Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Ang. Megane RS ESP/ASR helt urkopplingsbart eller inte?
1 besök senaste veckan (5951 totalt)
rabbe
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Godmorgon!

Har en fråga:

På Megane RS med "cup" chassi eller sport som det kallas här i sverige kan man helt stänga av ESP/ASR men om bilen inte är utrustad med detta går det tydligen inte. Någon som vet vad det innebär samt om man kan eftermontera sportchassi och "låsa upp" ESP/ASR?

Mycket tacksam för svar!

MVH Henrik.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
rabbe
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Ingen Renault expert som vet om man kan eftermontera sportchassit och få ESP/ASR fullt urkopplat?

Vad är det annars som man inte kan koppla ur på en bil med ej originalmonterat sport paket med chassi spegelkåpor och mörka fälgar?

Mycket tacksam för svar!

MVH Henrik.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har tyvärr ingen koll...
Men testa att ställa frågan på meganesport.net.
http://www.meganesport.net/community/


Edit: Jag sökte lite på det forumet, det verkar inte helt självklart om/hur det går att göra det...

_________________

Rice and shine
Citera
rabbe
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jag har tyvärr ingen koll...
Men testa att ställa frågan på meganesport.net.
http://www.meganesport.net/community/


Edit: Jag sökte lite på det forumet, det verkar inte helt självklart om/hur det går att göra det...


Tack Lars för länken! Skall regga mig där och kolla.

MVH Henrik.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Hallå där!

Det går att koppla ur systemet hos din Renaultverkstad. Kruxet är att det går bara att koppla ur pemanent. Sommartid funkar väl bra men det kan ju vara skönt att ha det när snön ligger vit.

Alternativet är att i samband med sommar/vinterdäcksbyte lämna in bilen och koppla av/på systemet.

Här är ett annat sätt att själv kunna fixa problemet, saxat ur Meganesport.net

I have a 225 phase1, and on my Megane the esp turns it self on after 50kmh.
So with the switch, you can turn it off permanently when ever you like, with no side effects. Everything else will work great.

Here are the instructions from Nikosier:

good morning !!!! it is really very simple to do it !!!
first of all you must take off the air bag fuse and the driver car seat !! then take off a little bit the carpet !!!
under the driver seat there are 2 fuses !!!
the one has many cables over 20-30 or more...
the other one has only six !!! you must cut the number 3 the yellow one (it is yellow dark or light yellow - depends of the car model year-to my car is light yellow but the number 3 ) !!
then connect the switch you want and place it where ever you like !! i putted over the hand brake !!
THAT'S IT !!!!!
when you want to take off the esp permanently just switch off the switch you have putted !!! other wise the car works as it is normal by the button you have !!!!
now when you want to activate the normal function of the esp you must stop the car , switch it off , take off the card , put the switch to the normal position and then again switch on the car !!!
that's it !!!!!!
good luck !!

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det var just det jag också läste... Frågan är man vill göra en så'n operation på en gat/trackday-bil.

Hur fungerar bokstavsystemen på MeganeRS'en vid "normalt" banåka eller slalom? Lägger de sig i körandet så att det stör?

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Nu har jag bara kört på Lunda och Sviesta men visst stör systemet.
Antisladd har jag aldrig märkt av, saken är den att den är väldigt frikostig med svansföringen.
Vid exempelvis rondellkörning i vinterväglag är det bara att styra och gasa så släpper bilen ut bakändan så att man kommer runt rondellen på ett mycket smidigt och snyggt sätt.

Det som är problemet med systemet är antispinndelen.
Den lägger sig i väldigt snabbt och abrubt, det har lite hakan i ratten syndromet.
I stor sätt varje acceleration efter lite tvärare kurva aktiveras det och det känns som en evighet innan det sätter fart igen eller man har växlat som till vad det känns som (i bankörningssammanhang) två växlar för högt.

Så om man är beredd att utföra ovanförklarade lösning till det hela så känns det spontant ja, men samtidigt är man ju självklart lite orolig för problem med det också.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så det går inte att stänga av ens antispinnet...? (Det brukar ju gå för att man ska kunna "gunga loss" om man kör fast...)
På min brux-sur-Volvo kan man ju stänga av antispinn, men inte antisladd. (På R-modellerna går det dock att stänga av rubbet.)
När jag åkte bakom den svarta MeganeRS'en som figurerade här på forumet förut verkade den inte lida av någon antispinnreglering. Fast den bilen kanske vid närmare eftertanke har sport/cup-chassi med avstängbart system...
Hur som helst, den gick ruskigt bra runt Sviestad för att vara en 5-dörrars familjesedan. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Det går att stänga av men hoppar automatiskt på vid 30 eller om det är 50km/h.

och lite fortare än så kan ju vara kul och köra

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Allard skrev:
Det går att stänga av men hoppar automatiskt på vid 30 eller om det är 50km/h...
Gäller det även den med "sport/cup"-chassi? "rabbe" skriver ju inledningsvis:
rabbe skrev:
På Megane RS med "cup" chassi eller sport som det kallas här i sverige kan man helt stänga av ESP/ASR...




Kolla vid 3:59 på videon som jag tog från vår shoppingClio på Sviestad, där spinner innerhjulet friskt på Megane RS'en framför mig...
http://www.youtube.com/watch?v=cneqcQG7EAs

(Jag är allt lite, lite intresserad av dom däringa Megane RS'erna)

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Det fanns nåt paket som man kunde beställa som innebar grafitfärgade fälgar och backspeglar, hålborrade bromsskivor andra fjädrar och dämpare och helt avstängningsbar esp / asr.

Rangs Megane har jag för mig var utrustad med detta.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
rabbe
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Tack Andreas för all info och erfarenhet ang. min fråga.

Hittade faktiskt samma svar där på megane forumet, som för övrigt var rätt trevligt.

Ha det...

MVH Henrik.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
RenaultSport
Ang. Megane RS ESP/ASR helt urkopplingsbart eller inte?
1 besök senaste veckan (5951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande