Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur bör jag koppla? (Bränslepump) | << 1, 2 41 besök senaste veckan (41045 totalt) |
Då är du tillbaka från början, ett relä som du styr med en brytare är samma sak som en brytare, du måste
ha ett relä som dom ovan säger har en varvtalsakännare. Förslaget att använda oljetryckskontakten och ett relä är väl inte helt fel, du kan då göra så här med ett biltema relä som heter 42-302 Du kan sätta en brytare emellan jorden och relät nr 86 OBS paint bild jag ritat lite snabbt _________________ Niklas Lövgren |
||||||
Relä till k-jet finns på Biltema, 52-211.
Då kan du koppla så här: 30 Plus 15 Plus från tändningslås 31b Tändspole 87 Plus till bränslepump 87b Likadan som 87, kan lämnas tom 31 Jord Då går pumpen om tändningen är på och motorn går runt. _________________ Magnus Häggström |
||||||
Nu har jag kopplat in mitt, varje gång man slår på tändningen så går pumpen lite så en separat knapp till att fylla förgasarna med behövs ej.
Har bilen stått länge så är det bara att vrida på och av tändningen några gånger så är det fullt. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Detta är riktigt bra info! Eftersom jag är bilel-idiot, "31b till tändspole", var på tändspolen ska den kopplas? _________________ David Karlsson Alfa GTJ 1600 -75 med tuff motor och lite väghållning. Vissa skulle kalla den skabbig, själv föredrar jag rejsigt bruksskick med vacker patina. |
||||||
Det är precis som Niklas skriver. Tyvärr har jag ingen scanner men jag hittade ett kopplingsschema uppladdat. Kolla på sidan 9 eller 11 här så ser du hur det är kopplat som original. http://www.scribd.com/doc/12105748/T _________________ Magnus Häggström |
||||||
Lyfter en gammal tråd här. Köpte ett sånt här relä och kopplade enligt detta schema. Men inget händer! Kan det vara fel på reläerna man köper på Biltema eller? Har mätt upp signaler på alla tåtar så där funkar det. Har även kopplat förbi reläet så pumpen funkar. Jag satte 31b på tändspolens nr 1. Vad tror ni? |
||||||
Det verkar vara blandad kvalitet, då det första reläet jag köpte inte fungerade, men nr:2 fungerade utan bekymmer! Tänk på dessa drar igång först när du får signal från spolen, dvs när du drar igång startmotorn. _________________ David Karlsson Alfa GTJ 1600 -75 med tuff motor och lite väghållning. Vissa skulle kalla den skabbig, själv föredrar jag rejsigt bruksskick med vacker patina. |
||||||
Jag har kört med 5st Biltemas Enkelrelä slutande. 30 A P/N: 42302 till diverse funktioner (bla till bränslepumpsrelä) i min racebil i 3 fulla säsonger utan problem. Jag håller med om att vissa saker är skit på biltema men man skall inte dra allt över en kant. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Skulle man inte lika gärna styra den via laddningslampan, då slipper man ju problemet med magring vid oljetrycksfall? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
Hej!
Gör ett trådlyft då jag inte får detta att fungera som det ska. Jag har kopplat mitt relä efter detta schema. Som jag förstått så ska bränslepumparna gå ett par sekunder när man vrider på tändningen och sedan starta igen när 31b får pulsad jord från tändspolen. Men nu drar relät hela tiden så länge jag har tändningen på. Om man tar bort stift 31b gör det ingen skillnad, motor och pumpar går iallafall. Mitt relä beter sig som altså ett vanligt extraljusrelä.. Är mitt nya relä trasigt? Eller har jag missförstått funktionen eller kan det vara något annat som orsakar detta fenomen? Mvh Anders
_________________ Anders Gustafsson |
||||||
Skruva banåkabil Hur bör jag koppla? (Bränslepump) | << 1, 2 41 besök senaste veckan (41045 totalt) |