Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Rollcentra/tyngpunkt framvagn
2 besök senaste veckan (3081 totalt)
THR
Huddinge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej,

Vi håller på att bygga en bil enbart för banåka. Bakhjulsdriven med mc pherson upphängning (stavas det så?).

Vi är amatörer på området men ändå försökt hålla en bra nivå genom att bygga bur, byta bussningar och stag i bak/framvagn etc..

När man sänker bilen en del så ändras tydligen förutsättningarna för att kunna svänga och få bra fäste. Folk pratar om att rollcentra? och tyngdpunkt ska ligga så nära varandra som möjligt för att man ska kunna ta kurvorna bättre. Kan någon förklara detta för mig och hur jag kan påverka detta genom att bygga om min framvagn. Bakvagnen blir nog för krånglig att ge sig på men kanske gör det skillnad att försöka få framvagnen "rätt" efter man sänkt bilen en del?


_________________
Patrik Johansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ang förhållandet rollcenta tyngdpunkt så kan man se det som att man får en hävarm
som utgörs av avståndet mellan dessa punkter.
Denna vill man hålla kort för att bilen kränger mindre då.

Ska man bygga enbart för banåka så är ju en riktig fullbur en bra investering både i
säkerhet & att få styvhet i karossen. Sen kan man ju svetsa fast buren i karossen
på alla de ställen man kommer åt.

En bra åtgärd om bilen bara ska användas till bana är att lätta ut allt som går så vinner
man både i acc,broms & kurvtagning. Samt att byter man ut tunga saker som huvar rutor mm
så får man ner tygdpunkten mot backen.

Sök i forumet så hittar du mycket om rollcentra mm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu är det dock så att med minskat avstånd mellan rollcentra (RC) och tyngdpunktshöjden (CGH) får man en ökad jacking vilket är negativt. Kort kan man säga att hjulet strävar att vilja lyfta från backen istället för att ligga emot den samma, tvärom mot vad vi vill mao.

Detta är dock inte ngn nybörjarnivå direkt så känn dig inte dum om du inte hajjar det direkt.
Hajja detta på sina fem fingrar är få som gör...

Läs i de trådar som finns och fråga sen mer. Det är ett väldigt effektivt sätt att lära sig mer på, att svara på frågor. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Det är svårt med enkla sanningar här, men:

Edit: Låt bli att läsa det som är skrivet här, som Lidström säger det krångligare än att det går att sammanfatta, sök, läs, köp böcker

Tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt.

Avståndet mellan rollcentrum och tyngpunkt bestämmer hur stort rollmoment som försöker vrida den fjädrade massan. Detta rollmoment komprimerar fjädrar och vrider krängningshämmare, vilket leder till en rollvinkel.

Rollvinkeln i sig är inte så hemsk, om den däremot leder till att ytterhjulen får mycket positiv camber så minskar deras förmåga att generera lateralkraft.

Är rollmomentet stort så krävs styvare fjädrar och krängningshämmare vilket leder till större lastförskjutning mellan inner och ytterhjulet, även detta kan vara negativt för däckens förmåga att generera lateralkraft, men beror mycket på vilket däck som används då olika däck presterar olika bra vid olika laster.

Förhållandet mellan rollcentrum fram och bak påverkar även hur stor del av rollmomentet som tas upp fram respektive bak. Vilket kan vara vettigt att ha i åtanke för över/understyrningstendenser.

Ett högt rollcenter kan därför verka attraktivt men ger upphov till jacking, vilket med höga rollcenter har en tendens att lyfta den fjädrade massan vid sidoacceleration vid, vilket i sin tur höjer tyngdpunkten (och möjligen kan ge transienta förändringar av normallasten på den jackande axeln (med ett väldigt spekulativt kanske).

Det bästa är nog att skaffa en bok och läsa och räkna lite själva. Eller mäta massvis och be fuling väldigt snällt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
THR
Huddinge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 5


Trådstartare
Glömde kanske säga att större/hårdare krängningshämmare och coilovers också kommer sitta på bilen.

Jag träffade en kille som byggde en likadan bil som våran (Nissan 200sx) för att tävla i någon klass jag ej har på huvudet. Han hade byggt om både framvagn och bakvagn väldigt seriöst med de specifikationer han har att gå efter. Jag inser att ämnet är stort och det här med formler etc gör en kuggande matte b kille som mig inte klokare. Praktik och text är väl mer min melodi.

Kan man hitta en förklaring om hur man ska mäta för att räkna ut hur bilen är? Spelar ingen roll om måtten är 100tal gör det så gärna om det kan hjälpa mig förstå.

Sökt och tittat i trådar hela dagen men det är så mycket olika bilar med olika förutsättningar att det mesta kanske inte ens gäller min bil. Lägger ribban lite lägre då jag i första hand vill titta på vad jag kan göra med min framvagn t ex..

_________________
Patrik Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Rollcentra/tyngpunkt framvagn
2 besök senaste veckan (3081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande