetsida. Men näää, inte mycket som hänt sedan de här nya möjligheterna slog igenom på bred front förra milleniumet....




PS: Inte kan man se det här som ett lyckat resultat år 2009:

http://vgpcarclub.sbf.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=3 . . . .
och
http://forum.sbf.se/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Magnus Thomé skrev:
Sen internet fick sitt genomslag och väldigt mycket föreningsliv (tex alla bilklubbbar) flyttade mycket av sin interna kommunikation till nätet istället för bara ett föreningsblad några enstaka ggr per år... Ja, många klubbar har ju gjort en mycket lyckad flytt, med aktiv dialog istället för långt långsammare och mer enkelriktad kommunikation.


Dessutom har många föreningar ersatts med långt mycket informella strukturer. Rejsa är ett sådant exempel och själv är jag med och driver jag ett forum för hifi-intresserade och det genererar mycket aktivitet ute i landet som det inte behövs några föreningar till.

Lite OT men vad jag delvis ville säga vara keep upp the good work! thumbs up
och låt oss hoppas på en träff i sommar igen eftersom jag inte lyckades ta mig iväg till Sturup.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



Någon som fått svara på en enkät nyligen från SBF?

Jag fick en för några dagar sedan och påtalade de brister som jag anser att det finns, intressant är ju hur många som får fylla i denna enkät....

mvh

Jonas Bostrand

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har'en skrev:
Någon som fått svara på en enkät nyligen från SBF?

Jag fick en för några dagar sedan och påtalade de brister som jag anser att det finns, intressant är ju hur många som får fylla i denna enkät....

mvh

Jonas Bostrand



http://spreadsheets.google.com/viewform?key=pdfqOESd0a-oiYlxFFox5QA
eller http://www.sbf.se/vision

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag vill ju bara tillägga att även hyrkartsidan som ju ändå är den som lockar in flest nya i karting vill inte bilsportförbundet ta i med tång. Så är alla hyrkartanläggningsägare som är försäkrade via SMA även de automatiskt utkastade ur SBF? många jobbar hårt både för klubbar och sporten.

Paris Dakkar förstörde ju FIA genom att det krockade med Montecarlo rallyt och många åkte Paris Dakkar i stället. Så där fick Dakkar gå med i FIA och begränsa till dagsettapper osv. för att förarna inte skulle bli av med sina licenser.

Det var en stor diskution om det när det gällde amerikanska race där europer var med och de inte var sanktionerade av FIA men där fick de backa.
Citera
Momentum Racing
Åkersberga
Här sen Jan 2008
Inlägg: 21



2fast4u skrev:
Kan ingen moderator bogsera den här tråden till skojtråden för det är väl där den hör hemma

Vilka pajasar. Läste precis om konståkaren som blir avstängd på livstid för att han var med i ett underhållningsprogram på tv?!? RF verkar vara lite som, eljest, eller vad man ska säga.

Stå på dig Fredrik thumbs up


Hej ,
Bara för klarlägga så var det det internationella konståkningsförbundet ISU som stängt av åkaren, det Svenska förbundet har inte stängt av åkaren nationellt men han kan inte åka internationellt. Svenska förbundet kommer lyfta frågan vid nästa kongress 2010 , men de visar viljan att agera för sina medlemmar & ser att positivt genomförda arrangemang av show karraktär gynnar sporten.
om vi hade ett bilsportförbund som agerade för att dra till sig nya utövare samt illegala utövare ''läs streetrace'' skulle vi skapa större säkerhet & bredare engagemang. Jag tycker att förbundet bara gör det svårare osmidigare samt allt för kostsamt. Förbundet alla mindre intelleigenta beslut kring katalysatorer är en typisk inställning mot medlemmar för politiker. Skapa roliga mer fria tävlingsformer som kan köras under försäkrade former. Detta har SMA /SLC = Fredrik lyckats med. SBF har inte lyckats med detta.

// Torleif ( amatör racerförare & fd orförande i en Konståkningsklubb )

_________________
Torleif Cumléus
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



Hej igen,

Magnus:

Min var inte så fyllig - undrar varför....

http://www.questback.com/isa/qbv.dll/SQ?q=9lLDxUAh87G083TUOInS92qm2dYW . . . .

_________________
Jonas Bostrand
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Det där är två olika enkäter. Jag vet inte om alla fått båda, jag har det i alla fall. Den första, stora, var väl mer tänkt som ett diskussionsämne med klubbkompisarna, mens den andra ju var rätt lätt at ta på egen hand. Undrar om de fick så få svar på den första att den lilla skrevs ihop för att det i.h.t. skulle finnas något att jobba med

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Verkar som någon har missat frågan?
Ett tag sedan frågan skrevs , men den enda andra tråden har det svarats på

Länk: http://forum.sbf.se/showthread.php?t=101

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Magnus Thomé skrev:
Det sämsta med situationen är att det inte ges några raka besked från SBF
x
x
Att i det läget dessutom börja vapenskrammel, ja det är ju så man som kund står o tittar och blir helt matt på beteendet.... Så SBF, lägg ner allt skrammel både mot SMA och mot era egna kunder och ge klara besked om enkel och bra samexistens så vi som kunder inte behöver stå som fån. Som jag ser det så behöver man skriva om delar av stadgarna, men börja med raka besked!
x
x


Magnus, jag håller med dig i hela ditt långa inlägg, som jag bara citerat några meningar ur.. thumbs up

Man blir, precis som du säger, helt matt på beteendet.

Vi försöker ju faktiskt verkligen göra rätt - och utöva hobbyn 100% enligt de lagar och regler som finns.

Tyvärr framstår SBF hela tiden som några sura smygare i busken - på forum och på arrangemang -
som gärna, och på klart tveksamma grunder hotar med licensindragning etc..

Det är ju lite jobbigt, eftersom man som privatperson och amatörrejsare, är tämligen beroende av licensen
och därför förmodligen får rätta in sig i ledet.

Å andra sidan, så finns det säkert en del här som kan påverka via andra vägar också..

Hur ser t.ex era företag/arbetsgivare på sponsring av SBF-arrangerad motorsport?
Vart lägger dom pengarna de kommande åren? Motorsport eller något annat?

Här kan nog många göra en insats, genom att strypa eller omprioritera de pengaflöden man kan påverka.
Det borde nog få SBF lite mer lyhörda. Till skillnad från skytte och konståkning, så självdör nämligen
motorsport ganska snabbt utan sponsorer...

_________________
--
Citera
lappen1983
Rättvik
Här sen Feb 2008
Inlägg: 54



när man läser detta så ser det ganska illa ut att man inte få ha flera förbund inom motorsport(hobby) men är man trots allt med i ett förbund/förenig så ska man ju följa stadgarna men dock kan man ju tycka att det borde finnas möjlighet till 2 olika förbund eller kanske mer?? och även vara delaktig, för att bredda motorsporten och lite konkurrens mår ju alla bra av men sedan finns det ju annat som man kan fundera på om det verkligen är rätt skött
finns bland annat tendenser på att de mindre långlopps serierna har mer säkerhet än vad SLC har haft (av det jag sett ) men detta ska ju inte ha med att göra konkurrerande /illojal att göra och jag kan även ha missat något där... får bara hoppas att det beslut som kommer är välgrundat från alla håll ska det vara förbundsbestraffning så ska det vara på mycket bra grunder.............

_________________
Patrik Johansson

Seat Toledo V5 A till B räser.
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande