Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Utnyttja hela banbredden? (splittad tråd)
3648 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
även om föraren i filmen inte utnyttjar vägbredden fullt ut hela tiden

Frågan är väl om man ska använda hela vägbredden om man inte åker fullt. Har för mig att man kan bli lurad om man inte har sån fart att man driftar ut till kanten, man får inte någon uppfattning var gränsen går.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



koni skrev:
Magnus Thomé skrev:
även om föraren i filmen inte utnyttjar vägbredden fullt ut hela tiden

Frågan är väl om man ska använda hela vägbredden om man inte åker fullt. Har för mig att man kan bli lurad om man inte har sån fart att man driftar ut till kanten, man får inte någon uppfattning var gränsen går.


om man håller ett lägre tempo men inte utnyttjar hela banan har man verkligen tjänat ngt säkerhetsmässigt då?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
johann skrev:
koni skrev:
Magnus Thomé skrev:
även om föraren i filmen inte utnyttjar vägbredden fullt ut hela tiden

Frågan är väl om man ska använda hela vägbredden om man inte åker fullt. Har för mig att man kan bli lurad om man inte har sån fart att man driftar ut till kanten, man får inte någon uppfattning var gränsen går.


om man håller ett lägre tempo men inte utnyttjar hela banan har man verkligen tjänat ngt säkerhetsmässigt då?


Ross Bentley säger "Using all the road on the exit is important. However, just driving to the edge for the sake of driving the ideal line without having the speed to force the car out there can be misleading. When you do that, you fool yourself into believing you are going as fast as you can because you don't have any more room. Instead, try holding the car as tight as possible (without scrubbing speed or "pinching" it) when you come out of the corner so you have an accurate feel of where that speed takes the car. Then once you feel you are using all the speed and track, you can work on letting the car run free out to the exit point again."

Nu ska man väl inte följa honom slaviskt men han har ju lite insikt iallafall.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



koni skrev:
johann skrev:
koni skrev:
Magnus Thomé skrev:
även om föraren i filmen inte utnyttjar vägbredden fullt ut hela tiden

Frågan är väl om man ska använda hela vägbredden om man inte åker fullt. Har för mig att man kan bli lurad om man inte har sån fart att man driftar ut till kanten, man får inte någon uppfattning var gränsen går.


om man håller ett lägre tempo men inte utnyttjar hela banan har man verkligen tjänat ngt säkerhetsmässigt då?


Ross Bentley säger "Using all the road on the exit is important. However, just driving to the edge for the sake of driving the ideal line without having the speed to force the car out there can be misleading. When you do that, you fool yourself into believing you are going as fast as you can because you don't have any more room. Instead, try holding the car as tight as possible (without scrubbing speed or "pinching" it) when you come out of the corner so you have an accurate feel of where that speed takes the car. Then once you feel you are using all the speed and track, you can work on letting the car run free out to the exit point again."

Nu ska man väl inte följa honom slaviskt men han har ju lite insikt iallafall.


Jag håller iofs med om det till viss del men han i R500 går ju inte in till apex ordentligt heller. Att utnyttja hela banbredden i utgången när det går sakta känns dock lite krystat.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
johann skrev:
Jag håller iofs med om det till viss del men han i R500 går ju inte in till apex ordentligt heller. Att utnyttja hela banbredden i utgången när det går sakta känns dock lite krystat.

Det har du rätt i, ingången kan man ju hålla linjen i. Men utan fart så känns det onödigt att styra ut till bankanten.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Peeter skrev:
Det som är mest slående i R500-filmen, är att han verkar kunna placera bilen hur han vill på banan
och behöver inte alls utnyttja hela banbredden.
Mao skulle det gå att köra ännu fortare...


Jag citerar mig själv här, för det var jag som tog upp frågan om att R-500-föraren inte utnyttjar hela banbredden.
Min enda kommentar till detta var, att det därför skulle gå att köra ännu fortare. Det är ju precis det ni också skriver.

Jag har sett väldigt få videos från ringen där en förare tar ut max av en bil. Inte ens Derek Bells 6:41 varv kvalificerar sig.
Bellof körde ju under kvalet till samma race 30 sekunder snabbare, med en likadan bil.
Klaus Ludwigs varv från DTM-kvalet 1993, är ett av de som imponerar mest på mig.
och som "turist" är det nog Ulf Karlssons 7:45 BTG-varv med sin GT3:a, som kör ett otroligt "mjukt" och "rent" varv.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



cat7even skrev:
http://error.netilium.org/~mikael/locost/arkiv/
Ta och titta på nordschleife_20010425_richard_r500_l.avi

Cat7even
med en Marcos 2,5 liter mek insprutning


Åhh ! Har sett den förut.... den är bra för byggmotivationen ! När man ser den så vill man bara ut i verksaden och få bilen klar !

om jag inte missminner mig så var det här hans 5:e besök på ringen, kan ju ha en bidragande orsak till att han inte han använder hela banan !

Imponerande bil ! thumbs up

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag tycker ett extremt bra sätt att lära sig en ny bana som tex Kinnekulle är att hålla en bestämd fart hela varvet och känna efter vilket spår som känns långsammast, dvs med minst krafter påverkandes bilen. När man hittar spåret som känns långsamt så ökar man med några hundra varv på varvräknanren o fortsätter köra varv efter varv o finjusterar tills man känner att det känns så lite som möjligt... Osv osv... Man skruvar upp "gain" på sina sensorer bara och håller rätt spår även om det inte går för fullt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Gammal tråd tydligen, men jag tänkte också på det här, jag tror det var Persbrandt som hade sagt ngt om att han inte körde tillräckligt fort för att behöva gå ut hela vägen och blev kritiserad för det.

Vill göra ett tillägg till Bentleys utsaga och en vinkling på Magnus inlägg.

Det är mycket enklare att kvantifiera ett avstånd än chassirespons och om man håller på att lära sig en bana förstår jag inte att det skulle vara fel att hålla ordning på bromsning, instyrning och apex för att sedan gå så fort och tajt man törs och känner att greppet räcker till.

om man då hamnar två meter innanför ytter-kerbsen har man näst intill svart på vitt att man "kört två meter för sakta" och kan öka försiktigt därifrån för att till slut ha kört sig fram till ideallinjen i exit.

Medan om man följer ideallinjen i exit oavsett hastighet förväntas bedöma om man har 0.05 G till att ta?

Jag har inte kört särskilt mkt bana, men jag tycker att metoden att "köra sig till ideallinjen" fungerar för mig som lär mig och att den känns logisk.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



efter att plöjt många varv på gocartbanor runt sthlm så har jag fått för mig en sak.

om du med din aktuella fart kan åka kan åka tajtare, gör det.
så lyckades jag slipa tiderna..

t.ex. efter en lång raka har du två alternativ.
fordonet går inte fortare. du har uppnåttmaxfart. Och om du med den farten kan gå ett tajtare spår gneom kommande böj så gör det.

alternativ två. fordonet har inte accelererat tillräckligt mkt för att man ska behöva bromsa. gå så tajt som möjligt utan att du missar på accelerationen ut ur böjjen..

jag har säkert fått nått om bakfoten.. men men.. jag hävdar att uttnyttja hela vägen kan göra att man blir långsammare..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det är bra med ditt namn Ludde!
Vi har reglerna för trivselns skull, inte för att vara jäkliga mot folk!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Nisse Classon skrev:
Det är bra med ditt namn Ludde!
Vi har reglerna för trivselns skull, inte för att vara jäkliga mot folk!


jo jag vet. du noterade väl

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Peeter skrev:

Jag har sett väldigt få videos från ringen där en förare tar ut max av en bil. Inte ens Derek Bells 6:41 varv kvalificerar sig.
Bellof körde ju under kvalet till samma race 30 sekunder snabbare, med en likadan bil.


Inte riktigt sant , precis som Bell kommenterar i filmen så har han faktiskt 30 kg kamera med sig i bilen, det borde på hans bil göra ca 10-15 sekunder på varvet. Med tanke att han på filmen sätter 7:e? snabbaste varvet någonsin på ringen och att Bellofs 6:11 varv är snabbaste varvet någonsin (delad 1:a plats med en minardi F1:a?) på ringen så kan man nog säga att han håller rätt så "fullt", man kan ju se lite av misstagen han gör och han hade nog inte heller missat på de ställena om han inte hållt "fullt".

Jäkligt imponerande att sätta felfria varv på ringen (Stefan Bellof, t.ex.), med 21,8 km kurvor att memorera och pricka turn-in, apex och track-out med någon centimeters marginal, bromspunkter på halvmetern när, och göra det när det "gäller", inte när man har tur, jäkligt imponerande!!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Utnyttja hela banbredden? (splittad tråd)
3648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande