Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Torra gamla Toyo RA1
1 besök senaste veckan (3405 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Jag köpte för ett tag sedan ett sätt Toyo RA1s och använde dem 4 helger på bana (massa thread kvar, med andra ord). Jag tyckte de funkar superbra för min nivå av ban-jagande då och var jättenöjd med dem. Men nu är de 2 år gamla och har legat i lager 1 år, inslagna i plastsäcka för att inte torka totalt.

Hur katastrofala kan jag förvänta mig att dessa däck är nu, jämnför med deras första säsong? Ska jag lägga på dem och slita av en eller två millimeter innan sommarens första ban-dag?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Jag tror att det räcker med att ta det lite lugnt första banpasset. Se till att få upp värmen och kör sedan ett par varv lite försiktigt för att slita bort översta lagret. Se till att ha rätt däcktryck.

_________________
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Är de rätt lagrade så ska det inte vara några problem att använda.

Minns ett gammalt reportage i Bilsport var de satte rekord(?) i superstage-banan på däck som närmade sig 20år. Minns inte om de var oanvända eller inte men.. Gamla var de i alla fall.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Sleipner skrev:
Jag köpte för ett tag sedan ett sätt Toyo RA1s och använde dem 4 helger på bana (massa thread kvar, med andra ord). Jag tyckte de funkar superbra för min nivå av ban-jagande då och var jättenöjd med dem. Men nu är de 2 år gamla och har legat i lager 1 år, inslagna i plastsäcka för att inte torka totalt.

Hur katastrofala kan jag förvänta mig att dessa däck är nu, jämnför med deras första säsong? Ska jag lägga på dem och slita av en eller två millimeter innan sommarens första ban-dag?


Största problemet med gamla däck är att de hårdnat främst på ytan. Det innebär i praktiken att fästet vid kalla däck är sämre, och då de är hårdare så har du svårt att få upp tempen i dem. Men när du väl fått upp tempen är det ingen större skillnad.

Nya däck ger bättre fäste direkt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Strålande! Då vet jag. Tack för hjälpen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Rolle Scirocco skrev:

Största problemet med gamla däck är att de hårdnat främst på ytan. Det innebär i praktiken att fästet vid kalla däck är sämre, och då de är hårdare så har du svårt att få upp tempen i dem. Men när du väl fått upp tempen är det ingen större skillnad.

Nya däck ger bättre fäste direkt.


Nja, det där är en sanning med modifikation...

Däck som är oanvända och har lagrats korrekt kan vara något hårdare på ytan än nytillverkade däck. Denna hårdare yta slits dock snabbt bort på bana och skillnaden mot ett nytillverkat däck är liten (eller ingen).

Däremot - däck som har körts på och varit genomvarma får förändrade egenskaper på hela gummit. Den tillförda värmen förändrar gummits egenskaper och det börjar åldras (hårdna). Däcken har, på gott och/eller ont, alltså blivit hårdare och ju längre de har legat desto hårdare har gummit hunnit bli.

Jag har själv för ganska många år sedan kört på Michelin slicks avsedda för Clio Cup. Däcken hade legat ett par år efter de var använda och var totalt outslitliga - men greppet var noll!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Jo, det var väl lite det jag misstänkte. Men eftersom bilen för tillfället inte ens är reg-besiktigad står nya sulor en bit ned på listan iallafall. Jag hänger på dem i sommar så får vi se hur illa det är.

Återkommer med rapport om ett par månader eller så.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Martin G skrev:
Nja, det där är en sanning med modifikation...

Däck som är oanvända och har lagrats korrekt kan vara något hårdare på ytan än nytillverkade däck. Denna hårdare yta slits dock snabbt bort på bana och skillnaden mot ett nytillverkat däck är liten (eller ingen).

Däremot - däck som har körts på och varit genomvarma får förändrade egenskaper på hela gummit. Den tillförda värmen förändrar gummits egenskaper och det börjar åldras (hårdna). Däcken har, på gott och/eller ont, alltså blivit hårdare och ju längre de har legat desto hårdare har gummit hunnit bli.

Jag har själv för ganska många år sedan kört på Michelin slicks avsedda för Clio Cup. Däcken hade legat ett par år efter de var använda och var totalt outslitliga - men greppet var noll!


oanvända däck som lagrats korrekt brukar inte skilja sig mot nya om de inte är tio år lagrade.

Har också kört på gamla clio cup däck men hade inga som helst problem att få vettigt fäste, många gånger bättre än vanliga däck efter drygt ett varvs körning och de ruggade av gummi så det var inga evighetspuckar. Korrekt däckstryck behövs alltid.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Torra gamla Toyo RA1
1 besök senaste veckan (3405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande