Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hur vet man om en broms är bra? | 10 besök senaste veckan (4191 totalt) |
Hej!
Satt i garaget och tittade på mina bromsar till en Sierra. Ena skivan är sprucken rätt igenom. Alltså ventilerade skivor i fram. Så kom tankarna in på nyköp, och om man ska uppgradera lite utan att köpa borrade och slitzade skivor med lösa centrum och 8 kolvs movit-ok, vad ska man då ha? Finns det några siffor att leta efter om man ska kolla efter vassare ok, skivor eller belägg? Har ju sett att det finns greenstuff och redstuffbelägg osv, men hur vet man vilka som är bättre eller sämre? Hjälp mig! _________________ Erik Holmén |
||||
Det beror som sagt på vad du är ute efter. Bromsar att åka 24-timmars på bana eller bara några som tål lite mer. Typ kortare pass på bana osv.
oftast räcker orginal ok och skivor som är friska. Men gå till tex. Autoexperten och få Brembos skivor som är av "orginalmodell" dessa är av hög kvalite och tål mer värme än de billigaste på biltema osv. då de har en fin stålkvalite. Klossar jag kan rekomendera och åkt på själv är Ferodo2500 fungerar bra på väg och tål lite högre temperaturer än de vanliga allroundklossarna man köper. Dessa finns tex på Microdelar. Sedan ska du byta bromsolja till tex. ATE Blue Racing (finns bättre och dyrare) finns även det oftast på Autodelar som är min "hovleverantör". EBC Green stuff är nästan ett standardbelägg men har dåligt ryckte som belägg för banmöten. Har dock kört på dom någon gång och det har nästan fungerat. De håller något bättre än de billigaste men är inga racingbelägg. Sedan ska du öppna upp så det inte sitter innerskärmar och ta bort värmeskölden på baksidan av skivan och om möjligt ha hål i frontspoilern och leda en slang till mitten av bromsskivan så får de mycket bättre kylning. Detta brukar räcka bra för banträffar så länge du inte trimmat och åker på R-däck. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
okej. Bra svar, tack!
Det är ungefär så jag tänkt med, med bremboskivor och ferodobelägg. Var för övrigt det jag fick när jag köpte på micro till bruksbilen, och det var utan att jag frågade efter det. Det gillade jag. Får passa på att byta vätska med då. Men det finns inga siffor eller så på hur bra en viss skiva eller belägg är, så man kan kolla i tabeller eller så. Som med fjädrar osv, när man har nm att gå på. Just mitt användningsområde blir något banmöte ibland och en del konbana. _________________ Erik Holmén |
||||
Jag åker med r-däck på min bmw 318is den är iofs lättad från 1200kg till 960kg så det är lite mindre vikt att bromsa in.
Jag kör följande & har inte upplevt några problem med bromsarna. Skivor i orginalstorlek fram 260*22 & bak 258*12. Bromsvätska har jag kört med lockheed från mekonomen tål 260 grader har luftat så jag haft frisk vätska i oken inför varje banträff. Bromsbelägg så kör jag med Carbotech XP10 från pean www.peansweden.se Borttagna bromssköldar fram Detta har funkat bra till våren blir det även kylning till bromsarna. Ser man bara till att bromsa kort & hårt istället för länge & mjukare så håller std bromsarna om dom är friska & har bra vätska & lite bättre belägg än orginal mycket kylning är aldrig fel dessutom så fölänger man livet på både skivor och belägg med kylning Det går att elda upp det flesta bromsar med felaktig bromsteknik Bra belägg kan du köpa från pagid,ferodo,carbotech & performance friction _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
kokpunkter bromsvätska:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Bromsskivor har jag inte sett något om temperaturer mm. men Bromsklossarna brukar det finnas om på leverantörernas hemsida vilka temperaturområden de fungerar i.
De riktigt tåliga kräver uppvärmning och funkar inte på gata. Jobbigt och sliter hårt på beläggen att hålla temperaturen uppe vid vardagskörning. Man bör ha samma fabrikat/modell på klossar fram och bak då friktionen = Hur hårt man måste trycka på pedalen för att de ska bromsa skiljer en del mellan olika modeller och fabrikat. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Vi har kört med Sierrans största ok och skivro fram, de som sitter på Sierra V6 och sen även de största bak med ventilerade skivor från scorpio 4-bult bak på vår sierra ocd det har absolut inte varit några bekymmer med bromsarna att de ska mattas under ett 4h lopp. Dock me dgat däck på ett flygfält, men ingen tendens alls. Dock var det med ny renoverade ok runt om samt Motul RBF600 i systemet! |
||||
Det var bra att veta! Får leta upp dessa grejjor när det börjar bli dags att plocka ihop allt igen. _________________ Erik Holmén |
||||
Jag körde med teflon "stålomspunna" slangar, biltema skivor runt om, PFC 97 belägg fram, Mekonomens Mintex bak och R-däck och Delphis racingvätska med lite drygt 300 graders kokpunkt.. Det dög bra för mig.. utan bromskylning.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Hur vet man om en broms är bra? | 10 besök senaste veckan (4191 totalt) |