Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 51, 52, 53 >> 42 besök senaste veckan (278514 totalt) |
Den är besiktigad tom september, så allt fram tills dess är väl tillåtet? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ikväll har jag äntligen gjort något med bilen.
Fast så sned ser den inte ut att vara i verkligheten... Nåja, justermån finns iaf. Sedan kom jag på att jag inte tycker om att hålla på med att försöka få upp bromsrör under instrumentpanelen, den tar i på så många ställen, speciellt om man har varit generös och gjort röret 30 cm för långt. Edit: Tips om fördelarlös C20XE mottages tacksamt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag dumpar hel fräckt två bilder här så jag vet vart måtten finns...
Sökes: en 10 cm lång bit med innerdiameter 33,7mm i ena änden och 232mm ytterdiameter i andra änden, alternativt 22,7 istället för 232. Borde väl finnas på närmsta byggshop? I övrigt har kvällen ägnats åt att fundera, mäta, fundera, leka med vinkelkap (självklart i t-shirt och utan skyddsglasögon ). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Vilken av alla planer? Det blir en C20XE med fördelare mm som skall byggas om till fördelarlöst. Fördelaren på på C20XE/C20LET hamnar långt in i kupefläkten. :-( Fördelen med en fördelarlös C20XE är att det faktiskt finns en chans att regga den med motorn utan några större problem iom att allt blir standard (nåja, man får väl slänga på en katt innan besiktning). Ingen åverkan på plåt verkar behöva göras, det enda tighta är en C20LET standardturbo som isåfall skulle hamna ~1cm från brommservot. Är den reggad och ombyggd för C20XE så är ju inte skillnaderna till C20LET (eller s**b kortmotor) så stora. Det blir massa plats ledigt framför motorn, men upppåt så hamnar man nog på minussidan... De senaste kvällarna har jag läst på lite om ett gäng olika eftermarknadssprut för att kunna köra C20LET utan fördelare, VEMS verkar klart lovande men det blir dyrt bara för att slippa fördelaren (nej, jag vill inte ha massa effekt, då går saker sönder eller måste uppgraderas änne mer. Hellre lite långsammare på rakorna men att allt håller.). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
C20XE - alltid ett bra val Höjden får du lösa med torrsump När du kapar av kamaxeln och gör en blankningsplugg till hålet, säg till, för jag behöver göra samma jobb så gör vi det tillsammans _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Fram tills i förmiddags var senaste tanken en C20LET (med renoveringsbehov). Höjden för att klara framvagnsbalk och linjera upp mot kardan borde gå enkelt att fixa genom att modda ett originaltråg, å andra sidan så är inget enkelt... Höjden mot huven är en HELT annan sak, där fattas det flera cm... Blankningsplugg? Det blir standard fördelarlöst på min, den givaren som sitter där borde klara torpedväggen med flera cm om vi nu tänker på samma? Körde inte du standard fördelarlöst på din bil? Edit: Läste igenom din tråd snabbt för att se vad du hade, såg sedan MBE på sista sidan och då gick det upp ett ljus varför du skall modifiera. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Aha, du tar en senare XE så får du fördelarlöst, nu är jag med _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Är det för MBE't du behöver en blankningsplugg? Du behöver inte hallgivaren till det? På fördelaren så sitter det ju en i fördelaren, på de fördelarelösa sitter det ju bara en liten givare (om jag inte minns helt fel) där fördelaren sitter. Det går inte att få tag i en sådan givare och sätta dit som "blankningsplugg" (för att slippa trassel med kamaxel osv)? Det jag har läst på om VEMS så borde man klara sig med vanlig triggerhjulet och sedan kamaxelgivare från fördelarlösa som givare för tändningen _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jo, visst kan jag köra med fördelaren med MBEt, men jag vill gärna bli av med fördelaren och köra waste spark eller nåt annat fördelarlöst tändsystem. Jag har inte forskat mer än att lyssna med ett halvt öra på Bee-sting racing att det är möjligt. Detaljerna får jag ta senare när min fru släppt ut mig ur hemmet (om så där 10 år). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Bee-sting racing ökade på mitt kunskapsförråd idag med vad som behövs för eftermarknadssprut. Jag tror jag har en extra kamaxelgivare som man borde kunna använda som plugg om man inte vill göra en, bygger iofs någr cm. Det finns ju även de som kör VEMS på C20XE och låter föderlaren sitta kvar och använder bara hallsensorn som "sekundär trigger" till tex sådana där VAG-spolar direkt på stiftet. Nåja, någon gång skall man kanske lära sig hur sprut fungerar också... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Det har jag med, alltså en LET i delar (vissa är faktiskt hela också ). Nja, en LET-motor dalade i begär de senaste dagarna och speciellt nu när jag precis har hämtat en C20XE. Men stort tack för att du frågade!!! Norrmännen är väl alltid intresserade av LET-motorer annars(det är klart, är den väldigt billig är jag intresserad )? Problemet med LET (och vissa XE) är just fördelaren, den plats som finns där den hamnar tas upp av en massa annat bråte som verkar jobbigt att försöka flytta till något annat ställe. Ta upp plåten är ju inga problem utan allt annat bakom. Men C20LET med eftermarknadssprut... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
okej, utryme är inte mitt problem, vill ha något hyffsat modernt och med mindre risk för fel (fördelare är väl lite tveksamt... ). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Nu har jag lite bryderier igen...
Planen är ju att byta motor till nåt som inte fanns i 944'or original. Tanken är att behålla original kopplingskåpa och sedan ha en adapterplatta mellan kopplingskåpa/motor. Men exakt hur pass centrerad behöver kopplingskåpan som sitter på torquetuben vara mot motorn? Skall det vara på någon hundradels milimeter när eller kan centreringen diffa någon mm? Kardanen går ju inne i torquetuben som är bultad mot koplingskåpan. Självklart skall den centreras så gott det går, jag är mest nyfiken på hur stora toleranser man egentligen kan ha. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Men vad är detta???
Jo, en C20XE med fördelare och det blir väl ingen glad över? Så dagen har ägnats åt att se över vad som behövs för att göra om den till fördelarlöst insprut... Efter att ha ägnat alldeles för lång tid till att få bort kabelhärvan (den där ***** kontakten till knackensorn gick ju inte att komma åt ) så var det dags att byta spridare: Fast när jag satte dit den andra spridarbryggan slog det mig, man kanske skall byta spridartätningarna? Har mekonomen sånt hemma på en söndag tro? Spjällhuset fick bytas (spjällägesgivaren skiljer på fördelar/fördelarlöst sprut), fast man kanske skall byta packningen under spjällhuset först? En anledning till att sätta dit det var att se vad alla kontakter var till, jag hade för mig att jag lyckades lista ut alla kontakter på motorns kabelhärva men just nu kan jag inte komma ihåg vad de inringade kontakterna var till. Kvar att lista ut är vad vad som är vad i den stora runda kontakten som ansluter mot "bilens" elsystem Sedan var jag tvungen att ta bort kamremskåpan för att se vad som döljer sig där. Det var den gamla kamdrivningen. Ny kamrem mm skall på, ena kammen skall bytas och då är det lika bra att byta packboxarna till dem. Jag antar att Opel får en lång lista på måndag med "bra att byta" saker... Edit: Jag kopierar in lite text från civerse ställen på nätet så vet jag vart jag har det... Stora runda kontakten: Black - ignition switched live blue - coolant temp red/blue - fuel pump green - rev counter (fast på DIS vid databoxen???) blue - coolant temp black/red - starter green/blue - oil pressure black/yellow brown - earth black/white blue/white - alternator blue/green - oil pressure thick red - battery, thin black - igntion switched feed, thick red/blue - fuel pump, brown/blue - ecu light. och Green - revcounter feed, wire to green on corsa plug (some corsas may not have this wire, in which case use a bullet connector and run a green wire to the rear of the clocks if you wish to fit a set with a revcounter. Brown/Blue - ECU light, match to corsa plug Brown/White - Diagnostics, match to corsa plug Brown/Yellow - Diagnostics, match to corsa plug Blue/red (thick) - Fuel pump feed, match to corsa plug Blue - Coolant temp sensor feed for dash clocks, match to plug Red/White - Autobox, unused in conversion Red/Blue (thin) - electronic speedo feed, match to corsa plug Red (large) - Battery +ve Black (thin) - Battery ?ve I moved this inside and matched it to the corsa plug Black/green - Aircon, unused in conversion Skall vara samma på C20LET och fördelarlös C20XE Undra om det är på "ECU diagnostics link" man triggar så man får ut felkoderna? Felkoder man kan få ut: 12 Initiation of diagnosis. n/a 13 oxygen sensor No change in voltage/open circuit. 14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage 15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage 16 Knock sensor 1 No change in voltage 17 Knock sensor 2 No change in voltage 18 Knock control unit No signal, Engine Control Unit (ECU) fault 19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal 21 Throttle position sensor High voltage 22 Throttle position sensor Low voltage 23 Knock sensor module n/a 24 Vehicle speed sensor (VSS) No signal 25 Injector valve 1 High voltage 26 Injector valve 2 High voltage 27 Injector valve 3 High voltage 28 Injector valve 4 High voltage 28 Fuel pump relay Low voltage 29 Injector valve 5 High voltage 31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal 32 Injector valve 6 High voltage 32 Fuel pump relay High voltage 33 Inlet manifold pressure sensor Voltage too high 34 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Voltage too high 34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage 35 Idle Speed Control Valve (ISCV) Poor or no idle speed control 36 Incorrect RON/octane setting Damaged RON plug or bad connection. 37 Engine self-diagnosis (fault code light) Low voltage 38 oxygen sensor Voltage low (1990 model year on) 39 oxygen sensor Voltage high (1990 model year on) 41 Vehicle speed sensor (VSS) Low voltage 41 1 gear ident switch (C20LET systems) Low voltage 41 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems) High voltage 42 Vehicle speed sensor (VSS) High voltage 42 1 gear ident switch (C20LET systems) High voltage 42 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) High voltage 43 Linear EGR system (XEV systems) Faulty 44 oxygen sensor Air/fuel mixture too lean (weak) 45 oxygen sensor Air/fuel mixture too rich 46 Air pump relay High voltage 47 Air pump relay Low voltage 47 Linear EGR Position (XEV systems) Faulty 48 Battery voltage Low voltage 49 Battery voltage High voltage 51 ECU Programmable memory PROM error, hardware failure 52 Engine check light; final stage (fault code light) High voltage 53 Fuel pump relay Low voltage 54 Fuel pump relay High voltage 55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU) 56 Idle Speed Control Valve (ISCV) Short to earth 57 Idle Speed Control Valve (ISCV) Interruption 59 Inlet manifold valve 1 Low voltage 61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage 62 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) High voltage 63 Inlet manifold valve 1 High voltage 63 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) Low voltage 64 EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems) Low voltage 65 Carbon Monoxide (Co) potentiometer Low voltage 66 Carbon Monoxide (Co) potentiometer High voltage 67 Throttle valve switch - idle position switch Low voltage - switch not opening 68 Throttle Switch (TS) - idle contact Idle switch not opening 69 Air Temperature Sensor (ATS) Low voltage 71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage 72 Throttle Switch (TS) - full load contact High voltage - Full load switch not running 73 Air Flow Sensor (AFS) Low voltage 74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage 75 Transmission switch - torque control Low voltage 76 Automatic Transmission (AT) torque control Engaged long, ignition retard long 79 Traction control unit Incorrect ignition/injector cut-off 81 Injector valve 1 Low voltage 82 Injector valve 2 Low voltage 83 Injector valve 3 Low voltage 84 Injector valve 4 Low voltage 85 Injector valve 5 Low voltage 86 Injector valve 6 Low voltage 87 Air Conditioning (AC) cut off relay Low voltage 88 Air Conditioning (AC) cut off relay High voltage 89 oxygen sensor heater Low voltage 91 oxygen sensor heater High voltage 92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty 93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage 94 Hall Effect Switch (HES) High voltage 95 Hot start valve Low voltage 96 Hot start valve High voltage 97 Traction control unit - ignition/injection cut off Incorrect signal - high voltage 98 oxygen sensor open circuit, wiring break 99 Code unknown n/a 113 Turbo boost control Boost presure high, out of range 114 Idle boost valve Above upper limit 115 Full boost pressure Below lower limit 116 Boost pressure Above upper limit 117 Wastegate valve Low voltage 118 Wastegate valve High voltage 121 oxygen sensor 2 Lean exhaust, weak mixture 122 oxygen sensor 2 Rich mixture/exhaust 123 Inlet manifold valve 1 Blocked 124 Inlet manifold valve 2 Blocked 132 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal 133 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 High voltage 134 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 Low voltage 135 'Check engine' lamp (fault code lamp) Low voltage 136 Engine Control Unit (ECU) n/a 137 Engine Control Unit (ECU) box High temperature 141 Secondary air pump Not enough air 142 Secondary air pump Air without pump 143 Immobiliser function in ECU No or incorrect signal 144 No immobiliser signal recived Faulty unit or break in wiring 145 Incorrect immobiliser signal received Faulty unit or break in wiring Undra hur många av dem jag har haft på Calibran i olika omgångar under åren... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Spjällägesgivaren fick jag för mig var den tredje kontakten, den som inte är inringad och hänger ner vid insuget? Har en fördelarlös C20XE en sådan där "hot start valve" precis som C20LET (isåfall fattas den)?
Det blir ingen plugg, det blir hallgivare från fördelarlöst C20XE. Det ända som skiljer på kammarna är att på den fördelarlösa så sitter det en mojäng skruvad... Jag tar bilder senare idag så förklarar det bättre än vad jag kan göra... Jag "tror" att jag har både en extra fördelarlös kam och givare i gömmorna, givaren fungerar ju om inte annat som "plugg" om du är intresserad av ett lån på obestämd tid (den bygger någon cm utåt).
Jag lovar och svär att byta allt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Javisst utrymmet är inte mitt problem, vill bli av med fördelaren då det är ytterligare mekaniska prylar som i min bil har obestämd historik (gillar inte sånt, hittils har alla såna prylar gett upp med bökiga konsekvenser). Så man skruvar nån grej på kammen och monterar på hallgivaren? Verkar smidigt. Sen ska jag bara övertala Hr. MBE att snacka mitt språk men jag tror jag överlåter en liten del av det till Bee Sting Racing. Först dock, är det barn och garage. Räknar inte med att göra ngt med bilen i år överhuvudtaget så ingen brådska. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 51, 52, 53 >> 42 besök senaste veckan (278514 totalt) |