Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Emmaboda motorbana (SS) problem.
4 besök senaste veckan (2862 totalt)
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Finns rätt många på det här forumet som varit här i Emmaboda och kört superstage.
Planer på att bygga ut motorbanan stoppas av två grannar som tycker ljudnivån är för hög, bullermätningen klarade kraven, men två grannar är fortfarande inte med i matchen.

Klicka på länken och läs, skriv en kommentar:

http://www.barometern.se/nyheter/emmaboda/grannar-till-flygbanan-overk . . . .

OBS: Lägg till (1170620).gm av någon anledningen följer det inte med länken?

Mvh/Henrik

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Håhåjaja vilket gnäll. Man blir så trött. Har man bosatt sig granne med en flygplats kan man väl knappast börja klaga på buller, eller? Låt oss inte bry oss om alla människor som skulle bli glada av motoraktiviteterna och hur bra det vore för byggden! Prioritet här är att kunna sova middag i trädgården utan att bli störd!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Att bo nära en idrottsanläggning innebär åxå en ljudstörning. Räcker det med att en granne klagar för att dom ska stänga globen?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

2fast4u skrev:
Att bo nära en idrottsanläggning innebär åxå en ljudstörning. Räcker det med att en granne klagar för att dom ska stänga globen?

Eller klaga på alla fotbollshuliganer så Solnaborna knappt vågar gå ut....?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

2fast4u skrev:
Det nämdes i nån av de andra ljudtrådarna att fotboll mm mäts som medelljud (som industriverksamhet eller vad det var), motorsport mäts med maxljud.

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:
Det nämdes i nån av de andra ljudtrådarna att fotboll mm mäts som medelljud (som industriverksamhet eller vad det var), motorsport mäts med maxljud.

Så med andra ord är en dyngrak huligan som ljunger ÅååhååååÅÅÅåååhöööööööö!!! med bar överkropp och en fransig flagga i näven trevligare att lyssna på än t ex en V6a från Ford?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Re:

Sleipner skrev:
Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:

Så med andra ord är en dyngrak huligan som ljunger ÅååhååååÅÅÅåååhöööööööö!!! med bar överkropp och en fransig flagga i näven trevligare att lyssna på än t ex en V6a från Ford?

det är väl mest däcksskriket som fortplantar sig emellan träden tror jag att någon sa...

suck....

precis när allt blivit klart igen...

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Ett tips är att OM ni lägger kommentarer i länken, skriver vettiga saker som kan vara till glädje för dom som förhandlar för oss, att skrika ut vår frustration över denna tråkiga situation som verkar bli vanligare och vanligare hjälper oss nog inte.

Jag hoppas verkligen jag får uppleva SS igen då det var Så skoj.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Humpe
Kalmar
Här sen Nov 2005

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Tycker antalet vettiga inlägg är minimala (med några undantag) i länkarna det hänvisas till här, mest pajkastning åt endera hållet.

Det måste till någon slags jämkning gissar jag, båda parter får försöka respektera varandras synpunkter.

Bullermätning samt en kontaktperson vid aktiviteter är ju en bra start från "vår" sida, även om det innebär högre kostnader.

Det hade varit väldigt bra om vi kunde vara ärliga mot oss själva och komma fram till VAD det är som låter när vi gasar, är det motorljud,däckstjut eller är det fåglarna i gnälliga grannars trädgård som orsakar oljudet? Man hör ofta olika teorier men finns det någon fakta om detta?

Jag gissar på att vi som kör säkerligen kan minska det som orsakar besvär för närboende till viss del med relativt enkla medel.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Sätt in en annons att det ska köras lokaltidningen och strunt i att köra. Kommer säkert ramla in anmälningar på högt ljud ändå.
Det där med "oljudet som stör" kan nog liknas med elallergi... Sitter mest i huvudet.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Nu vet jag inte hur det ser ut där nere men någon bullervall skulle väl kunna hjälpa?

Sverige
Här sen Aug 2003

Först måste man få gnälla lite Att bosätta sig brevid ett flygfält & sen gnälla på störade ljud
tyder ju på att man inte har alla hästar hemma. Lämplig åtgärd för dessa personer är att flytta
till ett ställe utan flygfält

Passiva förbyggande åtgärder som bullerplank.bullervallar & växtlighet(träd, buskar & skog) är
ju inte fel det blir ju inte helt tyst men bättre.

Håller man sen på att inte tillåta fordon som bullrar över normen(95db) så har man ju
bjudit till & varit tillmötesgående) Dock så finns det ju de närboende som aldrig blir
nöjda tyvärr.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

johan sjöström skrev:
Det hade varit väldigt bra om vi kunde vara ärliga mot oss själva och komma fram till VAD det är som låter när vi gasar, är det motorljud,däckstjut eller är det fåglarna i gnälliga grannars trädgård som orsakar oljudet? Man hör ofta olika teorier men finns det någon fakta om detta?

De gånger jag har kört på Barkarby i Stockholm har närboende uteslutande klagat på däcksljud,
allt enligt kommunens kontaktman som var snabb med att höra av sig så fort någon granne ringt honom i ärendet.

Intressanta argument de klagande har i artikeln i Barometern/oskarshamnstidningen:

"större hänsyn måste tas för de närboende, bland annat under älg- och bockjakt"

I.o.f.s. har jag hört att det vara tillåtet med ljuddämpare på jaktvapen men hur många använder det? ...och de skjutbanor jägarna tränar på, stör ju inom flera kilometers radie.

Nybro
Här sen Feb 2006

Kan väll till en början sälla mig till skaran som tycker de e lustigt att man godkännt bygget av flyfält lr att man bosatt sig efter att fältet va färdigt byggt komma å klaga på högaljud för ja de hänger liksom ihop!

Sen är de väll så att ja de låter mycket de gör de, lite beroende på att skogen som fanns mellan boningshus å banan har blåst ner i stormen Gudrun så finns dåligt med dämpning där mot husen som ligger in mot Emmaboda! Ser vi sen till husen som ligger på andra hållet så finns där en sjö å ja de dämpar inte så bra de heller och ligger en hel del sommar stugor runt sjön och vet av egen erfarnhet (grill kväll) att ja de låter MASSOR sen är ju inte jag sån att ja störs av detta! Utan jag kör mer än gärna å har gjort det massor av gånger så men man måste se till båda sidor å veta lite om förutsättningar osv!

Hoppas de kanske klarnat lite även om detta nu inte va nån lösning utan mer lite info!

mvh Jon (arbetande i Emmaboda)

4 besök senaste veckan (2862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande