Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
fiat uno?
1 besök senaste veckan (3274 totalt)
noech
Björkå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 112


Trådstartare
gå de få bra banegenskaper till en sån bil utan å behöva bygga om hela bilen??

_________________
Benny Lundin
190 2.3 16vT -86
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833
Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
fjompas
Gällivare
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92



utan att egentligen veta något om det, så borde den väl redan ha ganska bra egenskaper. Det är juh en liten och lätt bil och rätt pigg för den delen. :0) sen styvare fjädring och uppdaterade bromsar är väl alltid något man kan titta på.

_________________
Johannes Reinfors
_______________________________________

Sharan. 1.8 T-98 för familjebruk.
Pappabus/glidarn S40 2.0T.-01
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Den är rätt hög och vinglig, trevligare balans är det i uno turbon! En kompis har lagt en vanlig uno upp och ner i en lyktstolpe, de köpte sen en turbo och den var det stor skillnad på. Och de är banåkar far och sån som kan köra!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
noech
Björkå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 112


Trådstartare
ok va skilljer sej kaross mässigt på en vanlig å en turbo då?

_________________
Benny Lundin
190 2.3 16vT -86
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=35833
Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag vet inte vad som skiljer, men jag hade en uno turbo -90 och den kändes som den ser ut ungefär, smal, hög, kort och med små hjul=vingligt. Gick bra rakt fram men ingen höjdare i kurvorna. Min var helt standard.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag har haft två "vanliga" och en turbo och jag kan inte säga att jag tycker att det var så
stor skillnad på dem, bortsett från att turbon är tvådörrars. Visst, den senare hade lite
lägre och hårdare fjädrar och 30 hk mer är den vanliga...I övrigt inga större skillnader.
Det som talar emot Unon är att den börjar bli sällsynt (12 st till salu på Blocket)och förmodligen
är det svårt att hitta vissa reservdelar.

Motorerna är väldigt slitstarka och varvvilliga.

Annars är den likvärdig med alla andra framhjulsdriva bilar från den tiden i den storleksklassen.
Klart det går att bygga banbil av den, precis som man kan bygga banbil alla andra liknande bilar .
Du kommer garanterat att sticka ut.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Galne skrev:
Den är rätt hög och vinglig, trevligare balans är det i uno turbon! En kompis har lagt en vanlig uno upp och ner i en lyktstolpe, de köpte sen en turbo och den var det stor skillnad på. Och de är banåkar far och sån som kan köra!


Har åkt en bunt vanliga och misstänker att det mer kan ha varit det vanliga fenomenet med begagnade bilar = Dåligt skick som fick dem att överskatta egenskaperna.

Turbona har hållt värdet bättre tidigare så ägarna kanske har bytt dåliga stötdämpare etc, medans en vanlig uno skrotar man när den inte går igenom bilbekämpnings argusöga.

Jag upplevde inga som helst konstiga vägegenskaper varken på torrt, blött eller nästan 10cm nysnöad väg.

_________________
Roland Johansson
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Jag körde själv en Uno Turbo -88 för några år sen. Åkte tyvärr aldrig på några banträffar med den, men som jag upplevde så hade den helt ok vägegenskaper. Då bilarna är ganska gamla och i många fall rent av misshandlade så är inte alltid stötdämpare och fjädring i toppskick. Jag upplevde att en sänkning gjorde bilen rejäl mindre vinglig. Större däck är inte helt fel heller. Men det bästa är nog motorn (Turbovarianten då förstås), slitstark och lättrimmad.

De flesta Unosarna är tyvärr upprostade eller sönderskruvade. Det finns några fina kvar, men man undrar om ägarna vill släppa taget om dessa? Jag ångrar iallafall att jag sålde min

Du kan ju också kolla Punto GT, känns betydligt nyare och ljusår bättre kvalitet än Unon. Säkerheten har också höjts några hundra procent. Motorn i GT:n är samma som satt i Uno T från -90 och framåt (bara i utlandet), vilket innebär att allt trim till Uno också passar Punto. Billigt och bra

Men ska jag vara 100% ärlig så är nog Unon liiite, liiite roligare än Punton. 1,3 bar laddtryck i en plåtlåda som väger 800 kg, samt dess ultimata sleeper-utseende gör den så j-a rolig thumbs up

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
fiat uno?
1 besök senaste veckan (3274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande