Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Tailhappy Clio på Brands...
4016 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kolla den här videon http://www.youtube.com/watch?v=OVPPC5ISl6g
Så här lös i bakänden har jag aldrig upplevt vår ShoppingClio... Får mig mer att tänka på en Pug205GTI.
Kan ju vara något med chassi-set-upen eller däcken iofs....

_________________

Rice and shine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag fick mig en tankeställare då jag under 24-timmars på Mantorp körde vår S40 bredare än jag någonsin gjort med en bakhjulsdriven bil (och jag gillar bredställ).

På torrt är den bilen nästintill omöjlig att få runt baken med, i det blöta hala var den väldigt snällt kontrollerbar så länge man hann med att veva tillbaka ratten..

Kanske samma sak här? En bil inställd för att rotera fram rumpan på torrt som blir överdrivet överstyrd på halt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



"Recent trackday, 3 degrees Centigrade and pouring with rain - aquaplaning across the puddle at the bottom of Paddock Hill bend every lap - interesting!!
First couple of bends I'd just passed my mate in his M3, so put on a bit of a show - rest is just slip sliding round a very slick circuit.
only mod on car is an RS Tuner re-map - this was the first proper session and I was black flagged for getting too sideways
As always with Brands and especially in the wet, balls, driving skill and a good chassis are more important than power, so a lot of giant killing was done. "

Nu har jag aldrig kört någon cliosport, men min erfarenhet av fwd på blött väglag är att det inte är något större problem att åka brett om man så önskar.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas ottosson skrev:
"Recent trackday, 3 degrees Centigrade and pouring with rain - aquaplaning across the puddle at the bottom of Paddock Hill bend every lap - interesting!!
First couple of bends I'd just passed my mate in his M3, so put on a bit of a show - rest is just slip sliding round a very slick circuit.
only mod on car is an RS Tuner re-map - this was the first proper session and I was black flagged for getting too sideways
As always with Brands and especially in the wet, balls, driving skill and a good chassis are more important than power, so a lot of giant killing was done. "

Nu har jag aldrig kört någon cliosport, men min erfarenhet av fwd på blött väglag är att det inte är något större problem att åka brett om man så önskar.


Nej det låter inte så svårt när det är 3 grader och regn, sedan vet man ju inte hur däcken ser ut kanske slutkörda framdäck som sitter bak och dom bästa fram för att få lite traction, ( enl vägverket skall bästa däcken sitta bak )

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag har haft nöjet att åka bakom Ringendoktorn Eicks Clio och gud så den bakvagnen sladdade!!!
Hans kommentar när jag berättade det var sscchhhh säg inget, jag vill inte veta!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag verkligen kör som den gamla gubbe jag faktiskt är...
ShoppingClion har brutit ut med bakvagnen så att jag behövt korrigera med "opposite lock" en gång under alla banträffar och slalomrejs jag kört med den under 6 säsonger. Det var i andra (höger) böjen på Sviestad-esset när det var -1°C temp i asfalten och R-däcken var kalla på ett av de första varven.

Har ju haft små funderingar på att skaffa mig nå't rejsigare att åka med, men jag får nog börja samla frimärken i stället...



Det kanske skulle vara läge för en avslappnad rejsa körteknikträff med lite körtips och utbyte av tankar. Det var längesedan jag var med om någon fortbildning i rattvridande...

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag undrar om det verkligen är så Lasse?

För jag åkte också med i Clion på ett sub 9 varv och det kändes inte att bakvagnen sladdade, iaf inte i passagerarstolen. Om jag minns rätt så korrigerade inte heller C bilen, bakvagnen sladdade tryggt med där bak och var inget man behövde oroa sig för eller ens märkte så mycket av.

om Christian ser detta kan han kanske lägga ut texten själv.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare


Kanske att den upplevs mer odramatisk än den är...

om man åker bakom vår Clio så ser man att bakänden "ritar svarta streck", men att den sladdar så där lätt som det ser ut på filmen det har inte jag märkt. Jag tar det iofs alltid väldigt lugnt när det är blött...

Sen är den ju mindre understyrd med gatdäck, helt klart... Faktiskt roligare att köra med gatdäck eftersom bakänden då tar ett lite vidare spår...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Här var en till på samma tema... http://www.youtube.com/watch?v=IFCx4-w1e4g
Fast filmad "utifrån".


_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

När man tittar noga tycker jag att det är ganska tydligt att han själv genom gassläpp mitt i kurvan framkallar sladden. Exakt sådär beteer sig min 1,6'a på vintern. Man går på in i en kurva tills man känner att det börjar understyra då släpper man gasen bara lite snabbt och baken kommer direkt. Har dock aldrig märkt dessa tendenser på sporten hur blött det än varit och jag brukar väl inte direkt hålla igen när det är blött

Känns som killen i video 2 laddar betydligt hårdare. Verkligen ingen brist på balls där inte

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



För mig ser det ut som att han skulle ha en ganska hårt satt diff. Bakändan ställer ju lite men aldrig mer an att bilen har rätt riktning på kurvans utgång.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Dennis H skrev:
För mig ser det ut som att han skulle ha en ganska hårt satt diff. Bakändan ställer ju lite men aldrig mer an att bilen har rätt riktning på kurvans utgång.


Bilen är original så när som på en annan mapp. Står i informationen om klippet.

Med liftoff överstyrning är iaf min erfarenhet att om man ger rejält med gas och är med och motstyr slipper man retur och den rätar upp sig direkt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Dignell skrev:


Med liftoff överstyrning är iaf min erfarenhet att om man ger rejält med gas och är med och motstyr slipper man retur och den rätar upp sig direkt.

Jo!

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Jag undrar om det verkligen är så Lasse?

För jag åkte också med i Clion på ett sub 9 varv och det kändes inte att bakvagnen sladdade, iaf inte i passagerarstolen. Om jag minns rätt så korrigerade inte heller C bilen, bakvagnen sladdade tryggt med där bak och var inget man behövde oroa sig för eller ens märkte så mycket av.

om Christian ser detta kan han kanske lägga ut texten själv.


Innan jag glömmer det Micke, fick du mina mail förra veckan? Är osäker igen...

Jag tror nog inte du behöver bekymra dig för ditt tempo Lasse, det brukar ju ändå gå fortast utan sladd!

Generellt tror jag att med relativt mjukt satta bilar så kommer de alltid att se mer dramatiska ut utifrån än de känns inifrån. Krängningen i kombination med däck som tillåter stor slipvinkel gör att bilen kanske sladdar en hel del utan att det direkt känns eller behöver korrigeras. (Den som sett gamla svartvita bilder på Jim Clark fyrhjulsdriftande en Aston Martin DB4 Zagato förstår vad jag menar!). Jag blev faktiskt överraskad när Micke berättade om vad han sett för jag har nog bara korrigerat "sladd" genom att lägga på opposite lock några få gånger, så länge det är torrt. I väta är det en annan grej, där kan jag uppleva att bilen gärna beter sig lite som på videon om man kör aggressivt. Skruvar man ner herrejössesattacken en smula återgår dock bilen till sitt lammfromma beteende igen och säkerligen går det också fortare så. Känns spontant som att killen i videon (likt så otroligt många andra förare) saknar lite finmotorik i rattrörelserna för att utnyttja släppen "effektivt". Men han kanske bara tyckte det var kul att köra så, vad vet jag?

Hur som helst så känns detta "hårigare", tveksam till att det var full koll hela vägen!
http://www.youtube.com/watch?v=ymmgk7pOVPQ&feature=related

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hehe ju det där klippet är ju en gammal goding Iofs tveksam till att någon normal människa skulle sätta sin bil på spel sådär om han inte hade koll. Det är ju inte långt till räckena precis

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11879



Christian Eick skrev:
i
Hur som helst så känns detta "hårigare", tveksam till att det var full koll hela vägen!
http://www.youtube.com/watch?v=ymmgk7pOVPQ&feature=related


Är det där inte bara en klassisk handbromssladd då? Hur som helst snyggt gjort thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
RenaultSport
Tailhappy Clio på Brands...
4016 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande