Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 6 besök senaste veckan (93968 totalt) |
Nu är en burbyggsats från Finess inhandlad och ligger och väntar. Blev dock lite orolig när jag ringde SBF för att fråga några saker (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Nu ska bara instrumentbräda, innertak och asfaltsmattor ur innan vi kan börja svetsa. Svetsandet är inte riktigt mitt kompetensområde men som tur är har jag en svetsfirma i familjen (http://www.svetsochsmide.com) så det ordnar sig. Tips att tänka på inför burbygget tas tacksamt emot. Jag har iofs studerat några biltrådar här men tips är alltid bra. Bilder är på gång, tyvärr har det inte blivit så mycket garagetid som planerat på sistone pga en liten schäfervalp som flyttat in God Jul! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Tjenixen!
Trevlig bil! Välkommen till e30-träsket! Du ser väl till att avlägsna den där hemska ljudisoleringen!? Det blir lättare och ljudet "rejsigare". Hur jobbigt är det att få bort instrumentpanelen och hur länge tar det på ett ungefär? Vad behöver man egentligen lossa på? _________________ L-P Johnsson |
||||||
Panelen sitter ju inte fast på så många ställen egentligen huvudfästena är ju ute vid a-stolpen där sitter det 2 st skruv på varje sida. sen sitter det fast i plåten som håller boxen till sprutet ovanför handskfacket. Har för mig att det även sitter nån skruv vid rattstången Sen sitter det skruvar vid mittkonsolen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
passa även på att ta bort asfaltsmattan i bilen som sagt tidigare raceigare ljud
Kladdet efter mattan tar du bort med label off från biltema Glöm inte mattan i motorrummet den väger 3 kg den under instrumentpanelen väger 2,8 kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Japp det ska bort - allihop! Jag har redan läst ditt tips om label off och varit till biltema
Några tips för själva burbygget (ordningsföljd, hål-i-golvet, boxar, etc)? _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Tackar! Isoleringen ska bort snarast. Panelen var lite trixig men den gick att få ur på 2-3 timmar mha en mkt bra "instruktion" som jag hittade. Det är ju en massa småskruvar till diverse paneler och instrument, och massor av kontakter, sen sitter instrumenteringen i A-stolparna och undertill. Det roliga blir väl att se om jag får ihop det igen _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Den där instruktionen tar jag tacksamt emot! Eller var den muntlig kanske? Ska du flocka instrumentbrädan när du ändå har den nere? _________________ L-P Johnsson |
||||||
Instruktionen hittade jag här på forumet: http://www.strictlyeta.net/technical
Utan den hade det nog tagit dubbla tiden! Jag har inte tänkte flocka instrumentbrädan, men det kanske man borde? Vad kostar sånt? _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
_________________ L-P Johnsson |
||||||
Dax för en liten update!
Första försöket att passa in huvudbågen och ta hänsyn till orginalbältet: Dörrar, vindruta och sidorutor borta: Alla asfaltsmattor borta samt det mesta av klisterresterna, biltemas label off funkar verkligen. Dessutom har en del onödigt kablage rensats ur (typ stereo och innerbelysning bara): Imorgon fortsätter bursmidet. Nu har vi gas-, mig-, tig- och pinn-svets i garaget så det vore väl tusan om det inte skulle räcka _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Hmm jag ska nog kolla upp det, kan bli riktigt fräscht.... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
En liten uppdatering bara eftersom det inte hänt så mycket. Förstärkningsplattor vid A-stolparna är iaf klara och en liten rostlagning oxå. För övrigt det enda rosthålet på bilen.
Dessutom har jag rensat undan expansionskärlet i motorrummet och börjat lossa säkringsdosan, men den verkar inte lika lätt att flytta.... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Nu är säkringsdosan flyttad tillräckligt för att kunna svetsa iaf, får modifera fästena till den senare när röret är på plats.
Huvudbågen har fått sin slutliga placering och lutning på de halvfärdiga boxarna. Placeringen verkar bli perfekt med tanke på orginalbältena. Jag ska modda orginalbältets infästning i golvet med tanke på de kommande dörrsträvorna, men säg inget till SBP.... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Hål upptagna för bakåtsträvorna
Motorrummet förberett för rören fram Dessutom upptäckte jag att jag glömt att ta bort klisterresterna på C-stolparna. Det var nog värst hittills, mycket segare än resterna efter asfaltsmatta > _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Det hade jag inte tänkt. Är det något man borde? Jag hade väl iofs tänkt svetsa H-stöttan mot kardantunneln.
Japp! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Min bur i 323:an har en stäva dit det är för att styva upp infästningen . Ska ordna fram en bild så får du se hur det ser ut _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Ja tack det vore intressant! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 6 besök senaste veckan (93968 totalt) |