Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum fiat uno? | 1 besök senaste veckan (3274 totalt) |
_________________ Benny Lundin 190 2.3 16vT -86 http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833 Sponsor: www.TURBObanditen.se |
||
utan att egentligen veta något om det, så borde den väl redan ha ganska bra egenskaper. Det är juh en liten och lätt bil och rätt pigg för den delen. :0) sen styvare fjädring och uppdaterade bromsar är väl alltid något man kan titta på.
_________________ Johannes Reinfors _______________________________________ Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk. Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01 |
||
Den är rätt hög och vinglig, trevligare balans är det i uno turbon! En kompis har lagt en vanlig uno upp och ner i en lyktstolpe, de köpte sen en turbo och den var det stor skillnad på. Och de är banåkar far och sån som kan köra!
|
||
_________________ Benny Lundin 190 2.3 16vT -86 http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833 Sponsor: www.TURBObanditen.se |
||
Jag vet inte vad som skiljer, men jag hade en uno turbo -90 och den kändes som den ser ut ungefär, smal, hög, kort och med små hjul=vingligt. Gick bra rakt fram men ingen höjdare i kurvorna. Min var helt standard.
_________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Jag har haft två "vanliga" och en turbo och jag kan inte säga att jag tycker att det var så
stor skillnad på dem, bortsett från att turbon är tvådörrars. Visst, den senare hade lite lägre och hårdare fjädrar och 30 hk mer är den vanliga...I övrigt inga större skillnader. Det som talar emot Unon är att den börjar bli sällsynt (12 st till salu på Blocket)och förmodligen är det svårt att hitta vissa reservdelar. Motorerna är väldigt slitstarka och varvvilliga. Annars är den likvärdig med alla andra framhjulsdriva bilar från den tiden i den storleksklassen. Klart det går att bygga banbil av den, precis som man kan bygga banbil alla andra liknande bilar . Du kommer garanterat att sticka ut. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Har åkt en bunt vanliga och misstänker att det mer kan ha varit det vanliga fenomenet med begagnade bilar = Dåligt skick som fick dem att överskatta egenskaperna. Turbona har hållt värdet bättre tidigare så ägarna kanske har bytt dåliga stötdämpare etc, medans en vanlig uno skrotar man när den inte går igenom bilbekämpnings argusöga. Jag upplevde inga som helst konstiga vägegenskaper varken på torrt, blött eller nästan 10cm nysnöad väg. _________________ Roland Johansson |
||
Jag körde själv en Uno Turbo -88 för några år sen. Åkte tyvärr aldrig på några banträffar med den, men som jag upplevde så hade den helt ok vägegenskaper. Då bilarna är ganska gamla och i många fall rent av misshandlade så är inte alltid stötdämpare och fjädring i toppskick. Jag upplevde att en sänkning gjorde bilen rejäl mindre vinglig. Större däck är inte helt fel heller. Men det bästa är nog motorn (Turbovarianten då förstås), slitstark och lättrimmad.
De flesta Unosarna är tyvärr upprostade eller sönderskruvade. Det finns några fina kvar, men man undrar om ägarna vill släppa taget om dessa? Jag ångrar iallafall att jag sålde min Du kan ju också kolla Punto GT, känns betydligt nyare och ljusår bättre kvalitet än Unon. Säkerheten har också höjts några hundra procent. Motorn i GT:n är samma som satt i Uno T från -90 och framåt (bara i utlandet), vilket innebär att allt trim till Uno också passar Punto. Billigt och bra Men ska jag vara 100% ärlig så är nog Unon liiite, liiite roligare än Punton. 1,3 bar laddtryck i en plåtlåda som väger 800 kg, samt dess ultimata sleeper-utseende gör den så j-a rolig _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Nybörjarsvängåkaforum fiat uno? | 1 besök senaste veckan (3274 totalt) |