Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Sänka en clio mk1
2313 besök totalt
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Hej,

har en clio mk1 som behöver sänkas, jag undrar hur mkt man brukar sänka dessa bilar, mao till vilken höjd över mark el hjulcentrum mot skärm?
Jag undrar även hur man sänker den bak, en nobrainer är att flytta splinsen men har också hört att man kan använda någon form av sele/spännband och på så sätt tvinga ner höjden bak och även få högre fjäderspänning som extra bonus, används detta eller har jag bara drömt?

Några ideer någon??

_________________
Joakim Adolfson
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



joakim_adolfson skrev:
Hej,

har en clio mk1 som behöver sänkas, jag undrar hur mkt man brukar sänka dessa bilar, mao till vilken höjd över mark el hjulcentrum mot skärm?
Jag undrar även hur man sänker den bak, en nobrainer är att flytta splinsen men har också hört att man kan använda någon form av sele/spännband och på så sätt tvinga ner höjden bak och även få högre fjäderspänning som extra bonus, används detta eller har jag bara drömt?

Några ideer någon??

har inte hört någon generell höjd, jag brukar sänka dit det funkar, har inte hört lösningen med spänna upp bakvagnen innan, i clio cup ex så kör dom på hårdare (grövre) stavar..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Idén med att spänna upp bakvagnen hörde jag talas om när jag åkte R5 Junior men jag såg aldrig någon utöva det. Du har förmodligen inte drömt det med andra ord.
Fördelarna sades vara högre fjäderspänning som sagt, att bilen känns hårdare samt att den fjädrar ut snabbare.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Hmm skall nog prova detta.
Tänkte isåfall bygga ett mkt enkelt ställbart system så att man kan ställa ridehighten bak för önskad över/understyrning..
Detta är ju speciellt bra på en långloppsbil då både förare och väder kan kräva olika preferenser.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
RenaultSport
Sänka en clio mk1
2313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande