Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (20976 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Micke Holmström skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

På t.ex Audi S3 ligger fördelningen 85/15 när ingen slip råder. Det finns kit att köpa till för att köra 50/50 permanent.


Jag fattar inte hur men kan få 50/50 kraftfördelning med en diffbroms som bygger på att man låser den ickedrivande axeln mer eller mindre till den drivande. OM de är helt mekaniskt låsta till varandra så diffen blir som stumsvetsad får jag det till 50/50 drivning, men skall den ha någon funktion kvar så blir det mindre än 50% till bakhjulen.
Eller har jag fel


Jag tror inte du har fel. Vid fallet 50/50 är det så mycket som det går att få till bakaxeln. Vitsen med det är ju möjlig att ifrågasätta.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Som den snåle bonnlurk jag är så lägger jag mig i lite grann här.
Jag vill gärna ha diffbroms i min Rekord, eventuella diffbromsar som passar är Manta B GSI/GTE och kanske Commodore C GS/E. Vad jag vet så har Manta GSI en så kallad klackdiff, hur funkar en sån? Låter som nåt centrifugalstyrt som låser vid en viss hastighet. Manta GTE ska ha "vanlig" lamelldiff, Commodore vet jag inte ens säkert om den finns med diffbroms. Att köpa en Quaife diff för 10-12 000 är inte aktuellt och en Volvo axel vill jag inte ha pga bultmönster och knutkors mm.
Så vad säger den samlade expertisen? Vad ska jag satsa på? Kan det kanske funka med original öppen diff?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
Som den snåle bonnlurk jag är så lägger jag mig i lite grann här.
Jag vill gärna ha diffbroms i min Rekord, eventuella diffbromsar som passar är Manta B GSI/GTE och kanske Commodore C GS/E. Vad jag vet så har Manta GSI en så kallad klackdiff, hur funkar en sån? Låter som nåt centrifugalstyrt som låser vid en viss hastighet. Manta GTE ska ha "vanlig" lamelldiff, Commodore vet jag inte ens säkert om den finns med diffbroms. Att köpa en Quaife diff för 10-12 000 är inte aktuellt och en Volvo axel vill jag inte ha pga bultmönster och knutkors mm.
Så vad säger den samlade expertisen? Vad ska jag satsa på? Kan det kanske funka med original öppen diff?


volvoaxel är billig/hållbar/enkel att få tag i/bra utvxl.
borra ny bultdelning är billigt och enkelt.
knutkors löser man med blandkors från hansen racing eller så modifierar man medbringaren på axeln, så den passar Opelkardanen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Tack för svaret! Men det blir originalaxel till att börja med, utan diffbroms. Det kommer snart en vinter som man kan ägna åt uppgraderingar här och var.
Anledningen till att jag vill ha 4 bultat är mina supersnygga OZ Superturismo, ren fåfänga... Det är väl inte så jättesmidigt att borra om ett nav från 5 till 4 bult? Brukar ha en tendens att bli klent med gods.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
Tack för svaret! Men det blir originalaxel till att börja med, utan diffbroms. Det kommer snart en vinter som man kan ägna åt uppgraderingar här och var.
Anledningen till att jag vill ha 4 bultat är mina supersnygga OZ Superturismo, ren fåfänga... Det är väl inte så jättesmidigt att borra om ett nav från 5 till 4 bult? Brukar ha en tendens att bli klent med gods.


om du ska ha 4/100, så går det om man svetsar igen ett hål.
det gjorde jag och den axeln körde vi race med i 2 år utan sprickor eller andra problem. thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



[quote="dude"]
beepbeep skrev:
För mycket förståsigpåerier här...har någon åkt bakhjulsdriven bil med Torsen/Quaife diff på bana här?

jag har åkt två säsonger med quaife atb i slc med en bakhjulsdriven kadett, så jag tycker att jag har lite erfarenhet av denna vid rwd.
fortfarande kan jag inte hålla med om att den skulle tappa drivet ifall ett hjul försöker börja spinna. det driver bättre än en "vanlig" lamelldiff typ volvo r-sport/m3e30 vid samma förhållanden.
jag har åkt ca 7 säsonger i slc med vanliga diffar i olika tappningar också, så lite jämförande erfarenheter finns också.


Jag kör med Quaife sen sommaren -02. Mina erfarenheter är liksom dudes att man får bättre driv ur kurvorna, bilen känns mer balanserad. Den är dessutom snällare vid bakhjulssläpp, lättare att hämta hem. Dessutom sliter den mindre bakdäck, räknar med att ta hem utgiften på 3-5 år på däckskontot. Att bilen jazzar vid broms kan nog stämma. Jag vet dock inte om det går fortare, för många modifieringar. Och slutligen att den inte driver med ena bakhjulet i luften är skitsamma, jag lyfter framhjulet.

_________________
bmw bmwsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hehe...det var en gammal tråd men jag kan meddela att vi har bestämt oss för en vanlig hederlig lamelldiff med 40% spärrverkan

Den är troligtvis i väldigt bra skick då den har gått 150 vägmil och vi fick en växellåda på köpet så det var en no-brainer.

http://project911.luminasweden.com/log_images/164_6470.jpg

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana?
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (20976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande