Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ta ut lilla hondan på bana, bra att veta?
1 besök senaste veckan (8775 totalt)
Haxxel
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Till sommaren hade jag tänkt ta min lilla eg hb civic ut på banan, har kört lite bana förr men då har jag lånat bil av vänner.

Skulle vilja ha lite tips och bra att veta nu när jag kommer köra något helt klart mindre bananpassat än de ferrari/porsche jag kört förut. Den mest "normala" bilen jag kört på banan är en golf R32.

Det jag har är en Lsi med swappad nyrenoverad Esimotor med
Högkompskolvar
Skunk2 insug
extaktorgrenrör
2,5" catback
Japsblås
KN filter i orginal boxen
mappad hos kraft

Väghållningsmässigt har jag ett stag i motorrummet och sen ställbara coilover sleeves.
Sen har jag en Cobra imola 2 stol på förarplatsen och mugenratt på snapoffnav.

Det jag undrar är vad jag akut mer kommer behöva för att klara mig på banan.
Typ vad jag bör ha för däck som jag kan använda till vardags också, eller hur jag bör ställa höjden mm
Eller andra tips och trix eller bilegenskaper jag bör kunna? Tex läste jag just lite om att de här små FWD bilarna bör vara aningen lägre bak för att motarbeta nigning och för att flytta vikten mot den lätta rumpan?
Pengar är för tillfället en bristvara :S

Tack på förhand // Axel som ser fram emot sommaren!

_________________
Axel Hedman
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ny bromsolja gärna lite bättre kvalite och tex pagid blå eller Ferodo 2500 eller snacka med PEAN så får du några bra bromsklossar är det jag skulle börja med över huvud taget annars bara en välservad bil.

Höjd: plan eller något bakåt men viktigare är att den står lika hårt på alla sidor så kallad cornerweight, väga in bil som det står någon stans så den inte vinglar som ett bord med ett för kort ben..

Nästa steg är mer negativ camber.

Trimma motorn är inte så viktigt som 1.Bromsar, 2.Väghållning om man vill ha kul på bana.

Lycka till.
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Rent spontant:

Du har mer effekt än du behöver. Satsa på bromsarna för de kan slitas väldigt fort.

Viktigast: KÖR! Börja inte bygga om hela framvagnen så bilen står på pallbockar hela säsongen, inget illa om dig men jag gissar att du inte har så mycket erfarenhet av banåka? Isåfall finns det inga trimdelar i världen som ger mera resultat än att nöta timmar på bana.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



zoddri skrev:
Rent spontant:

Du har mer effekt än du behöver. Satsa på bromsarna för de kan slitas väldigt fort.

Viktigast: KÖR! Börja inte bygga om hela framvagnen så bilen står på pallbockar hela säsongen, inget illa om dig men jag gissar att du inte har så mycket erfarenhet av banåka? Isåfall finns det inga trimdelar i världen som ger mera resultat än att nöta timmar på bana.


Detta är absolut rätt. Du kommer att träffa på många människor som gärna snackar sig varma om det senaste prylarna de vill lägga på sin bil, fast vi amatörer i realiteten inte ens är i närheten av att få ut 100% av våra bilar som de är. Lägg pengarna på en bra hjälm och bantid istället.

Bra bromsvätska + lufta systemet innan du ska köra. Lite camber kan hjälpa att hålla däckslitaget nere på banan och gör underverk för väghållningen, men sliter mera på däcken på vanlig väg. En tjockare olja (20w50 är vad jag kör i min Miata) är bra för motorer som går på höga varv länge och inte har oljekylning.

Ha så kul!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Haxxel
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Jag oroar mig absolut inte för att jag har för dåligt med effekt, snarare att jag inte kommer kunna bromsa ordentligt. För eftersom karossen är en Lsi så har den trummor bak :/ Så jag funderar på om jag ska försöka ordna skivor bak?

Jag har nya frächa dämpare men de är inte ställbara eller så, det är bara höjden som går att justera just nu. Det klarar jag mig på nu va? Appropå höjden, just nu är den så hög det går för att klara sig över snön och igenom besiktning, men sen när jag skruvar ner den så vill jag ju inte skrapa i överallt, spelar det någon roll hur låg den är?

Men motorn kommer helt klart ligga orörd, den har effekt så det räcker och blir över, spinner hela tiden på vinterdäcken. Så jag måste åtgärda det till sommaren.

Men jag är helt klart mest intresserad av att ta kurvorna bra, att åka fort på rakorna är väll kul att kunna. Men jag tycker inbromsningen är roligare

Det är helt rätt, jag har inte mycket erfarenhet av banan ännu, ganska grön. Har varit på banan bara några gånger och lekt lite. (Försöker dock träna så gott jag kan på Gtr :P )

Men jag har ett brinnande intresse dock och kommer försöka åka så mycket jag kan. Så det jag är ute efter är precis de svaren jag fått, enkla saker som rätt olja mm, för jag har inte pengarna att bygga seriöst ännu.


EDIT: Behöver en ny hjälm inför sommaren också, något tips på vad jag bör leta?

och tack för alla svar hittills! Hoppas vi ses på banan i sommar!

_________________
Axel Hedman
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Bara för att ha nån inledning: Jag är inte heller nån gammal banräv

Trummor är ju lite spännande. Sitter såna baktill på Camaron och det är ganska intressant när de får upp värmen, ska till mycket kylning då..

Jag har noll koll på honda men om det finns nån "häftigare modell" av samma bil så kanske du kan sno bakaxeln från den? Annars är det ju många tidiga GTi-golfar som har trummor baktill och det funkar ju på bana när bilen är lätt. Antar att hondan väger in kring 1000kg eller mindre?

Fräscha dämpare är bra, oroa dig inte för att de "bara" är ställbara på höjden. Bilar kränger långt mera än du kan föreställa dig på bana så skicka inte ner den i backen. Om du tänkte ha r-däck till bana så testa så att höjden funkar även med de monterade, även om däcken har samma dimensioner på pappret så kan det skilja lite i verkligheten och det är bättre att få reda på det i garaget än på banan.

Återigen, gör det inte för komplicerat utan se till att komma ut på bana och ta reda på var det finns behov av förbättring.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Liten lista

Ett par billiga R-däck gör det så mycket roligare överhettar inte så fort & bättre grepp
behöver dock en del camber för att ge sitt bästa Billiga & bra är Toyo R888
Har du möjlighet att köra 15 " så är 195/50-15 riktigt billiga.

Bromsvätskan är bra om den är frisk lufta gärna ut oken innan du åker på banträff
så du har frisk vätska i oket där det blir som varmast.

Bra belägg är inte fel kan rekomendera Carbotech XP8/XP10 finns hos www.peansweden.se
prata med Per så får du rätt.

Kylning till frambromsarna är ett bra sät att hålla dom kalla & att fölänga livet på skivor & belägg

Rätt bromsteknik är viktigt hårt & så kort tid det går så håller bromsarna

Som skrivits i tidigare inlägg övning ger färdighet så KÖR,KÖR KÖR

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Haxxel
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Hehe, tycker det är spännande nog att köra bana utan att bromsarna ger upp :P

Men jo det finns en häftigare modell med skivor bak, Esi och Vti antagligen är det lättast att få tag i delarna från Esi modellen, det är även en sån jag har motorn ifrån
Ska kolla med skroten om de har vad jag behöver.
Men det är helt rätt, hondan väger strax över 1000kg så det är inte så mycket att få stopp på

Just nu sitter jag och väntar på att en kille ska komma med 14" till mig som jag äger men inte har tillgång till. Jag har ingen aning om hur de ser ut eller hur breda de är. Men ett par 15" ska nog inte var omöjliga att få tag i. Men cambern är väll inte ställbar alls på originalbilar? För annars finns det tillägg som ger mig ställbar camber, frågan är om de är värda de 1000kr de kostar.

Kylning till frambromsarna? Hur löser jag det? Ska jag leda luften i ett flöde över bromsarna? För det låter som en lite större operation

Vet inte hur beläggen är för tillfället, men det ska jag ta en titt på

_________________
Axel Hedman
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag skulle åka på gatdäck då det frestar mycket mindre på bromsar och chassiet fungerar bättre. Med R-däck blir alla påkänningar högre. Trumbromsar brukar fungera om du inte kör för långa pass. Bestäm den höjd du vill ha personligen tycker inte jag den ska vara för låg för då bottnar ofta fjädrarna osv när det inte är stenhårda racegrejor. Gör en riktig framvagnsinställning och ändra inte höjden sen för det ställer om alla vinklar och du måste ställa om framvagnen igen. Gäller bak med om det är ställbart.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Kylning fixas med hjälp av lite slang ifrån t.ex ett torkskåp som dras ifrån fronten av bilen in till centrum av skivan. I mitt fall är det öhhh, elegant uppfäst med hjälp av två slangklämmor och en bit avgassystem Borde synas på en bild i min bilbyggartråd nånstans.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Visst är bettiga däck och bromsar nåt som gör att man kan harva längre utan avbrott, men med gatdäck, original belägg och frisk bromsvätska kommer man långt. Det viktigaste är att vara lyhörd och ha tillräckligt med ryggrad för att gå in innan passet är slut när det börjar kännas annorlunda (bromsar, däck, motortemp, hjärntemp, etc).

Min första banträff var med verkligen showroom stock (100mil på mätaren, varav 90 på motorväg), och endast handskar, och hjälm som tillbehör (inte ens båge ). Sen dess har det bara gått utför ner i träsket.

Hellre mycket mer tid till eftertanke än tid till prylpyssel. Det är få bilar som kollapsar under en eftertänksam bandag. Att ett däck kan ta duktigt med stryk av att harva med olämpliga inställningar får man lägga på inlärningskontot. Håll koll på slitage och däckstryck så är det rätt säkert skoj, men var beredd på att inte kunna utnyttja varenda minut på asfalten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Så vida du inte gör enorma burnouts eller driftar dig genom kurvorna så överhettar varken bromsar eller däck plötsligt. Det kommer gradvis och du kommer att märka när det händer. Du kommer inte plötsligt ha tappat bromsarna eller fästet, så det är inte farligt att prova bilen som den är.

Jag skulle vänta med R-däck ett bra tag till, tills chassi, bromsar och förare (de kommuniserar typiskt lite sämre med den som sitter bakom ratten) är förbereda för det. Särskilt som du nämnde att pengar var kort just nu.

Visst kan du ställa in camber och caster på en originalbil (och det tycker jag du ska göra), men man får oftas nöja sig med mindre camber än vad en racing-förbered bil kan få till. Att ställa om bilen till 1 - 1.5 graders camber gör mycket för väghållningen (men försämrar bromsförmågan) och är ju inte så dyrt. Ett litet knep (som jag intte provat själv ännu)är att be firman som gör hjulinställningen att märka bultarna med små streck för noll camber och för "race camber" så kan man ställa om bilen mellan väg och bana själv i framtiden.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Problemet är att man måste ställa om toe (toe-in hjulen plogar tårna inåt toe-out tårna utåt) om du ändrar camber (lutningen på hjulen) på de flesta bilar (i princip alla vanliga).

Lite camber på en grad eller 1,5 funkar utmärkt på gata, Alforna står 1grad orginal...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Haxxel skrev:
...
Men cambern är väll inte ställbar alls på originalbilar? För annars finns det tillägg som ger mig ställbar camber, frågan är om de är värda de 1000kr de kostar.
...


Beror på bilmodell. På min BMW M3 så är det inte ställbart. På min Golf var det ställbart. Olika däck är olika beroende av lite extra camber på bana. Med framhjulsdrift och lite extra pulver så får man nog kompromissa, för att få ner effekten i backen bör du absolut inte ha för mycket camber... Ut o se första träffen som en test på o se hur sakerna lirar! Sen är det bara att åka hem med erfarenheterna och åka på fler träffar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Haxxel
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Måste bara ge lite beröm till forumet, massor med bra svar, glad stämning och goda tips!

Men jag får titta lite på det där med framvagnsinställningen, men annars vekar det bara vara att jag servar bilen ordentligt med nya oljor och fräsha grejer och sen ser hur den hasar sig fram på banorna

Tror dock inte det ska vara något problem med för mycket effekt, visserligen så har jag inte kunnat testa det ordentligt med stundande väderförhållande och smala små dubbdäck. Men jag har fått mina 14" momofälgar nu med bra däck på, de kanske ändrar lite på den saken

Men det där med effekten, är ju faktiskt lite nyfiken på vad den hostar ut den lilla krabaten, vet någon om någon i sthlmsområdet som har en bänk som skulle kunna hjälpa mig med detta?

_________________
Axel Hedman
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ta ut lilla hondan på bana, bra att veta?
1 besök senaste veckan (8775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande