Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Sååå vackra tändstift men vad är det som sitter runt gängorna i flertal?
Något slags bra att ha brick förråd? Bara det funkar och det har dte ju gjort.

Kul att det rullar. Grattis!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Sååå vackra tändstift men vad är det som sitter runt gängorna i flertal?
Något slags bra att ha brick förråd? Bara det funkar och det har dte ju gjort.

Kul att det rullar. Grattis!


Roligt att du tycker sååå mycket om mina tändstift

Jag blev ju lite trött på felsökning i slutet - så jag köpte exakt de tändstift som jag vet fungera ihop med spolarna.
Bubblan har (som du antagligen vet) världens kortaste tädstiftgänga - efter gräsklippare. => Tändstiften som jag köpte var liiite för långa.
Brickförrådet är mao en ~15mm spacer. Hightech

_________________
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Hahahaha, vilka långa gängor

Bilen är annars väldigt cool :P

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nikel skrev:
Hahahaha, vilka långa gängor


Så här ser motorrummet ut utan turbo: Tomt!


med turbo såg det ut såhär:


Bilen fungera även utan turbo, men vilken skillnad 0.2bar gör...
Trodde inte att det skulle vara så mycket. Jag ser fram emot nästa 0.2bar steget.

_________________
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



oje skrev:
men vilken skillnad 0.2bar gör...
Men går den som den ska nu? Det kommer nog kunna bli en roligare motor det än den vanliga.
Det står säkert redan i tråden nånstans, men hur mycket hade du tänkt att ladda sen?

_________________
Peter Karlsson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Ja motorn går fint. Jag saknar turbon men det är ju bara tillfälligt...
Efter kopplingbyte (Hoppas det räcker att byta tryckplatta) tänkte jag ladda 0.5 - 0.6bar.

Motorn är redan väldigt roligt med 0.2bar. Jag ser redan fram emot kinnekulle vår 09.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
YESSS! Godkänd ombesiktning efter rostlagning på framvagn. (bilder följer). Nästa besiktning höst 2010. Gott med veteran :-D


Har även monterad den gammla krängningshämmaren (tunnare) för mer körglädje

_________________
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Gott jobbat med svetsen! thumbs up

Nu vill vi se en ordentlig makeover under vintern!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Nu vill vi se en ordentlig makeover under vintern!


Japp, big day today.
Tyvärr glömde jag kameran på hotellet.

EDIT 2014: "Big day" syftar på dagen när jag skulle lägga handpenning på en Porsche Boxster S = början av projekt Bubster

_________________
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Härligt att den gick igenom besiktningen.
Alltid lika härlig känsla att ha nybesiktat

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu har jag köpt nya bromsar - inte att de gammla var för kena, men..
Fyrkolvs aluminiumok är mycket snyggare (och lättare) än mina gammla gjutjärnsok.


De behöver bara lite kärlek...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det har varit väldigt tyst här ett bra tag nu, men det betyder inte att inte har hänt nåt.

Bromsarna som jag visade november förra året ingick i ett lite större paket som jag hemtade från England mitten av november :


Det ingick även en motor på 3,2l och en fin 6växlad låda.


Tanken är att bygga en replika på en bubbla som byggdes på 70talet. Bilen var egentligen en Porsche 914 med Carrera 2,7RS motor och bubblakaross. Den byggdes hos en tysk återförsäljare med namn Nordstadt. (EDIT: tidigare trodde jag att det byggdes 2-3 bliar, men tydligen fanns bara en bil som byggdes om flera gånger.)


EDIT: Tidningsartiklar:
AMS Nr.21 /73
Wiki (här finns länkar till fler bilder och tidningsartiklar)
Film Kabel1
Volkswagen Classic

Jag har länge funderat på konceptet, men tyckte inte riktig om använda 914s bakvagn. Nu skall det blir ett komplett Boxsterchassis.



Just nu pågår demontering av boxstern . Jag återkommer med fler bilder...

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



OJ!

Ser ut som ett jättekul projekt!
Helt i vwälskarens smak.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



oooooOH!!!!!

Detta var kul men nu är det ju helt underbart!
Nu vill jag inet ta fokus från ditt projekt men känner du till Hazze Lindholms bubbla på 80 talet?
Körde runt i Stockholm som en babyblå helt original bubbla till utseendet. Riktigt fin MEN det satt en cheva V8 under framrutan och Hazze satt en bit bakom.
Jo, V8 hördes lite grann men den som inte visste, trodde det var hål i avgassystemet.

Berätta nu mer.
Hur ska du lösa hjälpram osv?
Full rörams support eller hur då?
Mycket trevlig ide!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jag såg tom att det fanns byggsatser i USA där man satt i drivlinan från en framhjulsdriven jänkebil (på 60talet tror jag).
Sedan finns det nån här på forumet som hade planer om en Audi drivlina som mittmotor setup.
Finns väl inget som inte har gjorts med en bubbla...

Jag tänkte bygga en ram i fyrkantprofiler och en bärande fullbur. Det skall komma en ny SFRo bok runt påsk. Förhoppningsvis finns det mer riktlinier och förslag på hur man skall bygga.

Jag försökte även CADa lite men det är en hög tröskel innan man kommer igång. Blir kanske papper, penna och huvud istället.

_________________
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Hur kul projekt som helst!! me like!

Jag antar att du redan sett denna sida... http://www.rorty-design.com/content/beetle.htm kan ju vara ett snabbt sätt att komma igång alternativt att få ideér ifrån. Men du är kanske som jag att man bara måste göra allt själv...

Lycka till och jag kommer följa tråden med späänning...

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för alla positiva komentarer !
En kolfiberbubbla med typ4 eller en 356 med mittmotor är inte så dumma heller - bättre sagt extremt coola.


Jag känner till sidan. V8 bubblan här på rejsa skulle byggas efter samma ritningar: VW Bubbla 69 (Midengine V8) (BMVW)

Själv försöka jag efterlikna Boxsterns fram- och bakbalkar och däremellan kan det blir nåt som liknar rorty konstruktionen.

_________________
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



om man tittar på genomskärningen av bilen så ser det ju hur enkelt som helst ut! Det är ju bara att kolla vilka delar man ska använda och sedan sätta ihop dem.



Kul projekt! thumbs up (Man kanske skulle se till att fantasierna om en Golf-etta med mittmonterad Porschesexa blir verklighet) Fast det innebär väl att man måste kunna bygga den själv och då faller det på det...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kanonspännande! Bubblor är hur kul som helst. Porschar också. Så det här blir spännande!

_________________
Magnus Thomé
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I boxstergaraget letar jag efter kabelmattan. Tanken är att köra med original motorstyrsystem. För säkerställa att motorn går som den skall och inte sätter konstiga felkoder vill jag i början köra hela elsystemet och prova mig fram till vad som behövs. Det finns en stor risk att man behöver ABS och boxster-instrumentenhet. Jag ville helst har gamla 911 instrument som i Nordstadt bilen, men det blir antagligen mycket jobb - tyvärr.
Airbagstyrenhet och sensorer kan också behövas om det finns funktionalitet som stänger av motorn vid krock.
Det borde går att skippa c-lås, cab-styrning, el hissar, och ljus, men om man ändå kör med boxster hastighetsmätare och rattspakar är det knappt nån idé att försöka tar bubblans kabelmatta för ljuset.

FAZIT: Jag börjar med boxster kabelmattan komplett inkl. instrument, ljus osv. Skulle jag byter styrenhet i samband med en motoruppgradering byter jag även till snyggare instrument och en mer bubblalik kabelmatta.

Bakre kabelmatta är lös och instrumentbrädan är borta. Trots det verkar det vara mycket jobb kvar tills jag har hela kabelmattan i handen.




Ett problem mindre:
Jag har äntligen hittad en ritning med de viktigaste mått på chassit. Väldigt bra att jag slipper mäta i en krockad kaross.


Tyvärr hittar jag ingen bra ritning för VW 1303. Det här är det bästa jag har:

Nån som har en bättre ritning ??

I bubblagaraget är det dags att montera tillbaka turbon. Jag antar att jag kan köra nästan en hel saison innan jag måste börja riva i bubblan. Tanken är att börja riva bubblan när främre och bakre delen av ramen är påbörjade.

_________________
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



dubbel

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande