Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Micke Holmström skrev:
Hur dålig blir egentligen bromsvätska av att förvaras i en öppnad men väl återförsluten och lufttät flaska?

I en bil är bromsvätskebehållaren öppen och andas hela tiden i takt med att man bromsar och släpper pedalen. Året om, i vått och torrt, i hetta och kyla osv. Den vätskan borde suga åt sig oerhört mycket mer än det som finns i en försluten flaska. Ändå funkar det, oftast, i flera år på en bil med samma vätska.

Av detta resonemang drar jag slutsatsen att problemen är betydligt överdrivna om bromsvätska i öppnad flaska. Har jag fel?

Jag har converserat med några bromsvätsketillverkare och mitt intryck är att man köper SMÅ flaskor så man slipper alla men även små möjligheter till påverkan. Även små flaskor kan nog köpas till bra pris om man köper många.

Rätt, vätskan utsätts för luft i bromsbehållaren och suger åt sig fukt, men det är därför den måste bytas.
Den suger åt sig till den grad att många team alltid byter bromsvätska till ett race.

Huruvida problemen är överdrivna eller ej? Tjaa, vi måste nog ta till verkligt seriös racing för att fler säsongsbyten skall vara befogade, men årligt byte ska man inte pruta på. Skulle omständigheterna påkalla
så kanske man kan göra ett extra byte när det är på hobbynivå.

Själv ser jag allvarligt på hur man hanterar sina bromssystem och någon hundralapp är inte värt att spara in här. Det värsta är att man inte blir förvarnad vad gäller ånglås i systemet. Det bara kommer som från ingenstans och man durkar pedalen. Det händer inte allt för sällan när man går in i depå och fartvinden
slutar kyla av, värmen lagras upp i kalippern och man kör in i depåväggen. Gissa hur jag vet....

Göran Malmberg

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Ja och mitt i ett race har man ju inte tid med ett avkylningsvarv som man kan ta på vanlig bankörning...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Fungerar det att tappa ur bromsvätskan inför ett rejs, ner med joxet i hemmakastrullen tillsammans med termometer och låta stå på 110 grader i säg 10 minuter?

=)

Umeå
Här sen Maj 2004

Cobolt skrev:
Fungerar det att tappa ur bromsvätskan inför ett rejs, ner med joxet i hemmakastrullen tillsammans med termometer och låta stå på 110 grader i säg 10 minuter?

=)

Intressant fråga, jag har för mig att det inte går, då du får en homogen blandning så skulle blandningen som sådan dunsta vid den gemensamma kokpunkten.

Annars så skulle du få ångbildning redan vid 101 grader om det är vatten iblandat.

vad är föresten orsaken till att envisas med att köra med vattenabsorberande glykolbasreade produkter från stenåldern när det finns modernare lösningar?

--VVTS--
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:

Jag har converserat med några bromsvätsketillverkare och mitt intryck är att man köper SMÅ flaskor så man slipper alla men även små möjligheter till påverkan. Även små flaskor kan nog köpas till bra pris om man köper många.

Rätt, vätskan utsätts för luft i bromsbehållaren och suger åt sig fukt, men det är därför den måste bytas.
Den suger åt sig till den grad att många team alltid byter bromsvätska till ett race.

Huruvida problemen är överdrivna eller ej? Tjaa, vi måste nog ta till verkligt seriös racing för att fler säsongsbyten skall vara befogade, men årligt byte ska man inte pruta på. Skulle omständigheterna påkalla
så kanske man kan göra ett extra byte när det är på hobbynivå.

Själv ser jag allvarligt på hur man hanterar sina bromssystem och någon hundralapp är inte värt att spara in här. Det värsta är att man inte blir förvarnad vad gäller ånglås i systemet. Det bara kommer som från ingenstans och man durkar pedalen. Det händer inte allt för sällan när man går in i depå och fartvinden
slutar kyla av, värmen lagras upp i kalippern och man kör in i depåväggen. Gissa hur jag vet....

Göran Malmberg

Jag byter varje vår inför träffarna. Det jag funderar på är hur katastrofalt det är att skvimpa i lite från den redan öppnade flaskan en eller två månader senare när beläggen slitits ner och nivån därmed sjunkigt i behållaren.

En närbesläktad fråga, men som säkert är ännu svårare att svara på, är hur fuktinnehållet i vätskan skiljer sig i den vätskan som är i behållaren i förhållande till den vätskan som finns i oken? Blandas vätskan om under körning eller är det vätskan i behållaren, som i takt med slitaget på beläggen letar sig ner i oken, som har större andel vatten i sig?
Det är ju vätskan i oken och dess omedelbara närhet som blir varm men fukthalten mäts i behållaren.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Dot 3-4 är en vätska liknande glycol. Inte särskillt bra för rostläget. Precis som glycol i kylsystemet behöver därför bromsoljan också bytas med regelbunden intervall. Det beror på att eftersom glycol på grund av sin rostbefrämjande egenskap innehåller antikorisionsmedel, som förstörs med tiden, så måste vätskan kasseras när vatteninnehållet överskrider säg 3%. Eftersom det är frågan om "förstörelse", så är det ingen ide att försöka koka bort vattnet och få en rostaktiv vätska.
Göran Malmberg

Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

LHM

Magnus L skrev:
super7 skrev:
Magnus L skrev:
(kostar 65-75 kronor per liter )

Byter var eller vartannat år beroende på bilens användningsområde

Med den kostnaden kan du ju byta varje år ..bytte på min när jag satte dit dom nya fina 4-kolvsoken fram.Fick typ dit inte fullt 1 liter

Ja, men för mig blir ju volymen något större, och eftersom LHM inte åldras som glykolbaserade saker så har jag hittills inte sett någon orsak att byta oftare.

Hur är det med LHM oljan? Funkar det att köra i "vanliga broms system"?
Fördelar/Nackdelar? kokpunkt?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Micke Holmström skrev:

Jag byter varje vår inför träffarna. Det jag funderar på är hur katastrofalt det är att skvimpa i lite från den redan öppnade flaskan en eller två månader senare när beläggen slitits ner och nivån därmed sjunkigt i behållaren.

En närbesläktad fråga, men som säkert är ännu svårare att svara på, är hur fuktinnehållet i vätskan skiljer sig i den vätskan som är i behållaren i förhållande till den vätskan som finns i oken? Blandas vätskan om under körning eller är det vätskan i behållaren, som i takt med slitaget på beläggen letar sig ner i oken, som har större andel vatten i sig?
Det är ju vätskan i oken och dess omedelbara närhet som blir varm men fukthalten mäts i behållaren.[/quote]

om du på en bil som bromsvätskan inte bytts på några år börjar och lufta så kommer det många gånger ut bajs ur oken fast vätskan i behållaren kan se ganska fräsch ut.
Vätska från behållaren transporteras genom ledningarna till oket vartefter kolvarna åker ut.

Gör sedan din egen fundering på du vill lura dig själv och besiktningen eller om du vill veta att du har fräsch bromsvätska i bilen och bästa förutsättningarna för att ha bromsar.

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag brukar byta vätska inför säsongen. Sen kör jag igenom systemet
så det finns ny vätska i inför varje körning billigt sätt att slippa problem.
Byter man så ofta behövs ingen våldsamt dyr väska då den max
är några dagar gammal då den får jobba som hårdast.

Vill man slippa temp problem är ju rikligt med kylning viktigt

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Citat:

1
Jag byter varje vår inför träffarna.
2
Det jag funderar på är hur katastrofalt det är att skvimpa i lite från den redan öppnade flaskan en eller två månader senare när beläggen slitits ner och nivån därmed sjunkigt i behållaren.
3
4
om du på en bil som bromsvätskan inte bytts på några år börjar och lufta så kommer det många gånger ut bajs ur oken fast vätskan i behållaren kan se ganska fräsch ut.
5
Vätska från behållaren transporteras genom ledningarna till oket vartefter kolvarna åker ut.
6
Gör sedan din egen fundering på du vill lura dig själv och besiktningen eller om du vill veta att du har fräsch bromsvätska i bilen och bästa förutsättningarna för att ha bromsar.

1
Det är en bra regel som inte bör frångås på en bil som luftas på banorna ibland. Det är de upprepade inbromsningarna på banan som skiljer sig från vanlig bilkörning där e ensam panikbromsning nästan aldrig kokar även en gammal bromsvätska. Men på banan kan man INTE köra en två år gammal vätska.
Kan man det så kör man för sakta.
2
E det en halvfull 2 dl flaska som är väl igenkorkad så går det.
3
Troligen inte så mycket skillnad enär vätskan är hydrogen.
4
Den synliga sörjan är föroreningar och inte fukt. De tyngre partiklarna sjunker till botten i oken.
Att den är smutsig måste alltså inte betyda att det finns vatten.
5
Egentligen så transporteras ingen vätska under inbromsningar, det är mer en trycksättning av systemet.
Kolvarna rör sig tiondelar av mm, så visst rör sig vätskan det är en fråga om storlek. Men som regel så glider inte kolvarna i packboxen utan den fjädrar så kolven "vickas" tillbaka och frilägger beläggen.
6
Jag ser inget rimligt skäl till att inte byta vätska mer än BESVÄRET. Som föregående talare anmärkt så kan man ha en billig vätska bara man BYTER. Då försvinner både skräp o fukt vilket är det allra viktigaste
än värsta sortens vätska. Den har man bara när racing är så tuff att hela bromssystemet ligger på marginalen som Le Mans o dylikt.
mvh
Göran

Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

Re: LHM

-oskar- skrev:
Magnus L skrev:
super7 skrev:
Magnus L skrev:

Med den kostnaden kan du ju byta varje år ..bytte på min när jag satte dit dom nya fina 4-kolvsoken fram.Fick typ dit inte fullt 1 liter

Ja, men för mig blir ju volymen något större, och eftersom LHM inte åldras som glykolbaserade saker så har jag hittills inte sett någon orsak att byta oftare.

Anledningen till trådlyftet

Tokholm
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
...på banan kan man INTE köra en två år gammal vätska.
Kan man det så kör man för sakta...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

ice skrev:
Göran Malmberg skrev:

Jag har provat med bilen efterföjande säsong med fjolårets bromsvätska. Och med plågade bromsar så har jag åstadkommit ånglås. Det visar det att det går att bromsa ut gammal vätska. I lindrigare fall så blir pedalen oexakt vilket inte ens det är särskilt rekomendabelt på banan. Sen kan man köra lungnare å då händer ingenting uppseendeväckande. De e vanlig dot 4.
Göran

Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

-oskar- skrev:
-oskar- skrev:
Magnus L skrev:
super7 skrev:
Magnus L skrev:

Anledningen till trådlyftet

Ingen som har koll?

LHM olja är det Citroen använder till broms/styrning/fjädring på sina gas/hydraldämpade bilar.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Jag kör med RBF600 och byter en gång per år. Under 2008 körde jag helt utan bromskylning och ganska mycket på Sviestad som ju är rätt hård på bromsarna. Det blev sjukt varmt men aldrig någon fade trotts att jag ibland körde två pass på raken dvs 40min.

I år blir det dock bromskylning

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dignell skrev:
Jag kör med RBF600 och byter en gång per år. Under 2008 körde jag helt utan bromskylning och ganska mycket på Sviestad som ju är rätt hård på bromsarna. Det blev sjukt varmt men aldrig någon fade trotts att jag ibland körde två pass på raken dvs 40min.

Vad är det för bil och vad är det för bromsuppsättning o belägg?
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

-oskar- skrev:

Ingen som har koll?

LHM olja är det Citroen använder till broms/styrning/fjädring på sina gas/hydraldämpade bilar.

Jag har ingen koll på den vätskan.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dignell skrev:

Visst ska du ha kylning, men e det nåt särskillt som överhettades först?
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2003

Vi kör åtta timmars lopp och byter 1 gång per säsong, mellan varje tävling luftas det så det kommer fram
ny vätska. Att ta bromsvätska som varit öppen under samma säsong har ej varit någon problem men
jag skulle inte använda den om den stått över vintern.
Visst kan man köra på det dyraste om man vill det men hur många här inne har kört tillräckligt många varv
på racer banan med olika märken på bromsvätskan för att kunna säga att tex RBF 600 inte räcker till.

Stockholm
Här sen Mar 2003

Re:

ice skrev:
Göran Malmberg skrev:

Eller så kanske man bromsar fel om man inte kan köra på en två år gammal vätska

Falkenberg
Här sen Feb 2005

-oskar- skrev:

Spontant känns det inte så bra att köra LHM olja som är en "vanlig" hydraulolja i ett system som är avsedd för glykolbaserad bromsvätska. LHM oljan har ju dessutom en max arbetstemp betydligt under en vanlig DOT4 bromsvätska.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26
Citera
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande