Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder + story: 600mil genom Europa samt Scuderia Hanseat!
1, 2   >>
9166 besök totalt
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Då var man hemma i Florida igen efter en relativt kort resa hem till Sverige! Jag var bara i Sverige i knappt 24h innan vi styrde kosan söderut. Anledningen till att jag åkte hem var för att jag och tjejen skulle gå Scuderia Hanseat utbildningen på Ringen, och när man ändå var nere i Europa så tog vi en liten road trip ner till pappas fru i Italien och hälsade på iite. Så det blev ett par mil helt enkelt!

So, first things first! RS4:an skulle väckas ur sin vinter dvala, nyservad och med nya bromskivor då dom gamla var helt sopslut. XP-10 beläggen äter skivor som aldrig förr.



Palmer i all ära, men Stockholm är fanimej riktigt vackert på våren!



Vi tog bron över, har bara kört den en gång tidigare och var då var det mörkt så vi passade på att njuta lite av utsikten.



Det bästa med att köra ner på en söndag är att man slipper alla förbannade lastbilar på Autobahn, så det såg ut i princip så här hela vägen ner till Italien. Har nog kört den här vägen 120ggr och aldrig har jag sett så lite trafik. Iallafall tills vi kom till Italien men mer om det sen!



Det gick åt både en och annan sån här på vägen



Börjar komma en bit på vägen



USA bilar i all ära, men detaljkvalitén är oslagbar i Audis RS bilar



Pimpad Challenger på Autobahn, lät riktigt gött iallafall!



Vi åkte över Brennerpasset förbri Innsbruck då det är både enklare och billigare än att åka igenom Schweiz. Och 100ggr vackrare, Brennerpasset är helt klart en av dom vackraste vägarna i Europa.









och när vi är 3.5km (!!) från vår avfart hamnar vi i detta, vi stod helt still i närmare 2 timmar...suuuuck...



Anländer till den underbara "byn" Maranello!



Ferrarifabriken



Ferraributiken



Ferrari Museum



Efter 26h är vi äntligen framme vid vårat delmål. Stockholm - Maranello = 264mil (via Kalmar).



Kanske inte ser ut som mycket, men den där lilla gula bubblan har bara haft en ägare sen ny, och har 7000mil på mätaren! Ser ut som ny både in och utvändigt.




Efter pappas tidiga bortgång så har hans samling med bilar bara stått still och förfallit lite dessvärre. Så när jag ändå var nere så passade jag på att fixa iordning lite med dom, och det var inte lite som skulle göras! Himla tråkigt att se en sån fin samling inte skötas ordentligt, men efter vårat lilla besök så är dom som nya igen.

Kontoret/garaget för några av bilarna. Notera Pirellidamerna på väggen! Bilder är faktiskt helt fantastiska irl.

I bild är det en Hennesey trimmad 3000GT VR-4 (enligt uppgift var den Sveriges första, pappa köpte den ny i USA 90-91 nån gång och importerade den till Sverige som flyttgods) samt en 1979 Corvette Stingray. Även den 1 ägare och under 5k mil på mätaren.






Ferrari 456M GT, samt Ferrari 360 FI (vann f.ö. Sverige vackraste sportbil 2001 på Sportbilens dag på Mantorp)




Alfa 147 GTA Novitec. Novitec kompressor, HR justerbart chassi, Porsche 996 Turbo bromsar, bur, Sparco Evo stolar och lite annat godis. Går så inihelvete och är riktigt giftig på bana!





Hmm...tror minsann man hittade ett avgassläckage!



Vacker motor! och den lilla grunkan som det står HOLSET på gör inte saken värre :P




Corvetten, en av 20 som tillverkades i den färgkombinationen.



Vacker rumpa



Delorean DMC 1981
Riktigt ball bil, slö som en trabant men ändå kul!





Liten Fiat 500, helt nyrenorverad och lackad. Där nere får man fler blickar i den än i en Ferrari!




1971 Cadillac Fleetwood Limo. Den här bilen har en liten kul historia bakom sig, första ägaren var faktiskt USA's 40:de President, Ronald Reagan. Efter honom så var den även med i första BATMAN filmen där den tjänstgörde som Jokerns transport (Jack Nicholson). Ni ser på första bilden att det står Gotham City på regskylten :P Bilen har då pansarplåt och pansarglas så den väger nånstans runt 4-5ton fulltankad (160L tank)





Ferrari's



Ute i Solen



Efter att ha bytt batteri (lättare sagt än gjort då den sitter riktigt jobbigt till framför passageraren) så var det dags för en lite provtur! Fast på vägen tillbaka så gick reglagen till både dörrarna sönder. Då dom inte har använts på länge och inte blivit smorda så gick vajern av. Fiat... eller förlåt, Ferrari säger jag bara...

Men vilken sång!! Jag vet att 360:in inte är den snabbaste, men den är helt klart ett av dom mest välljudande.



Notera den skinnklädda buren, Ferrari kan det där med detaljer!



Hjärtat! Var tvungen att tömma ur 1.5L olja ur åbäket då nån hällt i för mycket. Dessa motorer är mycket känsliga för fel oljemängd.



Dags för nästa, batteriet var även kört här med och det var fan att det skulle ta en timme att få ur det batteriet också lol. Sen sitter det två larm på bilen, och den ena började strula så inihelvete så efter flera samtal till Autoropa och Von Braun lyckades man få tyst på skiten.





Sen var det dags för lite urblåsning av denna också. Ferraris klassiska växellåda är nog ett av dom härligaste att kasta igenom växlar. Metalliska "klink-klink" ljudet är så underbart!





Av ren slump så hade en av cheferna till lokala Ferrari verkstaden vägarna förbi (sökte spons till en av deras MC förare) så jag högg tag i honom direkt och sa att vi har en Ferrari här som behövde lite kärlek. Vips så hade han 3 killar hos oss som satte igång direkt. Dom lyckades fixa ena dörren direkt, och den andra var tvungen att bytas. Då den ändå var i behov av belägg, skivor och oljebyte så tog dom med den till deras verkstad och satte igång (bilder kommer därifrån längre ner)



Vad fan heter instruktionsbok på Italienska???




Bubblan igen



Ferrariverkstaden



F40...OMG...




California...OMG...



Nyrekondad och fin



Efter en dag där nere var det dags att röra sig norrut igen, men denna gång mot byn Nürburg! Brennerpasset togs även den här vägen, och än en gång så förvånas man på hur vackert det är där nere.







Ingolstadt, RS4:ans födelseplats!




Efter en 110-120 mil så var man framme vid hotellet Zur Burg i byn. Härlig utsikt från rummet på Döttinge Höhe rakan satt inte fel!

Parkeringen var helt ok också






Sen började dag 1 på kursen. Och det var FSZ-1 som gällde då
















Inte varje dag som man ser en ZR-1:a på drift




Turistkörning och träning första dagen. "Nya" Grüne Hölle är helt klart ett stort lyft från tidigare år

















Detta är en alldeles äkta Novitec Scuderia. Dubbla kompressorer...750hk...





Denna kanska bara ser ut som en standard DBS, men både bur och Sparco Evostolar var monterade! Gick rikigt bra!





Uppställda på GP-banans start/målraka innan utkörning till aktuella partiet. Det är min hyrda Clio Cup som står och gömmer sig bakom RS4:an... den ingick inte riktigt i min plan när jag bokade kursen men men, den rörde på sig rätt duktigt faktiskt. 200hp på 1200 kg med riktigt bra chassi och bromsar är helt ok!




Silvertejp lagar det mesta!




Uppställda vid stora karusellen. Det var väldigt nyttigt att i princip få gå hela banan och verkligen få känna på banan. Man får e helt annan syn på den sen när man väl kör.












Pflanzgarten, Var flertalet bilar som satte bilen i armcon här under friakörningen.






Såååå nära! Nästan hjullyft :P



Audi R8 V10





Lite bilder på Egget som körde kursen. Han fick f.ö. under 50 poäng och hamnade i winners group! Körde riktigt jävla bra, är ju inte så många som kan tygla den bilen men det kunda han. Stor eloge till honom som kör sitt Egg till det yttersta









Min pärla!














FSZ-2, testbana nr 2! Nu var det drifting som var på temat. Min lilla Clio kan väl knappast anses som ett bra utgångsobjekt här, så jag hoppade in i förarsätet på RS4:an och tog ett par varv med den istället.

En av våra Ringrunners medlemmar ute på drift. Även han fick under 50 poäng och hamnade i Winners group på lördagen.












Brett gick det iallafall ;P





Lite blandade bilder från fria körningen.


























Vår egna Qvarnis som är ute och kör! och fort gick det med!






Black series nr 2. Ingen dålig kamerautrustning där inte...




och vad kommer här då? LJUDET OMG... finns INGET som låter som denna best gör








Härlig tankningskö! Helena kom ca 7 varv på en tank, jag kom typ 6-7 jag med. Det går åt lite soppa på Ringen!



Byte av belägg















GP-slingan med lite konbana. Det var galet kul att få äran att få köra fullt ut på en "äkta" F1-bana. Kändes ritkigt stort för en bilentusiast som man är.












Så här kan man se ut om man har åkt för många varv som Bifarher!



NEIN! Hier mussen du schnellen fahren! (nej, min tyska är inte 100% lol)





RSR, trevligare grabbar får man leta efter! Stort tack till dom för att dom lyckades lösa en bil till mig i sista min (bokstavligen) och även hjälpte till att fixa delar till kompisens smällda bil!




Qvarnis bil, tyvärr missade man när hans co-driver gjorde en riktigt burnis 5min senare...




Sen var det dags att åka hem, vi åkte ihop med 3 andra bilar kl 05:00. Tog inte mer än 3.5h till färjan från Nürburg hahaha. Nackdelen var väl att man var tvungen att tanka 3 ggr på en tiden, RS4:an drog över 2.5L milen i 250+. Men vi höll i princip stumt hela vägen, noll trafik, 1 fartkamera och vi hann PRECIS med färjan.














Men hur gick det då?


Erik: Vinnare Sportfarhrer grupp 4
2:a Slalombanan
77poäng

Stort grattis till min sambo som fick följande:

Hellena: 2:a Sportfahrer grupp 4
Vinnare Ladies Cup
1:a slalombanan
78poäng

Var nära att bli slagen av tjejen dubbelt upp där, men jag klarade det med ett poäng till godo :P
Hade inte mycket till chans i Ladies Cup så den kunde jag bjuda på haha


Man kan inte annat än säga att man vart sjukt nöjd! Sen att bilarna kom tillbaka oskadade var rätt skönt. Sista dagen hände flertalet olyckor med kvaddae bilar som följd, både Svenska och utländska.

Hoppas ni gillade bilderna!

Mvh Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



otroligt härlig reseberättelse!!! Bilder i överflöd o bra dessutom! Kändes nästan som om man varit med ner! Tack för en trevlig stund framför datorn

_________________
Christian Larsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det verkar som det var en kul resa! Hej Helena Hälsa bror.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vilken trevlig bil(d)berättelse!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
hawkins
Norrköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 22



Härlig resa och många fina bilder.
Imponerande samling bilar som finns i Italien. Vad är historien bakom dessa? såg att det var endel bilar som var svenskreggade. Hur kommer det sig att bilarna står i Italien, om man bortser från att det är underbart att köra där nere.

MVH/J.Mattsson

_________________
Johan Mattsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Väldigt skoj o läsa, det roliga är att nästan alla bilar från bilderna känner jag igen sen jag tittade på körning från Scuderia Hanseat förra året

_________________
Viktor Starkman
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Resten av bilderna som inte kom med!





Men hur gick det då?


Erik: Vinnare Sportfarhrer grupp 4
2:a Slalombanan
77poäng

Stort grattis till min sambo som fick följande:

Hellena: 2:a Sportfahrer grupp 4
Vinnare Ladies Cup
1:a slalombanan
78poäng

Var nära att bli slagen av tjejen dubbelt upp där, men jag klarade det med ett poäng till godo :P
Hade inte mycket till chans i Ladies Cup så den kunde jag bjuda på haha


Man kan inte annat än säga att man vart sjukt nöjd! Sen att bilarna kom tillbaka oskadade var rätt skönt. Sista dagen hände flertalet olyckor med kvaddae bilar som följd, både Svenska och utländska bilar.

Hoppas ni gillade bilderna!

Mvh Erik[/B]

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Tack för kommentarerna!

hawkins skrev:
Härlig resa och många fina bilder.
Imponerande samling bilar som finns i Italien. Vad är historien bakom dessa? såg att det var endel bilar som var svenskreggade. Hur kommer det sig att bilarna står i Italien, om man bortser från att det är underbart att köra där nere.

MVH/J.Mattsson


Ja den är rätt trevlig faktiskt! Bilderna på huset och garaget var min pappas bostad och kontor, därför är bilarna där nere. Sen är försäkringar och skatt betydligt billigare i Sverige så det kan ha med det att göra också

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vilken häftig resa med flera olika delmål. Stort tack att du delar med dig! :woot: thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Underbar bildberättelse! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



tack för 15 trevliga minuter.

Menar du att clion funkar på ringen? Trodde bl.a att utväxlingen skulle vara lite kort....


F**n nu måste jag åka ner med den oxå... vilket problem

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12852



Fantastiskt underbar läsning! Kul att du orkar lägga ut ett så detaljerat reportage till oss övriga!

Ger helt klart mersmak
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Ickad skrev:
tack för 15 trevliga minuter.

Menar du att clion funkar på ringen? Trodde bl.a att utväxlingen skulle vara lite kort....


F**n nu måste jag åka ner med den oxå... vilket problem


Jag kan faktiskt hålla med om att lådan var lite väl tätstegad för min och ringens smak, men man lärde sig rätt fort om vilka växlar man skulle använda. Det gick mellan 6000 - 8000 varv hela tiden för att det skulle hända nåt i uppförsbackarna Men jag fick upp den i 212kmh i röret och på Döttingehöhe rakan!

Men bromsarna var jag mest imponerade över, verkligen perfekt för den bilen.

Kommer film från körningen sen också

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11877



Underbar bildberättelse thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Men hur sitter egentligen ringendekalerna på Alfan och Ferrarin i Italien....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Men så mycket djävulskt.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Mats Thur skrev:
Underbar bildberättelse thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Men hur sitter egentligen ringendekalerna på Alfan och Ferrarin i Italien....


Jadu...det kan man undra... Vet inte riktigt hur pappa tänkte där

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



Björn skrev:
Det verkar som det var en kul resa! Hej Helena Hälsa bror.


Det var en underbar resa!!! Jag ska hälsa bror när jag träffar honom

_________________
Helena Lindin


Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



CobraErik skrev:

Men hur gick det då?


Erik: Vinnare Sportfarhrer grupp 4
2:a Slalombanan
77poäng

Stort grattis till min sambo som fick följande:

Hellena: 2:a Sportfahrer grupp 4
Vinnare Ladies Cup
1:a slalombanan
78poäng

Var nära att bli slagen av tjejen dubbelt upp där, men jag klarade det med ett poäng till godo :P
Hade inte mycket till chans i Ladies Cup så den kunde jag bjuda på haha


Man kan inte annat än säga att man vart sjukt nöjd! Sen att bilarna kom tillbaka oskadade var rätt skönt. Sista dagen hände flertalet olyckor med kvaddae bilar som följd, både Svenska och utländska bilar.

Hoppas ni gillade bilderna!

Mvh Erik[/B]


Du glömde ditt snygga paraply på bilden

Men nästa gång så ska jag se till att vinna över dig :P
Fast då kommer vi att ha ett R på bilarna

_________________
Helena Lindin


Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Trevligt reportage Erik!

Men när får vi se 147:an på ett CAR banmöte i Sverige?

/Per

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Anne
Norge
Här sen Maj 2009
Inlägg: 17



Mange fine bilder fra en kjempefin tur! Takk for at dere ville dele de.
og gratulerer med resultatene fra Scuderia! Neste gang slår du ham Helena.

Vi hadde egentlig ikke tenkt å være med på Scuderia for til våren igjen, men dessverre ser det ut til å kollidere med noe jobbgreier, og det ble fryltelig lenge å vente til neste host igjen. Så i dag meldte vi oss på kurset nå i september, så nå kan vi bare begynne å glede oss igjen.

_________________
Anne Chr. Winness

'09 997 Carrera S, GT Silver
x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Vilken härlig bildberättelse.
Det är alltid härligt när man har ett intresse att dela med sin käresta.

Clio Sport är underskattade vagnar det kan Dr Eick och jag själv intyga!

Planen för vår del är att vara med igen till våren 2010 i grupp 11.

/Webrarna

EDIT nu med uppladdade bilder
Kolfiberägget var i boxen bredvid oss och vi fick ett snack med hans Svenska mekaniker som kört ned för att bistå med inställningar och däcksbyten.


Trots att vi hade en box full med 6 st RS:ar, så infann sig en viss andaktsfull respekt och avund inför denna best. Detaljarbetet på denna bil var av mycket hög klass och nyckeln var i Silver som ett smycke otroligt cool. Tog tyvärr ingen bild på den.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Bilder o videos
Bilder + story: 600mil genom Europa samt Scuderia Hanseat!
1, 2   >>
9166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande