Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (28171 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Igår hämtade jag en bil från Daniel Azzarri.
En BMW 635 i hmmm "något" skick. Min andra tyska bil i livet, hoppas den är mer sammarbetsvillig än den förra.

Erfarenheter av bilen så långt:
1. Bilar med rattlås och svängda hjul är lite knepigt att lasta på släp.
2. Snöstorm på E4 och tuuungt lass är intressant, vi låg i 65km/h i 15 mil.
3. Gick över förväntan att få in bilen i garaget, bara backade in släpet och hamnade rätt med en gång.
4. Vart är gaspedalen? Det är manuell låda men jag har bara två pedaler?
5. Jonna satte sig på passagerarsätet och med åsikten att bilen ändå förmodligen kunde bli fin om man gjorde den iordning. Kunde det inte bli en glassätarbil?

Återkommer med bilder.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Aha så det var du som köpte den. Fan va kul. Var ju tänkt att bli svängarbil av den så roligt att den fortfarande kommer gå det ödet till mötes

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Aha så det var du som köpte den. Fan va kul. Var ju tänkt att bli svängarbil av den så roligt att den fortfarande kommer gå det ödet till mötes


Ja, jag vill göra svängarbil av den, fast det måste lättas rejält, och det blir väl svårt med sambons dumma glassätarbil-ambitioner.. fast vi kanske kan kompromissa.

Första steget är iaf att knäcka/fixa rattlåset och sätta några lappa ihop kardanen lite så bilen kan flyttas med egen maskin iaf den behövs kunna tas in och ur garaget.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare


Da bil.


Metallpinnen är tydligen gasen.


Tyska...


Nästan så inredningen är utriven redan innan jag börjat


Kardanaxel


En motor


En punka


Räserbromsar bak.


Bromsar finns fram också.



Rost finns också.



3,2/3,5?

Har hört att 635 såldes med både 3,3 och 3,5, hur vet man vad man har? Regbeviset säger 155Kw men bilen är importerad som ny verkar det som så det kanske kan vara felaktigt?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



Är det bruna på skärmkanten verkligen rost? Trodde det var en skärmbreddare

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



155 kW = 211 hk vilket är effekten ur 3430cc-motorn från hösten 1987 och framåt. 3453cc motorn som fanns i 635CSi fram till våren 1982 hade 218 hk. I Sverige och i Schweiz såldes 635 CSi på den tiden (fram till 1985 i S) med 3,2-liters motor på 197 hk.

Jag tror nog du har en riktig tyskspecad motor med 218hk. då har du 160kW...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
BaaderMeinhof skrev:
155 kW = 211 hk vilket är effekten ur 3430cc-motorn från hösten 1987 och framåt. 3453cc motorn som fanns i 635CSi fram till våren 1982 hade 218 hk. I Sverige och i Schweiz såldes 635 CSi på den tiden (fram till 1985 i S) med 3,2-liters motor på 197 hk.

Jag tror nog du har en riktig tyskspecad motor med 218hk. då har du 160kW...


Det står 3,3 gjutet i blocket under insuget har jag nu uppmärksammat. Är det samma som 3,2? wft?

Googlingar sa mig att det fanns M90 och M30 motorer, men jag är inte riktigt haj på motorer som inte heter XU9J4

Har 90/30 med volymen att göra, något inlägg i något forum sa att man ska ha ett vitt L på en lång "limpa" under insuget för M90 och att M30 har kort "limpa", på denna limpa som är lång på min motor har jag 3.3-texten, men inga L?

"Limpa" ska vara någon vattenkanal tydligen som ligger mitt på blocket under insuget.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Eric Josefsson skrev:
[
Ja, jag vill göra svängarbil av den, fast det måste lättas rejält, och det blir väl svårt med sambons dumma glassätarbil-ambitioner.. fast vi kanske kan kompromissa.



Den vill vi se på banan thumbs up Glass kan ni ju äta på väg till banan med hörselkåporna på

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



m30 är ju din maskin, m30b34.

Bygg en toklätt bansmiskare av den

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



2 bra sidor att kika på delar

bmwfans.info (ibland är den avstängd)
www.realoem.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Eric Josefsson skrev:
BaaderMeinhof skrev:
155 kW = 211 hk vilket är effekten ur 3430cc-motorn från hösten 1987 och framåt. 3453cc motorn som fanns i 635CSi fram till våren 1982 hade 218 hk. I Sverige och i Schweiz såldes 635 CSi på den tiden (fram till 1985 i S) med 3,2-liters motor på 197 hk.

Jag tror nog du har en riktig tyskspecad motor med 218hk. då har du 160kW...


Det står 3,3 gjutet i blocket under insuget har jag nu uppmärksammat. Är det samma som 3,2? wft?

Googlingar sa mig att det fanns M90 och M30 motorer, men jag är inte riktigt haj på motorer som inte heter XU9J4

Har 90/30 med volymen att göra, något inlägg i något forum sa att man ska ha ett vitt L på en lång "limpa" under insuget för M90 och att M30 har kort "limpa", på denna limpa som är lång på min motor har jag 3.3-texten, men inga L?

"Limpa" ska vara någon vattenkanal tydligen som ligger mitt på blocket under insuget.


Då låter det nog tyvärr som att du har en 3,2l motor om det står 3,3L på blocket, för det ska stå 3,5 om du har en 3,5L motor.! om det står 3,3 så är den antingen 3210cc eller 3295cc

Här finns lite mer information om M30 motorer: http://aaron.aussiefiverdriver.com/M30%20engine.htm

Edit
Man pratar egentligen bara om M30 när man pratar om dessa "stora" sexor och inte om M90. Men den första Riktiga 3,5L motorn som var 3453cc kallades för M90, sen kom den så kallade M30 motor (från -82 och framåt, är ej 100% säker på årtalet) som egentligen är bara 3,4L 3430cc!

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Det som förbryllar är ju att insuget är stämplad med 3.2 eller 3.5 Men motorn är stämplad med 3.3 Hade det varit 3.2 även på motor så visst.

Att årsmodellen är 82 behöver nog inte stämma helt med tanke på att det är import, kan vara något vajsing där kanske? På samma sätt som att motoreffekten isåfall inte stämmer med 3.3liters?

Finns det någon riktigt bra identifiering för dessa motorer?

Fast detta är ju inte jätteviktigt, bilen ska ju lagas först. Men roligt att veta vad man har. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Eric Josefsson skrev:
Det som förbryllar är ju att insuget är stämplad med 3.2 eller 3.5 Men motorn är stämplad med 3.3 Hade det varit 3.2 även på motor så visst.

Att årsmodellen är 82 behöver nog inte stämma helt med tanke på att det är import, kan vara något vajsing där kanske? På samma sätt som att motoreffekten isåfall inte stämmer med 3.3liters?

Finns det någon riktigt bra identifiering för dessa motorer?

Fast detta är ju inte jätteviktigt, bilen ska ju lagas först. Men roligt att veta vad man har. thumbs up


Så står det på alla insug, samma insug på 3,5L och 3,2L motorer. Motorn måste vara antingen 3210cc eller 3290cc när det är gjutet 3,3 på blocket, om den inte är borrad förståss!

Visst är det konstigt när de blander mellen 3,2 och 3,3.
6-serien som hette 633 har 3,3 gjutet på blocket och 3,2/3,5 på insuget men och motorn är 3,2L


Edit
Grattis till en av BMW's finaste modeller! kommer säkert att bli en riktigt fin Rejser!
ett tips är att motorhuven borde vara av aluminium, det var det på min som var av samma årsmodell, du kan ju kolla med en magnet!

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Puppe skrev:
Eric Josefsson skrev:
Det som förbryllar är ju att insuget är stämplad med 3.2 eller 3.5 Men motorn är stämplad med 3.3 Hade det varit 3.2 även på motor så visst.

Att årsmodellen är 82 behöver nog inte stämma helt med tanke på att det är import, kan vara något vajsing där kanske? På samma sätt som att motoreffekten isåfall inte stämmer med 3.3liters?

Finns det någon riktigt bra identifiering för dessa motorer?

Fast detta är ju inte jätteviktigt, bilen ska ju lagas först. Men roligt att veta vad man har. thumbs up


Så står det på alla insug, samma insug på 3,5L och 3,2L motorer. Motorn måste vara antingen 3210cc eller 3290cc när det är gjutet 3,3 på blocket, om den inte är borrad förståss!

Visst är det konstigt när de blander mellen 3,2 och 3,3.
6-serien som hette 633 har 3,3 gjutet på blocket och 3,2/3,5 på insuget men och motorn är 3,2L


Så då är min 635 en 633 egentligen? (om motorn inte är bytt någon gång)
Kan ju varit den som importerade bilen som trodde att det var en 635 och därför registrerades den som det.. Detta var ju på 80-talet så SBP hade nog inte samma rutiner som idag.

Edit: din edit: Ah, den kändes faktiskt ganska lätt, ska kolla. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Svennis
Ånge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 14



Jag har ägt den här 635'an för många år sen, körde den som bruksbil i några år.
Vid köpet var bilen ganska nergången och kamaxeln var väldigt sliten och till slut hände det oundvikliga, en vipparm small av.
Vid den tidpunkten hade jag inte möjlighet att åtgärda detta så bilen såldes till en bekant som hade en 3.2 lit. motor liggandes, Kanske den som sitter i fortfarande?
Från början satt det dock en 3.5 lit maskin med motronic, 218 hk. Det var den kortslagiga varianten med 93.4?mm borr.
Jag har för mig att bilen importerats från Saudi-Arabien, det är års.mod. -82
Det var väl en del trixande med att anpassa motronicen till 3.2 lit motorn.

/Mvh

_________________
Sven-Åke Isaksen

070-6969394
BMW 1602 -74
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Svennis skrev:
Jag har ägt den här 635'an för många år sen, körde den som bruksbil i några år.
Vid köpet var bilen ganska nergången och kamaxeln var väldigt sliten och till slut hände det oundvikliga, en vipparm small av.
Vid den tidpunkten hade jag inte möjlighet att åtgärda detta så bilen såldes till en bekant som hade en 3.2 lit. motor liggandes, Kanske den som sitter i fortfarande?
Från början satt det dock en 3.5 lit maskin med motronic, 218 hk. Det var den kortslagiga varianten med 93.4?mm borr.
Jag har för mig att bilen importerats från Saudi-Arabien, det är års.mod. -82
Det var väl en del trixande med att anpassa motronicen till 3.2 lit motorn.

/Mvh


Tack för infon.
Då är det nog så det är att 3.2an sitter i.
Tråkigt att maskinen är utbytt men det får jag leva med, men jag kommer säkert sakna de där 20hk/20Nm och 2dl volym någon gång på rakan.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Eric Josefsson skrev:
Svennis skrev:
Jag har ägt den här 635'an för många år sen, körde den som bruksbil i några år.
Vid köpet var bilen ganska nergången och kamaxeln var väldigt sliten och till slut hände det oundvikliga, en vipparm small av.
Vid den tidpunkten hade jag inte möjlighet att åtgärda detta så bilen såldes till en bekant som hade en 3.2 lit. motor liggandes, Kanske den som sitter i fortfarande?
Från början satt det dock en 3.5 lit maskin med motronic, 218 hk. Det var den kortslagiga varianten med 93.4?mm borr.
Jag har för mig att bilen importerats från Saudi-Arabien, det är års.mod. -82
Det var väl en del trixande med att anpassa motronicen till 3.2 lit motorn.

/Mvh


Tack för infon.
Då är det nog så det är att 3.2an sitter i.
Tråkigt att maskinen är utbytt men det får jag leva med, men jag kommer säkert sakna de där 20hk/20Nm och 2dl volym någon gång på rakan.


Kan ju inte kosta många kronor att leta upp en 3,5L & stoppa i eller varför inte en S38

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Riktiga 3,3-liters med 3295cc tillverkades bara 1974 till 75 med dubbla Zenitförgasare. Effekt 190hk och 88,4 mm slag. Från hösten 1975 hade de 3205cc men fortsatte att kalla bilarna för 3,3Li, 633CSI etc etc...

Marknadsföring kallas det nog

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Eric Josefsson skrev:
Svennis skrev:
Jag har ägt den här 635'an för många år sen, körde den som bruksbil i några år.
Vid köpet var bilen ganska nergången och kamaxeln var väldigt sliten och till slut hände det oundvikliga, en vipparm small av.
Vid den tidpunkten hade jag inte möjlighet att åtgärda detta så bilen såldes till en bekant som hade en 3.2 lit. motor liggandes, Kanske den som sitter i fortfarande?
Från början satt det dock en 3.5 lit maskin med motronic, 218 hk. Det var den kortslagiga varianten med 93.4?mm borr.
Jag har för mig att bilen importerats från Saudi-Arabien, det är års.mod. -82
Det var väl en del trixande med att anpassa motronicen till 3.2 lit motorn.

/Mvh


Tack för infon.
Då är det nog så det är att 3.2an sitter i.
Tråkigt att maskinen är utbytt men det får jag leva med, men jag kommer säkert sakna de där 20hk/20Nm och 2dl volym någon gång på rakan.


Kan ju inte kosta många kronor att leta upp en 3,5L & stoppa i eller varför inte en S38


Mja, betänkt att bilen kostade 5papp, det ska inte kosta lika mycket till bara för att få "rätt" motor (om inte den nuvarande rasar, då letar jag givet efter en 3,5l)
S38 är det den som satt i M635? Antar att den är ruskigt dyr.

Kan jag nå en målvikt på 1200kg så är ju skillnaden 6 mot 5,5kg/hk.. dvs enorm.

Jag har lite kvar att lära om BMW iaf, men hur svårt kan det vara.

Nu vore det intressant att veta vilken "3.3/3.2" som sitter i, det verkar finnas tre M30 3,2l enl http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M30
Kan man identifiera vilken, enligt Svennis så är ju insprutet från 3,5an iaf så det måste vara om det finns något med blocket som skiljer dem?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



S38 kan väl rimligen vara den 3,8 liter stora & 340 hk starka motorn som satt i den senare versionen av E34, M5 Grym effekt men en känslig motor som är känd för ras samt att den är dyyyr att reparera vid failure.

3,6:an på 315hk ska vara tåligare.

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Doc skrev:
S38 kan väl rimligen vara den 3,8 liter stora & 340 hk starka motorn som satt i den senare versionen av E34, M5 Grym effekt men en känslig motor som är känd för ras samt att den är dyyyr att reparera vid failure.

3,6:an på 315hk ska vara tåligare.


3,6:an är helt klart att föredra då blocket brukar spricka på den större

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (28171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande