Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (38715 totalt)
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Magnus Thomé skrev:
Vicka låga tryck ni har allihopa, jag känner mig superosäker nu asså. Har iof bara kört slalom på Lunda med Challengegänget dvs inge bankörning än med de för mig nya Kuhmosarna. Jag körde kalltryck 1,9 vilket blev varmt 2.2 - 2.4. Funka fint körmässigt, fick såndär småbucklig varm gummiyta precis som jag tycker det borde se ut. Framdäcken hade snyggt o prydligt slitage men bak fick jag lite mer slitage "strax ytter om mitten" på däcken


Magnus, åker man blysläde så verkar 2.2-2.4 fungera bra, har för mig att min släde väger strax under 1650 med mig i och full tank, vi får bilda en blyslädesklubb där vi pratar däckstryck

Jag åker på 245 fram och 275 bak.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Rka skrev:
Japp, har liknade slitage som Marcus. Mest markant är det på bakdäcken,
På min bil så funka det sist ganska ok, med 2.3 fram och 2.1 bak (varma)
Dagen efter jag kom hem från Sviestad så hade jag 1,8 fram samt 1,6 bak (kalla)

Att hitta rätt tryck har gjort mig helt
Man kanske skulle fokusera lite mer på däckstempen...?


Har fått lite ny info...Kan vara så att problemet är camber-relaterat. Kumhosarna vill
tydligen ha mycket negativ camber. Sviestad som vi kört på tar nog en del på materialet
också...är ju inte så mkt rakt fram precis.
Har för närvarande ingen mer justermån av camber, -3,5 fram resp - 2,5 bak
så det får bli att flippa däcken hö/vä på fälgarna emellanåt.

Så vi är nog inte helt fel ute med lufttrycket. 2 - 2,2 varma på min, något högre på din
gissar jag kan vara lagom.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Även jag testar Kumho iår, har inte haft något problem med slitaget ännu..
Annat än att dom slits väldigt fort, har kört ett tiotal slalomvändor och det har tagit väldigt mycket.

Kanske lugnar ner sig när slitit av det första?

Siktar på 1,8 i kall tryck, bilen är en civic på 1200kg.

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

De sägs gå åt relativt fort tyvärr.... Blir spännande o se hur mycket som går åt på lördag på Mantorp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Rehan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vicka låga tryck ni har allihopa, jag känner mig superosäker nu asså. Har iof bara kört slalom på Lunda med Challengegänget dvs inge bankörning än med de för mig nya Kuhmosarna. Jag körde kalltryck 1,9 vilket blev varmt 2.2 - 2.4. Funka fint körmässigt, fick såndär småbucklig varm gummiyta precis som jag tycker det borde se ut. Framdäcken hade snyggt o prydligt slitage men bak fick jag lite mer slitage "strax ytter om mitten" på däcken


Magnus, åker man blysläde så verkar 2.2-2.4 fungera bra, har för mig att min släde väger strax under 1650 med mig i och full tank, vi får bilda en blyslädesklubb där vi pratar däckstryck

Jag åker på 245 fram och 275 bak.



Finns mycket intressant info i Samuel Linqvists biltråd. Han var ju nere på ringen och ett däck gav med sig. Han kör helst med klart lägre tryck (med en M3 E36 som min men den är gissningsvis lite lättare). Läsvärt som sagt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Har idag gjort premiär med Kumho på min 944 S2 (1300 kilo inkl förare och 211 hk).

Däcken funkar bra med varmtryck på 2,0 bar.

Vid 2,1 börjar det glida en del och 2,2 är i princip okörbart, enligt mig i alla fall..

Kör med 4 grader (neg) camber fram och 2,9 grader bak. 1 mm toe out fram och 3 mm toe in bak.

Trevliga däck i övrigt; Bra bromsegenskaper, men inte samma kurvbett som Michelin.

_________________
--
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Jag hade premiär på redan slitna 235/40-17 i lördags på Mantorp på min 325 E36, dom har innan suttit på just M3 och har då slitits precis som Marcus däck, dock mer på 2st av dom, jag körde då med dom bak och märkte att det blev lite mer slitage på samma sätt och då har jag inte mkt camber alls, kanske 2.3grader fram, och i fram märktes inget märkbart heller direkt, enda extra slitage jag märkte var då såklart skrubbad utsida, men för mig verkar dom då räcka ganska bra.
På Kinnekulle tänkte jag vända på det och köra dom mer slitna fram så lär jag ju se hur slitaget blir.

Gällande trycket så körde jag först 2 i kalltryck som blev ungefär 2.4 varmt sänkte det till 2.1 varmt istället vilket gav märkbart mer grepp tyckte jag.

En sak jag funderade på var att jag såg R888 17" som suttit på E46 med orginalchassi = inte mkt camber, inte alls mkt slitage och väldigt jämnslitet, kanske är det så att det är det mer ekonomiska valet i slutändan?

Jag kommer liksom snart behöva byta däck och funderar då på vad jag ska välja, Kumho i 235/40-17 har jag hittat som billigast 8700 för 4st eller något i den stilen, R888 är nån hundring dyrare per däck, men om dom har jämnare slitage samt räcker längre kanske det är vägen att gå?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Körde banpremiär med Kuhmosarna på Mantorp. Hade 1.9 som kalltryck som startpunkt men sänkte 1,5 hekto efter något pass eller två och tyckte det gav tydligt bättre grepp.

Inga problem med att jag var uppe och körde på däckssidan ÖHT men samma skumma slitage "lite ytter om mitten" speciellt bak.

245/35 18 runt om på 9 tums fälgar
-3,3 camber fram
-2,3 camber bak
1 mm toe ut fram
1 mm toe in bak
Strax under 1700kg med full tank. Sen blev bilen snabbt lättare när soppan försvann under dagen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Jag har kört två gånger med V70A 225/50-16 på Challenge, första gången hadde jag 2,3 fram och 2,1 bak varmtryck.

Andragången gick jag ned ett hekto runt om fick bättre tider och bilen kändes inte lika understyrd.

Slitaget ser inte snyggt ut och kollar man på bilderna ser det ut som att det är för lågt däckstryck?

Är det jag som överkör? Tyskstuk på däcken? vet att fälgarna ( 7") för smala till däcken. Fel hjulvinklar? Förlågt däckstryck?

Bilen väger 1650kg effekt 250Hk/380Nm och är fyrhjulsdrift


_________________
Christian Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Martini Racing skrev:


Är det jag som överkör? Tyskstuk på däcken? vet att fälgarna ( 7") för smala till däcken. Fel hjulvinklar? Förlågt däckstryck?

Bilen väger 1650kg effekt 250Hk/380Nm och är fyrhjulsdrift


oj.. Tung bil, smala däck, hög profil och hjulvinklar som ser ut att komma direkt från gatan - det är en svår kombination.

Av bilden att döma så finns det nog i alla fall inget lufttryck i världen som kan rädda dina däck från undergång..

_________________
--
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Då är det väll bara att gasa vidare, så länge däcken håller.

M3 orna väger lika mycket som min bil men dom kanske har lägre profil och andra hjulvinklar?

Funderar på att däcka om så att höger däcken hamnar på väster sida och tvärtom för att få ett jämnare slitage för det är ytterst på däcket som slitaget är störst, tidigare har jag bara skiftat fram och bak.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kopierat från min biltråd:


-------------------------------------------------------------------------------------------


Var förbi NB gummi idag och hämtade hjul med friskt nytt däck. Vi kollade lite på det kaputta däcket men vi kikade även lite på de andra däcken på bilen som är hela.

Det som gick sönder var höger fram (på däckets insida). Här är bild på vänster frams insida. Man ser tydligt att halvvägs ner på däckssidan (undre halvan av "K" i Kumho) så är det mörkare som man gnuggat däcket mot något eller att det blivit varmt? Sådär ska det verkligen inte se ut! Det udda är att yttre däckssidan ser helt okej ut, inga märken i gummit efter att man kört en minsta bit ner på däckssidan (som det ju blir med vissa däck, speciellt gatdäck, när stommen ger efter när man överbelastar däcket)

Skuuumt:




Det trasiga däcket, stommen har gått av helt och en lång reva går längs däcksidan:




Så här lång bit har stommen gått i två delar, resten av däcket är helt intakt:




Såhär ser det ut inifrån, rent o snyggt men en lång reva:




(inte optimal bildkvalite, sorry)

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ser ut att vara på samma ställe som "skuggan" på det däcket som höll luft. Kan det vara så att däcket böjer sig som mest där och överhettar/utmattas i corden?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



Magnus >> Har ni rivit av alla 4 o kollat övriga 3 ??

Mvh henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Ser ut att vara på samma ställe som "skuggan" på det däcket som höll luft. Kan det vara så att däcket böjer sig som mest där och överhettar/utmattas i corden?


Exakt! Jag är HELT övertygad om det är precis som du beskriver. Det är på exakt samma ställe på däcket. Så det som är helt men har ett mörkt område lär ju paja snart det med antagligen.

Personligen har jag inte varit med om tydlig överbelastning av stommen på insidan förr, det brukar alltid vara ytterväggen som inte orkar stå emot på min (tunga) bil om det är nån däcksmodells stomme som inte pallar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Houke skrev:
Magnus >> Har ni rivit av alla 4 o kollat övriga 3 ??

Mvh henrik


orkade inte riva av bakdäcken. Eller.... Daniel slapp Han gjorde allt jag bara stod o kollade på o pilla mig i naveln o tog fotona Men jag undrar osså om bakdäcken har samma tendenser.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tyskies

Här sen Aug 2006
Inlägg: 111



Enligt Vad tyska leverantören om "tryck vs grader" så ska det vara följande på Hårda 265-35-18 däcken märkta med en "9" = Hard!

obs! Detta gäller Kuhmo Ecsta V700 265-35-18 Med gummiblandning "9" som slutsiffra.

Kalltryck på bana = 1.8kg

Kalltryck på gata = 2,8kg

(dock inte ok att åka gata på "PGA" att det kostar att slanta nya däck hela tiden tyckte Tysken)

Grader när däcket har skrubbats för att funka optimalt är 80-85grader, Är max ok med 90grader och vid 100grader är det kaputt som han uttryckte sig!


Hoppas det hjälpte till en smula iaf i denna diskussion!

Mvh

_________________
Klaus Schöps.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



SkylineMannen skrev:
...inte ok att åka gata på "PGA"...


Vad betyder PGA?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



På grund av?

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Tyskies

Här sen Aug 2006
Inlägg: 111



PGA = På grund av!

Han var allergisk på Kuhmo Motorsport Tyskland mot att använda Semi slick på gata för det var bortkastade pengar och det samma med gat däck på bana.

För övrigt om någon vill ha Kuhmo däck så hojta till för det är ekonomiskt bra peng på dessa däck. Dock kan ju frakten bli dyr men det går även att få så man hämtar i tyskland.

Mvh

_________________
Klaus Schöps.
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



SkylineMannen skrev:
Enligt Vad tyska leverantören om "tryck vs grader" så ska det vara följande på Hårda 265-35-18 däcken märkta med en "9" = Hard!

obs! Detta gäller Kuhmo Ecsta V700 265-35-18 Med gummiblandning "9" som slutsiffra.

Kalltryck på bana = 1.8kg

Kalltryck på gata = 2,8kg

(dock inte ok att åka gata på "PGA" att det kostar att slanta nya däck hela tiden tyckte Tysken)

Grader när däcket har skrubbats för att funka optimalt är 80-85grader, Är max ok med 90grader och vid 100grader är det kaputt som han uttryckte sig!


Hoppas det hjälpte till en smula iaf i denna diskussion!

Mvh


Intressant info!

Hade iofs varit kul att veta rek. av fälgdim.

Kör själv med 265/35/18 fram/bak och låg sist på ca 1.8-1.9 kalltryck.
Mina däck har dock fått något slags "toyo-veck". Andra och tredje raden utifrån har gått ner mkt mer än den övriga ytan. Trodde först att det var relaterat till camber, eftersom bakdäcken hade mest tendens till toyo-veck.
Men efter sista körningen på Sviestad hade även vänster framdäck samma slitage, och då kör jag med 3,5 grader camber.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (38715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande