Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 51, 52, 53   >>
61 besök senaste veckan (278472 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
Sätt den där Bilprovningen inte ser den och ha samma strategi för dragningen av bromsledningar.
Fast du kanske inte tänkte ha den gatreggad?


Den är besiktigad tom september, så allt fram tills dess är väl tillåtet?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Ikväll har jag äntligen gjort något med bilen.


Fast så sned ser den inte ut att vara i verkligheten... Nåja, justermån finns iaf.
Sedan kom jag på att jag inte tycker om att hålla på med att försöka få upp bromsrör under instrumentpanelen, den tar i på så många ställen, speciellt om man har varit generös och gjort röret 30 cm för långt.

Edit: Tips om fördelarlös C20XE mottages tacksamt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Jag dumpar hel fräckt två bilder här så jag vet vart måtten finns...





Sökes: en 10 cm lång bit med innerdiameter 33,7mm i ena änden och 232mm ytterdiameter i andra änden, alternativt 22,7 istället för 232. Borde väl finnas på närmsta byggshop?

I övrigt har kvällen ägnats åt att fundera, mäta, fundera, leka med vinkelkap (självklart i t-shirt och utan skyddsglasögon ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Nu börjar det röra på sig, motor inhandlad. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



nice, blev det som planerat?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Tord skrev:
nice, blev det som planerat?
'

Vilken av alla planer?
Det blir en C20XE med fördelare mm som skall byggas om till fördelarlöst. Fördelaren på på C20XE/C20LET hamnar långt in i kupefläkten. :-(

Fördelen med en fördelarlös C20XE är att det faktiskt finns en chans att regga den med motorn utan några större problem iom att allt blir standard (nåja, man får väl slänga på en katt innan besiktning). Ingen åverkan på plåt verkar behöva göras, det enda tighta är en C20LET standardturbo som isåfall skulle hamna ~1cm från brommservot. Är den reggad och ombyggd för C20XE så är ju inte skillnaderna till C20LET (eller s**b kortmotor) så stora. Det blir massa plats ledigt framför motorn, men upppåt så hamnar man nog på minussidan...

De senaste kvällarna har jag läst på lite om ett gäng olika eftermarknadssprut för att kunna köra C20LET utan fördelare, VEMS verkar klart lovande men det blir dyrt bara för att slippa fördelaren (nej, jag vill inte ha massa effekt, då går saker sönder eller måste uppgraderas änne mer. Hellre lite långsammare på rakorna men att allt håller.).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up

C20XE - alltid ett bra val

Höjden får du lösa med torrsump thumbs up

När du kapar av kamaxeln och gör en blankningsplugg till hålet, säg till, för jag behöver göra samma jobb så gör vi det tillsammans

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Westfield skrev:
thumbs up

C20XE - alltid ett bra val

Höjden får du lösa med torrsump thumbs up

När du kapar av kamaxeln och gör en blankningsplugg till hålet, säg till, för jag behöver göra samma jobb så gör vi det tillsammans


Fram tills i förmiddags var senaste tanken en C20LET (med renoveringsbehov).

Höjden för att klara framvagnsbalk och linjera upp mot kardan borde gå enkelt att fixa genom att modda ett originaltråg, å andra sidan så är inget enkelt... Höjden mot huven är en HELT annan sak, där fattas det flera cm...

Blankningsplugg? Det blir standard fördelarlöst på min, den givaren som sitter där borde klara torpedväggen med flera cm om vi nu tänker på samma? Körde inte du standard fördelarlöst på din bil?

Edit: Läste igenom din tråd snabbt för att se vad du hade, såg sedan MBE på sista sidan och då gick det upp ett ljus varför du skall modifiera.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Westfield skrev:
thumbs up

C20XE - alltid ett bra val

Höjden får du lösa med torrsump thumbs up

När du kapar av kamaxeln och gör en blankningsplugg till hålet, säg till, för jag behöver göra samma jobb så gör vi det tillsammans


Fram tills i förmiddags var senaste tanken en C20LET (med renoveringsbehov).

Höjden för att klara framvagnsbalk och linjera upp mot kardan borde gå enkelt att fixa genom att modda ett originaltråg, å andra sidan så är inget enkelt... Höjden mot huven är en HELT annan sak, där fattas det flera cm...

Blankningsplugg? Det blir standard fördelarlöst på min, den givaren som sitter där borde klara torpedväggen med flera cm om vi nu tänker på samma? Körde inte du standard fördelarlöst på din bil?

Edit: Läste igenom din tråd snabbt för att se vad du hade, såg sedan MBE på sista sidan och då gick det upp ett ljus varför du skall modifiera.


Aha, du tar en senare XE så får du fördelarlöst, nu är jag med thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Westfield skrev:
Aha, du tar en senare XE så får du fördelarlöst, nu är jag med thumbs up


Är det för MBE't du behöver en blankningsplugg? Du behöver inte hallgivaren till det? På fördelaren så sitter det ju en i fördelaren, på de fördelarelösa sitter det ju bara en liten givare (om jag inte minns helt fel) där fördelaren sitter. Det går inte att få tag i en sådan givare och sätta dit som "blankningsplugg" (för att slippa trassel med kamaxel osv)?

Det jag har läst på om VEMS så borde man klara sig med vanlig triggerhjulet och sedan kamaxelgivare från fördelarlösa som givare för tändningen

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Har en LET liggandes annars, i delar visserligen men allt finns, H-profils stakar och nya smidda kolvar... Intressant?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Westfield skrev:
Aha, du tar en senare XE så får du fördelarlöst, nu är jag med thumbs up


Är det för MBE't du behöver en blankningsplugg? Du behöver inte hallgivaren till det? På fördelaren så sitter det ju en i fördelaren, på de fördelarelösa sitter det ju bara en liten givare (om jag inte minns helt fel) där fördelaren sitter. Det går inte att få tag i en sådan givare och sätta dit som "blankningsplugg" (för att slippa trassel med kamaxel osv)?

Det jag har läst på om VEMS så borde man klara sig med vanlig triggerhjulet och sedan kamaxelgivare från fördelarlösa som givare för tändningen


Jo, visst kan jag köra med fördelaren med MBEt, men jag vill gärna bli av med fördelaren och köra waste spark eller nåt annat fördelarlöst tändsystem. Jag har inte forskat mer än att lyssna med ett halvt öra på Bee-sting racing att det är möjligt. Detaljerna får jag ta senare när min fru släppt ut mig ur hemmet (om så där 10 år).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har inte forskat mer än att lyssna med ett halvt öra på Bee-sting racing att det är möjligt.


Bee-sting racing ökade på mitt kunskapsförråd idag med vad som behövs för eftermarknadssprut. Jag tror jag har en extra kamaxelgivare som man borde kunna använda som plugg om man inte vill göra en, bygger iofs någr cm.

Det finns ju även de som kör VEMS på C20XE och låter föderlaren sitta kvar och använder bara hallsensorn som "sekundär trigger" till tex sådana där VAG-spolar direkt på stiftet.

Nåja, någon gång skall man kanske lära sig hur sprut fungerar också...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Har en LET liggandes annars, i delar visserligen men allt finns, H-profils stakar och nya smidda kolvar... Intressant?


Det har jag med, alltså en LET i delar (vissa är faktiskt hela också ). Nja, en LET-motor dalade i begär de senaste dagarna och speciellt nu när jag precis har hämtat en C20XE. Men stort tack för att du frågade!!! Norrmännen är väl alltid intresserade av LET-motorer annars(det är klart, är den väldigt billig är jag intresserad )?

Problemet med LET (och vissa XE) är just fördelaren, den plats som finns där den hamnar tas upp av en massa annat bråte som verkar jobbigt att försöka flytta till något annat ställe. Ta upp plåten är ju inga problem utan allt annat bakom.

Men C20LET med eftermarknadssprut...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Westfield skrev:
Jag har inte forskat mer än att lyssna med ett halvt öra på Bee-sting racing att det är möjligt.


Bee-sting racing ökade på mitt kunskapsförråd idag med vad som behövs för eftermarknadssprut. Jag tror jag har en extra kamaxelgivare som man borde kunna använda som plugg om man inte vill göra en, bygger iofs någr cm.

Det finns ju även de som kör VEMS på C20XE och låter föderlaren sitta kvar och använder bara hallsensorn som "sekundär trigger" till tex sådana där VAG-spolar direkt på stiftet.

Nåja, någon gång skall man kanske lära sig hur sprut fungerar också...


okej, utryme är inte mitt problem, vill ha något hyffsat modernt och med mindre risk för fel (fördelare är väl lite tveksamt... ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Nu har jag lite bryderier igen...

Planen är ju att byta motor till nåt som inte fanns i 944'or original. Tanken är att behålla original kopplingskåpa och sedan ha en adapterplatta mellan kopplingskåpa/motor. Men exakt hur pass centrerad behöver kopplingskåpan som sitter på torquetuben vara mot motorn? Skall det vara på någon hundradels milimeter när eller kan centreringen diffa någon mm? Kardanen går ju inne i torquetuben som är bultad mot koplingskåpan.



Självklart skall den centreras så gott det går, jag är mest nyfiken på hur stora toleranser man egentligen kan ha.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Men vad är detta???

Jo, en C20XE med fördelare och det blir väl ingen glad över?

Så dagen har ägnats åt att se över vad som behövs för att göra om den till fördelarlöst insprut...

Efter att ha ägnat alldeles för lång tid till att få bort kabelhärvan (den där ***** kontakten till knackensorn gick ju inte att komma åt ) så var det dags att byta spridare:


Fast när jag satte dit den andra spridarbryggan slog det mig, man kanske skall byta spridartätningarna? Har mekonomen sånt hemma på en söndag tro?



Spjällhuset fick bytas (spjällägesgivaren skiljer på fördelar/fördelarlöst sprut), fast man kanske skall byta packningen under spjällhuset först?
En anledning till att sätta dit det var att se vad alla kontakter var till, jag hade för mig att jag lyckades lista ut alla kontakter på motorns kabelhärva men just nu kan jag inte komma ihåg vad de inringade kontakterna var till.

Kvar att lista ut är vad vad som är vad i den stora runda kontakten som ansluter mot "bilens" elsystem



Sedan var jag tvungen att ta bort kamremskåpan för att se vad som döljer sig där. Det var den gamla kamdrivningen. Ny kamrem mm skall på, ena kammen skall bytas och då är det lika bra att byta packboxarna till dem. Jag antar att Opel får en lång lista på måndag med "bra att byta" saker...


Edit:
Jag kopierar in lite text från civerse ställen på nätet så vet jag vart jag har det...

Stora runda kontakten:
Black - ignition switched live
blue - coolant temp
red/blue - fuel pump
green - rev counter (fast på DIS vid databoxen???)
blue - coolant temp
black/red - starter
green/blue - oil pressure
black/yellow
brown - earth
black/white
blue/white - alternator
blue/green - oil pressure
thick red - battery, thin black - igntion switched feed, thick red/blue - fuel pump, brown/blue - ecu light.

och


Green - revcounter feed, wire to green on corsa plug (some corsas may not have this wire, in which case use a bullet connector and run a green wire to the rear of the clocks if you wish to fit a set with a revcounter.
Brown/Blue - ECU light, match to corsa plug
Brown/White - Diagnostics, match to corsa plug
Brown/Yellow - Diagnostics, match to corsa plug
Blue/red (thick) - Fuel pump feed, match to corsa plug
Blue - Coolant temp sensor feed for dash clocks, match to plug
Red/White - Autobox, unused in conversion
Red/Blue (thin) - electronic speedo feed, match to corsa plug
Red (large) - Battery +ve
Black (thin) - Battery ?ve I moved this inside and matched it to the corsa plug
Black/green - Aircon, unused in conversion



Skall vara samma på C20LET och fördelarlös C20XE
Undra om det är på "ECU diagnostics link" man triggar så man får ut felkoderna?

Felkoder man kan få ut:
12 Initiation of diagnosis. n/a
13 oxygen sensor No change in voltage/open circuit.
14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage
15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
16 Knock sensor 1 No change in voltage
17 Knock sensor 2 No change in voltage
18 Knock control unit No signal, Engine Control Unit (ECU) fault
19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal
21 Throttle position sensor High voltage
22 Throttle position sensor Low voltage
23 Knock sensor module n/a
24 Vehicle speed sensor (VSS) No signal
25 Injector valve 1 High voltage
26 Injector valve 2 High voltage
27 Injector valve 3 High voltage
28 Injector valve 4 High voltage
28 Fuel pump relay Low voltage
29 Injector valve 5 High voltage
31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
32 Injector valve 6 High voltage
32 Fuel pump relay High voltage
33 Inlet manifold pressure sensor Voltage too high
34 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Voltage too high
34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
35 Idle Speed Control Valve (ISCV) Poor or no idle speed control
36 Incorrect RON/octane setting Damaged RON plug or bad connection.
37 Engine self-diagnosis (fault code light) Low voltage
38 oxygen sensor Voltage low (1990 model year on)
39 oxygen sensor Voltage high (1990 model year on)
41 Vehicle speed sensor (VSS) Low voltage
41 1 gear ident switch (C20LET systems) Low voltage
41 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems) High voltage
42 Vehicle speed sensor (VSS) High voltage
42 1 gear ident switch (C20LET systems) High voltage
42 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) High voltage
43 Linear EGR system (XEV systems) Faulty
44 oxygen sensor Air/fuel mixture too lean (weak)
45 oxygen sensor Air/fuel mixture too rich
46 Air pump relay High voltage
47 Air pump relay Low voltage
47 Linear EGR Position (XEV systems) Faulty
48 Battery voltage Low voltage
49 Battery voltage High voltage
51 ECU Programmable memory PROM error, hardware failure
52 Engine check light; final stage (fault code light) High voltage
53 Fuel pump relay Low voltage
54 Fuel pump relay High voltage
55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)
56 Idle Speed Control Valve (ISCV) Short to earth
57 Idle Speed Control Valve (ISCV) Interruption
59 Inlet manifold valve 1 Low voltage
61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage
62 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) High voltage
63 Inlet manifold valve 1 High voltage
63 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
64 EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
65 Carbon Monoxide (Co) potentiometer Low voltage
66 Carbon Monoxide (Co) potentiometer High voltage
67 Throttle valve switch - idle position switch Low voltage - switch not opening
68 Throttle Switch (TS) - idle contact Idle switch not opening
69 Air Temperature Sensor (ATS) Low voltage
71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage
72 Throttle Switch (TS) - full load contact High voltage - Full load switch not running
73 Air Flow Sensor (AFS) Low voltage
74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
75 Transmission switch - torque control Low voltage
76 Automatic Transmission (AT) torque control Engaged long, ignition retard long
79 Traction control unit Incorrect ignition/injector cut-off
81 Injector valve 1 Low voltage
82 Injector valve 2 Low voltage
83 Injector valve 3 Low voltage
84 Injector valve 4 Low voltage
85 Injector valve 5 Low voltage
86 Injector valve 6 Low voltage
87 Air Conditioning (AC) cut off relay Low voltage
88 Air Conditioning (AC) cut off relay High voltage
89 oxygen sensor heater Low voltage
91 oxygen sensor heater High voltage
92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty
93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage
94 Hall Effect Switch (HES) High voltage
95 Hot start valve Low voltage
96 Hot start valve High voltage
97 Traction control unit - ignition/injection cut off Incorrect signal - high voltage
98 oxygen sensor open circuit, wiring break
99 Code unknown n/a
113 Turbo boost control Boost presure high, out of range
114 Idle boost valve Above upper limit
115 Full boost pressure Below lower limit
116 Boost pressure Above upper limit
117 Wastegate valve Low voltage
118 Wastegate valve High voltage
121 oxygen sensor 2 Lean exhaust, weak mixture
122 oxygen sensor 2 Rich mixture/exhaust
123 Inlet manifold valve 1 Blocked
124 Inlet manifold valve 2 Blocked
132 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal
133 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 High voltage
134 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 Low voltage
135 'Check engine' lamp (fault code lamp) Low voltage
136 Engine Control Unit (ECU) n/a
137 Engine Control Unit (ECU) box High temperature
141 Secondary air pump Not enough air
142 Secondary air pump Air without pump
143 Immobiliser function in ECU No or incorrect signal
144 No immobiliser signal recived Faulty unit or break in wiring
145 Incorrect immobiliser signal received Faulty unit or break in wiring

Undra hur många av dem jag har haft på Calibran i olika omgångar under åren...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



av dina två kontakter går ena till luftmassemätaren (den större) och de midnre till spjällägesgivaren.

När du svarvar en plugg till fördelarhålet, gör gärna en till

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför ska du byta en av kammarna?

När du ändå byter rem, byt spännarna...och vattenpumpen... BTDT fick göra om det

och förresten, glöm inte loctite på remspännarbulten

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Westfield skrev:
av dina två kontakter går ena till luftmassemätaren (den större) och de midnre till spjällägesgivaren.


Spjällägesgivaren fick jag för mig var den tredje kontakten, den som inte är inringad och hänger ner vid insuget?

Har en fördelarlös C20XE en sådan där "hot start valve" precis som C20LET (isåfall fattas den)?


Westfield skrev:
När du svarvar en plugg till fördelarhålet, gör gärna en till

Varför ska du byta en av kammarna?


Det blir ingen plugg, det blir hallgivare från fördelarlöst C20XE. Det ända som skiljer på kammarna är att på den fördelarlösa så sitter det en mojäng skruvad... Jag tar bilder senare idag så förklarar det bättre än vad jag kan göra...

Jag "tror" att jag har både en extra fördelarlös kam och givare i gömmorna, givaren fungerar ju om inte annat som "plugg" om du är intresserad av ett lån på obestämd tid (den bygger någon cm utåt).

Westfield skrev:
När du ändå byter rem, byt spännarna...och vattenpumpen... BTDT fick göra om det
och förresten, glöm inte loctite på remspännarbulten


Jag lovar och svär att byta allt. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:

Det blir ingen plugg, det blir hallgivare från fördelarlöst C20XE. Det ända som skiljer på kammarna är att på den fördelarlösa så sitter det en mojäng skruvad... Jag tar bilder senare idag så förklarar det bättre än vad jag kan göra...

Jag "tror" att jag har både en extra fördelarlös kam och givare i gömmorna, givaren fungerar ju om inte annat som "plugg" om du är intresserad av ett lån på obestämd tid (den bygger någon cm utåt).


Javisst thumbs up utrymmet är inte mitt problem, vill bli av med fördelaren då det är ytterligare mekaniska prylar som i min bil har obestämd historik (gillar inte sånt, hittils har alla såna prylar gett upp med bökiga konsekvenser). Så man skruvar nån grej på kammen och monterar på hallgivaren? Verkar smidigt. Sen ska jag bara övertala Hr. MBE att snacka mitt språk men jag tror jag överlåter en liten del av det till Bee Sting Racing.

Först dock, är det barn och garage. Räknar inte med att göra ngt med bilen i år överhuvudtaget så ingen brådska.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 51, 52, 53   >>
61 besök senaste veckan (278472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande