Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilka däck är lämpliga till mina fälgar?
3067 besök totalt
igge
Falun
Här sen Feb 2008
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej,

Är sedan ett drygt år ägare till en trevlig liten 318is e30 och har kört konbana med den vid ett par tillfällen. En del behöver fixas till innan den är perfekt, men det mest väsentliga är nog däcken. Vill ha lite bättre grepp i kurvorna. Sladdade runt några gånger på konbanan förra året!

Köpte ett par 7,5"x16"-fälgar förra året. Däcken är nu slut. Körde på standarddäck 205/50/16, som satt på när jag köpte hjulen. Fick sätta på 5mm spacers för att inte fjäderbenen skulle skrapa emot däcken i hårdare böjar. Dock fick jag en irriterande obalans med spacers, som jag inte hade innan (Biltema spacers)

Nu vill jag köpa nya däck, skall man gå ned på smalare däck för att slippa köra med spacers, eller köpa nya spacers och fortsätta med 205 i bredd? Vet inte vilka bredder man kan ha på ett par 7,5" fälgar.

Tänkte även sätta på lite hårdare fjädrar, som sannorlikt sänker bilen något, vilket kanske påverkar spacerbehovet ytterligare.

Tacksam för tips!

/ Andreas

_________________
Andreas Iggman
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



igge skrev:
Hej,

Är sedan ett drygt år ägare till en trevlig liten 318is e30 och har kört konbana med den vid ett par tillfällen. En del behöver fixas till innan den är perfekt, men det mest väsentliga är nog däcken. Vill ha lite bättre grepp i kurvorna. Sladdade runt några gånger på konbanan förra året!

Köpte ett par 7,5"x16"-fälgar förra året. Däcken är nu slut. Körde på standarddäck 205/50/16, som satt på när jag köpte hjulen. Fick sätta på 5mm spacers för att inte fjäderbenen skulle skrapa emot däcken i hårdare böjar. Dock fick jag en irriterande obalans med spacers, som jag inte hade innan (Biltema spacers)

Nu vill jag köpa nya däck, skall man gå ned på smalare däck för att slippa köra med spacers, eller köpa nya spacers och fortsätta med 205 i bredd? Vet inte vilka bredder man kan ha på ett par 7,5" fälgar.

Tänkte även sätta på lite hårdare fjädrar, som sannorlikt sänker bilen något, vilket kanske påverkar spacerbehovet ytterligare.

Tacksam för tips!

/ Andreas


195or ska kunna sitta helt ok på sådana fälgar, men tänk på att ett märkes 195or kan vara bredare än ett annat märkes 205or. Med andra ord kolla noga.

Använder du spacerplattor med centrumstyrning så kommer du med största säkerhet slippa obalansen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Du har antagligen köpt fälgar med ett ET som inte är så bra för E30 om de tar i när du svänger.
Vi kör med Mim Juventusfälgar och har kraftigt sänkt bil, och däcken tar inte i. 205 breda.

Har fyra såna till salu med begagnade R-däck om du vill testa. Är ju mycket bekvämare att ha med sig och byta vid konbanan än att köra på R-däck till vardags. De är iofs 15" men det blir billigare när du ska köpa nya R-däck. Skiljer en hel del på att köpa 4 16" jfr med 4 15"

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Att det tar i tyder ju på att du har ett ET som inte passar E30 jag har själv en uppsättning 7,5*16" fälgar
dessa har ET20 kör med 215/40-16 på dessa.

Vill du köra R-däck finns toyo R888 205/55-16 & 225/50-16 borde sitta fint på dessa fälgar.

Här finns lite info om toyo däck
http://marktg.toyotires.com/file/30029.pdf

Biltema spacer ska du nog undvika satsa på riktiga här finns lite att kika på
http://www.schmiedmann.se/3_series/E30/Equipment_-_accesories/Tuning/P . . . .

Det är aldrig fel med lite extra spårvidd jag kör 25mm spacer fram & 20mm bak
detta ger ET-5 fram & ET 0 bak det ger samma pårvidd fram som bak 1450mm orginal har man
1400 fram & 1410 bak.

Kolla et på dina fälgar kör sedan lämpliga spacer & tänk på att ET20 är "orginal " med den fälgbredd du har

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Spacer kan visst va fel!

Du ändrar king-pin vinkeln och får en ogynnsamm belastning på spindelleden/bärarmen.
Har man fel ET (som igge verkar ha) kan man använda spacer, men vill man ändra spårvidd är bättre att göra på ett permanent och hållbart sätt. Nu går ju visserligen många E30 med spacer och håller för det, men att säga att spacer inte är fel håller jag inte med om.

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mia skrev:
Spacer kan visst va fel!

Du ändrar king-pin vinkeln och får en ogynnsamm belastning på spindelleden/bärarmen.
Har man fel ET (som igge verkar ha) kan man använda spacer, men vill man ändra spårvidd är bättre att göra på ett permanent och hållbart sätt. Nu går ju visserligen många E30 med spacer och håller för det, men att säga att spacer inte är fel håller jag inte med om.


Visst belastar det lagren mera men i mitt fall inte mera än fälgar i ET 0/ET -5 hade gjort.

Fast en bättre lösning är att använda längre länkarmar & flytta ut hjulen på det sättet

Som sagt många e30 rullar med spacer liksom många porsche där är det mer regel än undantag
i alla fall 9xx modellerna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilka däck är lämpliga till mina fälgar?
3067 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande