Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ratteknik
<<   1, 2
8547 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.


Kan ju funka men det tar nog väldigt mycket längre tid än att lära sig av andra och sedan öva på detta i praktiken.

Enligt mina erfarenheter stämmer inte det, fast vi kan ju vara olika på vilket sätt vi lär oss bäst.
I min ungdom(som om jag vore gammal nu ) var jag exempelvis väldigt insöad på det här med datorspel. Då var det främst skjutaspel i form av Quake jag lirade. Jag kommer ihåg att jag under lång tid kollade väldigt mycket på hur andra spelade, för att försöka bli bättre, men för mig funkade det aldrig riktigt bra. När jag istället tröttnade och började strunta i hur andra gjorde blev jag snabbt mycket bättre(som en av mina meriter kan nämnas att jag låg kanske top-5 i Sverige).
Lite konstig jämförelse kan tyckas, datorspel och bilkörning, men jag tror inlärningen fungerar likadant.


Det skulle säkerligen fungera inom datorspel också om det fanns en beprövad pedgogik inom området och desstutom kunskap om vilka tekniker som funkar bra resp. dåligt. Liknelsen datorspel och bilkörning tycker jag haltar rätt mycket


Jag tycker jämförelsen är mycket intressant och jag tycker inte den haltar, det handlar ju inte simracing vs riktig bilkörning, utan om inlärningsmetoder.

Som nybörjare, medelmåtta och duktig så är effektiv inlärning ofta att ta efter dom som är bättre, allt funkar iofs inte rakt av, men mycket kan man ta till sig och ev anpassa litegrann.

Men när det börjar handla om elit och yppersta elit, då finns det inte lika mycket att lära sig av andra, då får man börja söka sig egna vägar och utveckla sitt utförande. I Alixis fall är det ju solklart så att han sökte sig egna vägar och lyckades i quake. För mig har det varit likadant i gamla idrott, pistolskytte. Jag har fortfarnde svenska rekordet i snabbpistol och det är inte för att jag tog efter någon som jag har det, det är för att jag lyckades utveckla mitt utförande tillsammans med intensiv träning i flera år. I både Alexis och mitt fall så är det nog inte effektivast att söka sig egna vägar ang banåka, där har vi nog mycket att lära av befintlig kunskap.

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.


Kan ju funka men det tar nog väldigt mycket längre tid än att lära sig av andra och sedan öva på detta i praktiken.

Enligt mina erfarenheter stämmer inte det, fast vi kan ju vara olika på vilket sätt vi lär oss bäst.
I min ungdom(som om jag vore gammal nu ) var jag exempelvis väldigt insöad på det här med datorspel. Då var det främst skjutaspel i form av Quake jag lirade. Jag kommer ihåg att jag under lång tid kollade väldigt mycket på hur andra spelade, för att försöka bli bättre, men för mig funkade det aldrig riktigt bra. När jag istället tröttnade och började strunta i hur andra gjorde blev jag snabbt mycket bättre(som en av mina meriter kan nämnas att jag låg kanske top-5 i Sverige).
Lite konstig jämförelse kan tyckas, datorspel och bilkörning, men jag tror inlärningen fungerar likadant.


Det skulle säkerligen fungera inom datorspel också om det fanns en beprövad pedgogik inom området och desstutom kunskap om vilka tekniker som funkar bra resp. dåligt. Liknelsen datorspel och bilkörning tycker jag haltar rätt mycket


Jag tycker jämförelsen är mycket intressant och jag tycker inte den haltar, det handlar ju inte simracing vs riktig bilkörning, utan om inlärningsmetoder.

Som nybörjare, medelmåtta och duktig så är effektiv inlärning ofta att ta efter dom som är bättre, allt funkar iofs inte rakt av, men mycket kan man ta till sig och ev anpassa litegrann.

Men när det börjar handla om elit och yppersta elit, då finns det inte lika mycket att lära sig av andra, då får man börja söka sig egna vägar och utveckla sitt utförande. I Alixis fall är det ju solklart så att han sökte sig egna vägar och lyckades i quake. För mig har det varit likadant i gamla idrott, pistolskytte. Jag har fortfarnde svenska rekordet i snabbpistol och det är inte för att jag tog efter någon som jag har det, det är för att jag lyckades utveckla mitt utförande tillsammans med intensiv träning i flera år. I både Alexis och mitt fall så är det nog inte effektivast att söka sig egna vägar ang banåka, där har vi nog mycket att lära av befintlig kunskap.


Jämförelsen mellan simkörning & bilkörning vad gäller inlärning haltar därför att det kostar alldeles för mycket tid och pengar, ja kanske till och med livet, att använda sig av samma metod då det gäller bilkörning. Man har vare sig råd eller kan ta de risker som krävs för att en bli en hyfsad förare om man skall lära sig allt själv.

Självklart är det dock så att om man kommit till en nivå där det inte finns mer kunskap att inhämta från andra så får man lära sig själv, det gäller inom alla områden. Om Alexi befinner eller befunnit sig på den nivån hade vi nog hört talas om honom eller så kommer vi snart göra det.

Jag vidhåller även min ståndpunkt att om det funnits beprövad pedagogik inom datorspelandet så hade det gått fortare att lära sig där också åtminstone till en viss nivå. Samma sak gäller allt annat lärande ocks, t ex skytte och även om man är svensk mästare så finns det säkerligen ngn som är bättre, t ex världsmästaren. Om denne har förmåga och vilja att lära vidareförmedla sina kunskaper så kanske man kan komma ytterligare längre och snabbare fram genom att lära av andra.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



eftersom jag kör mycket hyrgokart inomhus så kan jag berätta att det enda som funkar om man kör längre pass är att skjuta ratten ifrån sig.

Jag brukade dra i ratten vilket leder till att armarna börjar bli som spagetti efter några varv, man orkar helt enkelt inte med att styra bilen till slut.
Skjuter man istället ifrån sig ratten så är det inga problem att köra längre pass!.

Det tog mig kanske 2 träningspass att ändra stil, så det ska nog inte vara omöjligt för er heller =)
givetvis drar man lite lite grann i ratten med andra handen, men men.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:

Jämförelsen mellan simkörning & bilkörning vad gäller inlärning haltar därför att det kostar alldeles för mycket tid och pengar, ja kanske till och med livet, att använda sig av samma metod då det gäller bilkörning. Man har vare sig råd eller kan ta de risker som krävs för att en bli en hyfsad förare om man skall lära sig allt själv.


om du avser att man inte kan använda samma metodik pga risken att slå ihjäl sig i det ena fallet så håller jag med dig, delvis ivf. Men den analogin finns i andra sammanhang oxo, t.ex windsurfing vs "sån där dyka så fjupt det går utan luft", höjdhopp vs motocross, fotboll vs ökenvandring ensam utan vatten och kommunikationer, etc etc (den sista var ju iofs rätt krystad, men jag kom inte på någotn bättre just nu ) Sen är det iofs inte simracing som var aktuellt, utan en annan sorts datorspel....



johann skrev:

Jag vidhåller även min ståndpunkt att om det funnits beprövad pedagogik inom datorspelandet så hade det gått fortare att lära sig där också åtminstone till en viss nivå. Samma sak gäller allt annat lärande ocks, t ex skytte och även om man är svensk mästare så finns det säkerligen ngn som är bättre, t ex världsmästaren. Om denne har förmåga och vilja att lära vidareförmedla sina kunskaper så kanske man kan komma ytterligare längre och snabbare fram genom att lära av andra.


Stämmer nog väl ang pedagogiken, det är ju fortfarande en rätt ung företelse så någon sådan genomarbetad pedagogik har nog inte hunnit växa fram gissar jag.

Dom bästa i världen i snabbpistolskytte så är det ryssar, kineser och tyskar. Dom två förstnämnda säger inte knyst om sina rön, tyskarna väljer noga vad som säger och ännu mer noga vad dom inte säger.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag måste förstås hålla med om att det finns beprövade metoder som, ja, helt enkelt funkar. Pedagogik kan säkert också vara ett viktigt område att fördjupa sig i om man vill lära ut bilkörning.
När det gäller inlärning tror jag dock det är viktigt att kritiskt testa olika metoder, för att se om de passar eller hitta något som funkar bättre för en själv.
Hmm, hoppas ni hänger med i hur jag menar. Jag är rädd att jag rör ihop det lite.

För övrigt är jag nog ganska långt ifrån eliten i bilkörning. Om jag någonsin vaknade upp på morgonen och insåg att jag kommit till den absoluta toppen inom racing skulle jag nog, helt spontant, dö av förvåning. Inte för att jag tror att jag är dålig på att ratta en bil, men det närmsta jag kommit racing är nog att hyra en go-cart och tävla lite på kul(jag vann iof, men det krävdes lite fula knep ).
Allt jag lärt mig om bilkörning, utöver fåtalet givande lektioner på körskolan, har jag annars gjort på egen hand. Det är fantastiskt kul att upptäcka nya saker om hur bilen beter sig och hur man på bästa sätt får den att göra som man vill.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



en sak till som är viktig är nog att ha bra grepp i ratten!.

Jag köpte för ett tag sedan mockahandskar och gud vilket grepp det blev!
Man behöver inte längre hålla krampaktigt i ratten, utan kan vara ganska avslappnad i kroppen vilket känns efter att man har kört!.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



AndreasNystrom skrev:
eftersom jag kör mycket hyrgokart inomhus så kan jag berätta att det enda som funkar om man kör längre pass är att skjuta ratten ifrån sig.

Jag brukade dra i ratten vilket leder till att armarna börjar bli som spagetti efter några varv, man orkar helt enkelt inte med att styra bilen till slut.
Skjuter man istället ifrån sig ratten så är det inga problem att köra längre pass!.

Det tog mig kanske 2 träningspass att ändra stil, så det ska nog inte vara omöjligt för er heller =)
givetvis drar man lite lite grann i ratten med andra handen, men men.

Hmm, jag som tycker armarna blir som spaghetti när jag skjuter ifrån mig ratten. Så brukar jag bara köra om jag inte behöver göra stora rörelser, då är det rätt skönt och känns stadigt.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ratteknik
<<   1, 2
8547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande