Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45 >> 21 besök senaste veckan (177426 totalt) |
oj - hur hårda fjädrar/låg bil har du? Är du inte rädd för HÅRDA genomslag? _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||||
Nja, det har gått bra hittils. Fjädrar är Eibach som sänker 20mm eller nåt sånt. Dom är ganska hårda. Dämparna står sällan på läge 1 heller när jag kör hårt Men man vet ju aldrig med våra vägar _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Mina H&R sänker 40 mm; ingen "hit" i kombination med slutkörda originaldämpare och Momo-stol skruvad direkt i golvet Utan bumpstop hade man väl dött _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||||
Nu har de kommit (dämparna alltså) - nu ska de bara på också
Mätte upp bilen igår; från hjulcentrum till hjulhuskant är det bak: 12,75" fram: 12,25" det innebär att jag med nuvarande setup har ca 5 mm fjädringsväg bak och 0 mm fram - innan bumpstoppen (progressiva, 50 mm) tar i (anledningen till att jag mätte i tum är att referenstabellen är i tum...) Eftersom jag inte vill höja bilen blir det alltså till att kapa bumpstoppen om jag vill ha någon glädje av fjädrarna Nåja, kanske kan man fixa en snyggare lösning framöver... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Då vet du vad du har att göra i helgen!
Kan tänka mig att det känns ungefär såhär Hur har du tänkt att montera dom där fram? Den jobbiga vägen genom att demontera länkarmarna eller lossa spindelleden och böja ner dom? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Det kanske dröjer lite längre - ska till Köpenhamn i morgon - och kanske dricka en pilsner eller två
Beror på... normalt skulle jag kört spindelleden, men nu har jag ju ingen brådska... ska fundera lite till... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Tjenare Dennis du har hunnit en bra bit med bilen nu
Tänk på att inte ta bort för mycket på bumpstoppen, de är ju som du själv skrev progressiva, du kan då få en bil som blir en nära döden upplevelse om dämparen går i vid nån ojämnhet = stenhårt Jag tog själv bara bort den nedersta "hatten" och det har fungerat bra hela sommaren = inget otrevligt beteende Jag har mina dämpare på den lägsta inställningen, kör med Eibachfjädrar Vi ses på banorna nästa sommar MVH Peter |
||||||
Upptäckte till min förvåning att Konidämparna, i alla fall de bakre, är ca 17 mm kortare än original. Det är ju en bonus - från 5 mm fjädringsväg till 22 mm - utan att göra något alls
Men... den där plastbrickan man ska trä över kolvstången (så att den ligger på "locket") är 3 mm tjock, så där tappade jag 3 mm igen Vad ska man med den brickan till? Nåja, hittills har jag kapat bort ca 11 mm från bumpstoppet, vilket då (med vit plastbricka ) skulle ge 5+17-3+11=30 mm fjädringsväg => en ökning med 500 % Nu behöver jag bara någon sorts damask/bälg som dammskydd; både resterande del av bumpstoppet och stötdämparcylindern är 42 mm i diameter; någon som har någon idé om vad jag skulle kunna använda? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag vet att Biltemas 626 dammskydd passar, vet dock inte om det är något bumbstopp i toppen på det....
|
||||||
OK, ska kolla - jag behöver inget bumpstopp (kapar de befintliga) utan bara "bälgen". _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Nu sitter den första (ja, jag tar det ) på plats. På bilden har jag med domkraft tryckt upp hjulstället så att avståndet mellan navcentrum och skärmkant (i höjdled alltså ) är samma som när bilen står på marken, alltså 12,75". Som synes är de översta fyra varven "ganska" tätt ihop - man kan ju fundera på vilken nytta den delen av fjädern gör
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Hej Dennis!
Hur har du satt fast dina stolar? Har hittat ett par Sparco glasfiberstolar som jag tänkte slänga i min.. Problemet är ett både far, flickvän och andra tycker om att köra bilen Alltså måste jag ha underredet kvar på förarplatsen Hade varit kul med bilder på hur du gjort och lite bilder på din båge _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Hej Patrik! Mina stolar sitter bultade i golvet utan underreden - vill någon annan köra bilen så får de anpassa sig eller stå över Jag har tyvärr inga bilder från installationen av stolarna (men jag funderar på att göra nya bakre fästen - i så fall ska jag ta bilder); bilder på bågen har jag väl några - lägger ut dem här om en stund. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Hittade inte bilderna på bågen innan den monterades i bilen _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Stötdämparbytet är nu klart.
Några noteringar: - Jag kapade bort nedersta tredjedelen av bumpstoppen - Jag kör utan dammskydd - bilen används mest i fint väder _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jaja, Till det viktiga! Hur går den på vägen? Eller kan du vänta ända till våren för att prova? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Har inte provat än, men får passa på någon dag när vägen är torr _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Inget seriöst mekande just nu; plockade bara bort lite prylar för att kolla lite
Ut åkte luftburk, luftmängdmätare och värmeskölden över grenröret - så här ser det ut nu: Upptäckte en av anledningarna till det skrammel som hörs ibland; ett av grenrörets fästen för värmeskölden har gått av: Ganska schysst grenrör för att vara original - det är ju i a f ingen gjutjärnsklump - men kolla kollektorn! Rören ser ganska platta ut _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Förbereder lite för kamremsbyte; jag som är van vid gamla bilar blev lite impad av att det kan vara så rent och fint under ventilkåpan
Har förresten beställt kolfiberplattor till dörrsidor - från reptil.nu _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Tog bort främre krängningsfjädern idag för att få mera plats för byte av främre packboxen på veven.
Upptäckte till min stora förvåning att fästena på länkarmarna inte är likadana! Det första jag upptäckte var att bultarna monterats på olika håll... Se nedan... notera att plåten till det "enkla" fästet är ca dubbelt så tjock som den till det dubbla, så inget är trasigt - bara annorlunda... men varför? Verkstadshandboken visar bara det dubbla... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45 >> 21 besök senaste veckan (177426 totalt) |