Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (7054 totalt) |
1 min 17.5 sek var det väl. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||||||
HAHAHAHAHA !!!! :woot: Jaa, när du nätt och jämt kommer om min lilla 110 hästars 1.6 litersmaskin förrän efter en ohyggligt massa nypåkomna svordomar en massa stånk å stön !! *hehe* _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||||
In i hetluften utan erfarenhet av det ni diskuterar.
Tror alla gatureggade superbilar typ GT 2 med slicks är helt fel recept. De är för tunga. Ta en formel ford ( inga vingar 130 Hk) Vilken tid ??? Jag gissar 1.25 typ. En Caterham R500 borde kunna göra en bra tid. Den har en Opelmotor på 250 Hk och väger ung 450 Kg. Bilar med Mc- snurror tex. Hayabusa blir svårkörda pga. dåligt vrid. Opelsnurran är rena traktormotorn i jämförelse. Fyrhjulsdrift är säkert bra i startkuvan och i vändningen men annars veti f*n. Såg en dåre i UK som byggt en seven med 2 st Mc-snurror och 4Wd. Tror det var topgear. Hysterisk tydligen. /jan nagy Allt under 2 min är bra _________________ Jan Nagy |
||||||||
En av de bilar som fått mest besynnerligt resultat i SS är väl octavia RS. Elaka rykten säger att den hade masserats framförallt väghållningsmässigt av DBR innan den kördes. Det har jag dock inga belägg för, men kostnaden för en sån modifiering har de garanterat fått tillbaka tack vare testet.
Jag har kört en octavia RS och att den skulle vara snabbare i en så snabb bana än en M5 E39 tror jag inte ett skvatt på. M5:an är bland de mest lätthanterliga bilar jag kört och ska man justera fart eller riktning i ungefär 150km/h är den nog ett gott val. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Som vanligt vet jag inget men de hindrar mig ju inte från att gissa som vanligt... Antar att Renaulten har ganska stora vingytor (bra) och låg vikt (oxo) bra. Rimligen bör ju kvoten mellan tillgänglig aerodynamisk kraft och bilens massa vara det intressanta, dvs att 100 kp downforce gör mer nytta på en 700 kg Elise än på en 3,5 tons Ford Expedition (det var ju en j*kla jämförelse..) Alltså stora (och väldesignade) vingytor på en lätt bil i 150 gör stor skillnad på kurvtagning bromsning mm ja, påstår jag. Men vad det gör i sekunder på superstage har jag inte en susning om.... (fast jag kan ju göra en liten generaliserad beräkning på en kurva i statiskt läge, kommer i nästa postning) Hur ser denna superstage ut? Någon som har en bild? _________________ Pär Hylander |
||||||||
En oerhört förenklad och generaliserad bild av "downforce" vid olika bilvikter.....
om vi antar att man kör i en kurva med konstant radie i konstant fart som är precis så fort som däck och bil klarar, säg att denna fart är 150 km/h och att det precis motsvarar 1g i sidoacceleration. Bilen i sig antar vi inte har några aerodynamiska krafter uppåt eller nedåt. om vi hade kunnat hiva på vingar och spoilers mm så att vi får en ökad kraft nedåt i backen som hjälper däcken att hålla tag i asfalten... vi bortser från allt annat som kan hända i verkligenheten..... Sidoaccelerationen blir då förhållandet mellan total kraft nedåt (bilen vikt och "downforce" från vinge och spoiler) dividerat med bilens vikt. Vi kan öka farten i samma kurva eftersom vi har mer grepp och kan därmed få högre sidoacceleration. Om man fördubblar hastigheten så blir det 4 ggr högre sidoacceleration, dvs förhållandet är kvadratiskt. I vårt fall vet vi sidoaccelrationen enligt ovan pga downforce, om vi dividerar två olika sidoraccelrationen med varandra och drar kvadratroten ur det så får vi hur mycket farten kan ökas eller måste minskas. Nedan ser man skillanden, om man t.ex kan få till 100 kp downforce på en 500 kg lätt bil kan kurvhastigheten öka från 150 till 164 km/h. Om man däremot gör detsamma med en blå M3 (alltså får till 100 kp downforce) så ökar det bara till 154 km/h (pust, undrar om jag fick till allt det där dravlet rätt?) _________________ Pär Hylander |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag har för mig att Gullabo körde 1 min 18 sek, de körde kanske mer efter det att jag hade åkt därifrån. I vilket fall som helst så var jag imponerad av att Gullabo kunde köra så snabbt efter bra ett par varv. Jag vill också kunna köra så snabbt. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi Opel Astra OPC Träffansvarig Opel Club Sweden |
||||||||
Men då stämmer det nog. Grabben körde en halv sekund snabbare helt enkelt. Tack
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Allmänt banåkaforum Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (7054 totalt) |