Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Boktips
2816 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Är du en av dom som tror att varvtiden till stor del kan förkortas genom att trimma den delen som sitter ovanför axlarna så kan det vara en god ide' att läsa några av Johan Plates böcker. Jag tycker dom böckerna är lättlästa och ger många aha-upplevelser! Se www.plate.nu

Tror du att varvtiderna bara påverkas av motorn, däcken och chassit så kan du helt bortse från detta meddelande

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Psykisk träning i alla ära men behövs det verkligen på den korpnivå som de flesta av oss håller på med?

Torde ju finnas drösvis med böcker som handlar om själva körningen som borde vara mer lämpande innan man börjar jobba med psyket för att bli ytterligare bättre. Men jag kanske borde prova en sån där bok det kostar ju inte mycket.

Har redan en som heter Inner driving som jag har försökt plöja mig igenom men av ngn anledning så föredrar jag de mer rena körböckerna.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nej, jag tror att väl vald litteratur i den genren kan öppna ögonen för inlärningsprocesser och skapa en miljö där man analyserar sig själv och får hjälp att hitta en välfungerande attityd till det man håller på med.

Bara en sån banal grej som skillnaden i att försöka "hitta det man gör fel" istället för att försöka "sträva efter ett bättre utförande".....

Speciellt tror jag att många racingförare skulle ha nytta av mental träning, större förmåga i bortförklaringar och skylla på andra resp materialet tror jag inte förekommer någon annanstans.

Naturligtvis behöver man fackkunskaperna oxo.... (men böcker typ Plates kan hjälpa till så att man lättare tillgodogör sig det som står i körteknikböckerna)

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tror absolut på denna typen av träning! Speciellt vid långlopp när man ska nöta och nöta och ändå hålla koncentrationen på topp.

Beställde "Idrottspsykologi", dom andra hade utgått.

Fint tips! thumbs up
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Skall nog prova själv kan ju knappast skada.

Skall dock erkänna att jag är skeptisk och att jag läste lite psykologi på universitetet är säkerligen skuld till det.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Följande bok kan även rekommenderas i detta ämne: Inbner Speed Secrets av Ross Bentley.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0760308349/qid=1069179838/sr=8-1/ref=sr_8_1/002-4516827-9991235?v=glance&n=507846

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter S skrev:
Följande bok kan även rekommenderas i detta ämne: Inbner Speed Secrets av Ross Bentley.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0760308349/qid=1069179838/sr=8-1/ref=sr_8_1/002-4516827-9991235?v=glance&n=507846


Det var den jag menade med Inner driving.
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Min enda erfarenhet av psykologi studier är när jag råkade dejta en psykologistudent efter en riktigt tung fest på universitetet.
Efter en sån upplevelse kan man bli en aning "skeptisk"
Men, mental träning är viktigt oberoende av nivå och verksamhet.
Vi "blåbärsracers" har mycket att vinna på att ha rätt fokus.
Jag har åkt på ringen med "Skandia-bossen", förutom att han kör ordentligt fort med en gammal kärra så har en rätt fokuserad inställning.
Jag ska ta fram ett paket till mina teamkamrater och se till att vi är taggade till max för nästa säsong.

Med full gas
/Anders
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Boktips
2816 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande