Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gamla racerbanor
<<   1, 2
13828 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Bengtsson skrev:

Det ser ut som strax innan Falkenbergs kurvan före start o mål.


Det stämmer, det står på en annan sida i boken att olyckan hände strax före inbromsningen inför Falkenbergskurvan, under lördagsträningen.

om jag minns rätt så vart Ernst Paulson förlamad för resten av livet!

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Lennart Jarmyr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Det ser ut som strax innan Falkenbergs kurvan före start o mål.


Det stämmer, det står på en annan sida i boken att olyckan hände strax före inbromsningen inför Falkenbergskurvan, under lördagsträningen.

om jag minns rätt så vart Ernst Paulson förlamad för resten av livet!


Vad för bok är det?

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Maxx skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Det stämmer, det står på en annan sida i boken att olyckan hände strax före inbromsningen inför Falkenbergskurvan, under lördagsträningen.

om jag minns rätt så vart Ernst Paulson förlamad för resten av livet!


Vad för bok är det?


"Motoråret 1964"!

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ahh, Motoråret! Jag läste och kollade bilder i dem när jag var liten. Mycket fina böcker! thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Bengtsson skrev:
Ahh, Motoråret! Jag läste och kollade bilder i dem när jag var liten. Mycket fina böcker! thumbs up




Jag har 1963 till 1977! och det finns mycket att läsa i dom om man är intresserad av gammal racing!

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Lennart Jarmyr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Ahh, Motoråret! Jag läste och kollade bilder i dem när jag var liten. Mycket fina böcker! thumbs up




Jag har 1963 till 1977! och det finns mycket att läsa i dom om man är intresserad av gammal racing!


Står en liknande samling hemma hos morsan oxå till -77 eller -78, de sista var vita eller hur?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Bengtsson skrev:
Står en liknande samling hemma hos morsan oxå till -77 eller -78, de sista var vita eller hur?


76 o 77 är vita, och inte alls i samma klass o bara hälften så tjocka som tidigare. Det var därför jag slutade köpa, dom var inte värda pengarna längre!
Dom jag har är ljusa, dom fanns även i guldfärg har jag för mig.
Ursäkta att det här vart lite OT!!!

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Björklund
Linköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 52


Trådstartare
Lennart: jag gillar dina bilder från ombergsbacken, jag har letat efter infarten ett par gånger men nu jag tror att jag har varit rätt någon gång.
sitter du inne med lite fler gamla banor?

_________________
David Björklund
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag var och kikade i Falkenberg i helgen. En stor del av sträckningen finns ju kvar, framförallt mellan den lilla lätta högern efter start o mål till Halmstadkurvan.
Partiet innan Årstadkurvan är mycket smalt! Från Årstadkurvan till Halmstadkurvan är det lite bredare, men inte mycket. Min gissning är att delen mellan Årstadkurvan och Halmstadkurvan anlagts, eller åtminstonde permanentats för ändamålet. Det finns fortfarande, fyrtio år efteråt, en känsla av racerbana där! Halmstadkurvan har dessutom en tydlig dosering i högersvängen som inte känns typiskt för vad vägverket brukar syssla med.
Man kan också ana var läktaren i Halmstadkurvan har stått, åkern är fortfarande utjämnad horisontell där.

Förresten, söderut från Halmstadkurban går ett härligt, kurvigt parti med bra sikt och knappt några diken ned till där man säljer lax.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Björklund skrev:
Lennart: jag gillar dina bilder från ombergsbacken, jag har letat efter infarten ett par gånger men nu jag tror att jag har varit rätt någon gång.
sitter du inne med lite fler gamla banor?


Få be om ursäkt för det sena svaret.

Nä några mer gamla svenska banor har jag inte i garderoben. Men innan ombergsbacken byggdes, så användes vägen som går från Borghamn och upp mot omberg för tävlingar. Om du åker från Stocklycke och vägen som går längst med Vättern mot Borghamn så är det den sista nerförbacken mot Borghamn som användes för tävlingar.

Däremot så har jag passat på att titta på några Tyska gamla landsvägsbanor när jag har åkt ner till Ringen. Förra året var jag vid "Feldberg Ring", och i år var jag och tittade på "Aachener Wald Rennen" i Aachen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



JohanR skrev:
Jag var och kikade i Falkenberg i helgen. En stor del av sträckningen finns ju kvar, framförallt mellan den lilla lätta högern efter start o mål till Halmstadkurvan.
Partiet innan Årstadkurvan är mycket smalt! Från Årstadkurvan till Halmstadkurvan är det lite bredare, men inte mycket. Min gissning är att delen mellan Årstadkurvan och Halmstadkurvan anlagts, eller åtminstonde permanentats för ändamålet. Det finns fortfarande, fyrtio år efteråt, en känsla av racerbana där! Halmstadkurvan har dessutom en tydlig dosering i högersvängen som inte känns typiskt för vad vägverket brukar syssla med.
Man kan också ana var läktaren i Halmstadkurvan har stått, åkern är fortfarande utjämnad horisontell där.

Förresten, söderut från Halmstadkurban går ett härligt, kurvigt parti med bra sikt och knappt några diken ned till där man säljer lax.


Kallas ibland för såga-vägen i folkmun (låg ett sågverk söder om motorvägen) och uppmuntrar verkligen till inspirerad körning!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Björklund skrev:
Lennart: jag gillar dina bilder från ombergsbacken, jag har letat efter infarten ett par gånger men nu jag tror att jag har varit rätt någon gång.
sitter du inne med lite fler gamla banor?


Man åker in mot slalombacken/nya klostret. Jag antar att det är den numera delvis asfalterade backen ni tänker på?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Allmänt banåkaforum
Gamla racerbanor
<<   1, 2
13828 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande