Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Motverka åksjuka
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (16197 totalt)
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



"Åksjukefrekvensen" varierar lite grand från person till person, enligt vad jag läst från 0,2 Hz upp till 3-4 Hz. Stämmer då bilens egenfrekvens med åksjukefrekvensen, ja då blir det problem
Människan är allra mest känslig vid ca 0,2 - 0,3 Hz.

Urklipp från VTI:
Rena rotationer förefaller ha mindre koppling till åksjuka än translationer. Kombinationer av rörelser, speciellt translationer kombinerat med rotationer, är erkänt effektiva för att framkalla åksjuka.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 50



Det handlar mycket om mentalitet också... Tänker jag att "Fan den här bussresan kommer bli ett helvete med kallsvettningar, åksjuka och allt det där!" Ja, då kan jag lita på att den blir det också! Eller om jag åker med en förare jag inte har åkt med tidigare (inte litar på än), så är det bra mycket lättare att bli åksjuk för att man sitter och oroar sig för att bli illamående! Däremot om jag känner mig säker/van med föraren och inte tänker på hur åksjuk jag borde vara så fungerar det hur bra som helst! (Vad säger det om er som blir åksjuka med er själva bakom ratten? )

om jag ska förbereda mig för en buss/båt/passagerar-resa så brukar jag se till att vara utvilad och mätt! Det tillsammans med att vara lugn och avslappnad ger en immunitet!
Skulle du vara spänd och orolig kan du ju alltid fråga tjejen eller Lena Handén om de kan hjälpa dig bli avslappnad!

_________________
Daniel Hedman
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



om jag ska köra bana (test som tävling) så är jag alltid FRUKTANSVÄRT nervös innan och det vill liksom inte släppa när jag börjar köra, vilket resulterar i typ åksjuka.
Jag har förstått att detta är ett rent psykiskt problem eftersom jag blåser upp varenda körning så in i h***ete.
om någon har tips om tankesätt eller ritualer för att dra ner allvaret så får ni gärna dela med er.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



oscar J skrev:
om någon har tips om tankesätt eller ritualer för att dra ner allvaret så får ni gärna dela med er.

Det finns lite olika tekniker att ta till, här är några exempel.

Jag gillade inte att flyga. För att ta bort de obehagliga känslorna gick jag igenom en lyckad flygning
för mig själv innan jag skulle åka. Jag föreställde mig hur jag vaknade och allt kändes riktigt bra.
Hur jag åt en god frukost och hur jag åkte till flygplatsen. Allt i detalj och med väldigt positiva förtecken,
allt flöt s.a.s. Hur jag checkade in bagaget och gick till gaten. Jag mådde verkligen bra och allt var på topp.
Sedan fortsatte jag så där - inklusive alla klonkande ljud i planet och all turbulels jag hamnade i...Men
det spelade ingen roll för det hör till det normala och flygplanet är byggt för det...

Den här påhittade flygresan upprepade jag många gånger för mig själv tills det var dags att göra själva
resan som naturligtvis gich jättebra.

En annan teknik handlar om att förankra en positiv och bra känsla i kroppen. När du gör något
som är riktigt skönt, positivt och bra, försök memorera den känslan genom att göra en speciell
rörelse i kombination med t.ex. ett ord: Fan vad bra, samtidigt som du knyter en näve och slår den
över bröstet. Den här ritualen upprepar flera gånger och till slut så kan du utlösa det här positiva
sinnestillståndet bara genom att säga Fan vad bra och slå din knytna näve över bröstet.

Många idrottsmän använder liknande tekniker.

En tredje teknik kan vara att koncetrera sig till 100% på sin andning. Så fort dina tankar vandrar iväg
så styr du tillbaka din koncentration på andningen. Att bara vara och inte tänka. Man kan även gå igenom
och föreställa sig alla kroppsdelar i tanken, en teknik som man kan använda om man har svårt att somna.

Lycka till med den metala träningen. Det finns mycket att läsa på nätet.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Tack Jörgen! Detta skall det jobbas på...

mvh

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Karl V skrev:
Ni som blir riktigt dåliga kan inte några av er testa ingefärstabletter? Jag har hört av många att det fugnerar väldigt bra och inte har några bieffekter så det är ju värt ett test.
Verkar ju som vi har bra underlag här för kunde klargöra om det fungerar.


Var skaffar man såna här tabletter ?

Blir själv åksjuk på knixiga banor . Sviestad och Knutstorp har jag mått
risigt av. Hamnar man dessutom bakom en oljerykare är det helt kört.
Har inte noterat någon skillnad på olika bilar utan det är nog mer banans utformning
det hänger på. En mjukare mer avslappnad körstil ska jag försöka med och
undvika ryck o slit.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Marcus S skrev:
Karl V skrev:
Ni som blir riktigt dåliga kan inte några av er testa ingefärstabletter? Jag har hört av många att det fugnerar väldigt bra och inte har några bieffekter så det är ju värt ett test.
Verkar ju som vi har bra underlag här för kunde klargöra om det fungerar.


Var skaffar man såna här tabletter ?

Blir själv åksjuk på knixiga banor . Sviestad och Knutstorp har jag mått
risigt av. Hamnar man dessutom bakom en oljerykare är det helt kört.
Har inte noterat någon skillnad på olika bilar utan det är nog mer banans utformning
det hänger på. En mjukare mer avslappnad körstil ska jag försöka med och
undvika ryck o slit.

MS//


Jaha Marcus lägger upp ursäkter för att få köra sakta i sommar


Det här med åksjuka är ett elände, provade åksjuketuggumi på ringen senast jag var där men dom smakade inte gott och nog tusan vart jag åksjuk ändå thumbs down

Hittade lite tips mot åksjuka som ni nog inte testat

Man kan lägga lite saffran i naveln och sätta ett plåster för. Fråga mig inte hur det fungerar men det gör det :o).

Jag brukar även köpa en plastcitron och smutta på den lite då och då och det håller min åksjuka borta.

Det fungerar även bra att ha mycket färsk frukt och vichyvatten att dricka.

Har själv problem med åksjuka och jag finner att kolhydrater cirka en timme innan resans början hjälper mycket bra. Exempelvis en portion pasta. Den vetenskapliga kopplingen är jag inte kunnig på, antar dock att det har något att göra med att hjärnan får "bränsle".

Ett annat tips är att visualisera ett stilla och iskallt hav som man sakta dyker ner i och simmar långsamt i.


Bomull i öronen hjälper jättebra mot åksjuka, både för barn och vuxna. Hjälper på något sätt att återställa balansen i örat.

Förra sommaren så gav vi i princip upp då vår dåvarande 3-åring spydde så fort vi åkte längre än Ica. Vi hade testat allt! Men min mormor berättade för mig att när min mor var liten så gav man henne en kaviarmacka innan avfärd då hon led av fruktansvärd åksjuka hon med & då kräktes hon helt enkelt inte ... Skrattade åt det hela gjorde jag, men bestämde mig för att testa innan vår avresa till Kolmården & jag vet inte hur ... men ungen spydde inte en droppe! Har testat en gång till efter det & det funkade lika bra ...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tack för husmors tipsen Johan thumbs up . Saffran i naveln... Gissar att öronproppar funkar istället för bomull i öronen ? Kaviarmacka till frukost blir det i fortsättningen , lita på det.

Någon nämnde friskluft längre upp i tråden. Det tror jag på. Har ett par ggr legat ett antal varv bakom oljerykande bilar. Detta har framkallat illamående som har suttit i resten av dagen.
Testade inomhus-gokart vid ett tillfälle. Inget för mig om man säger så

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Motverka åksjuka
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (16197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande