Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-17 Challenge slalom på Lunda
2839 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Hej hej!

Eftersom jag inte fick plats på körningen valde jag att ta kamera med mig och fota istället. Det fanns många härliga bilar, men jag har precis köpt nytt objektiv så många bilder var inte så bra. Det här är dom jag tyckte blev OK.

Det fanns ingen eftersnack-tråd så jag skapade den.

Mvh.















_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fosse
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 22



Jag var även där och fotade, blev ingen film denna gång...







Många fler bilder finns på:

http://jonas.fosselius.org/20090517/index.html

Kontakt: jonas@fosselius.org

_________________
Jonas Fosselius
Multimedia på Challenge.nu
jonas@fosselius.org
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Idag blir det inte så många bilder... Man hinner knappt med att plåta medan man kör. Kul var det iallafall, körandet.
Vid eftertanke så inser man att man är klart nöjd. Det var ju en himla kul spenderad dag.










_________________
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



j.f.m BMW: bra mycket bättre tider med Hånglian när det är fyll fyr i gengasaggregatet



_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



r-2 skrev:
j.f.m. BMW, bra mycket bättre tider med Hånglian när det är fyll fyr i gengasaggregatet




schysst bild, den visar vad jag ska ta upp med övriga ägare om åtgärdsprogram Jag filmade två rundor innefrån Hånglian som jag länkar till senare under veckan.

Köra bmw med standardchassi, gatdäck och originalstolar var en trist övning, vilket åbäke att baxa runt

Tack för ett bra arrangemang!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Viktor Engstrand
Östhammar
Här sen Maj 2007
Inlägg: 20



Riktig fina bilder.

_________________
Motordodarn

BMW e30 327T

Viktor Engstrand 070-2456317
Citera
fosselius
Gärdet
Här sen Aug 2005
Inlägg: 68



Tider och lite mer bilder på hemsidan!

_________________
Daniel Fosselius
WWW.CHALLENGE.NU
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Tack för en bra arrangerad dag.

Länk till en runda i Miatan.

http://www.youtube.com/watch?v=eGiywFAZQj8

mvh
Ronny

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
plexxi
Strängnäs
Här sen Okt 2007
Inlägg: 7



Härligt väder och bra tider !
Tror nästan alla som var där förbättrade sig rejält i söndags.

Själv råkade jag tappa ur lite för mycket luft i däcken på Hondan mitt i all morgontrötthet, men det visade sig funka kalas ihop med lite hårdare inställning på dämparna

Klart bra flyt i körningen nu med nya systemet också!

/ Martin

_________________
Martin Sundberg
Bmw 635 Csi -84
Bmw 530i -06
Honda CRX Vtec -90 (spårlöst borta..)
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119



beepbeep skrev:




hmm, ser ut som att framdäcket nästan håller på att krängas av fälgen


Måste börja med att tacka för ett bra genomfört arrangemang, precis som vanligt
Verkar som att Lennart var bra kompis med vädergudarna även denna gång thumbs up

Banan är riktigt rolig och det är extra kul att man fortfarande hittar nya spår som går fortare än dom man trodde var snabbast förut.

En annan rolig sak är man kommer på nya inställning på bilen som skiljer sig mot vad som är snabbt på en vanlig bana. Först var det däckuppvärmningen där vi har märkt att det går mycket fortare då man inte värmer däcken för mycket på uppvärmingsvaret.

Nu visade det sig gå (mycket) fortare för mig med högre däcktryck. På tidigare körningar har jag testat mellan ca 1.7-2.0 i kalltryck. Har alltid trott att 2.0 var i överkant, men den här gången testade jag med 2.2 bar i kalltryck, och det blev som en helt ny bil. Istället för att bilen lägger sig på ytterframhjulet o hasar fram som den brukar göra så blev den mer överstyrd ju snabbare jag körde. Var t.o.m. nära att snurra en gång, vilket aldrig skulle hända som bilen har betett sig med lägre däcktryck.

Mer och mer attack gjorde att tiderna sjönk under dagen. Var kanske lite friskt vågat många gånger, så dom som ställde upp nerkörda konor hade väl tyvärr mycket att göra efter några av mina körningar

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Broman skrev:

Nu visade det sig gå (mycket) fortare för mig med högre däcktryck. På tidigare körningar har jag testat mellan ca 1.7-2.0 i kalltryck. Har alltid trott att 2.0 var i överkant, men den här gången testade jag med 2.2 bar i kalltryck, och det blev som en helt ny bil. Istället för att bilen lägger sig på ytterframhjulet o hasar fram som den brukar göra så blev den mer överstyrd ju snabbare jag körde. Var t.o.m. nära att snurra en gång, vilket aldrig skulle hända som bilen har betett sig med lägre däcktryck.


Hmm...när man tittar lite närmare ser det ut som att du kanske borde haft aningen högre tryck i framdäcken


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119



beepbeep skrev:

Hmm...när man tittar lite närmare ser det ut som att du kanske borde haft aningen högre tryck i framdäcken


Ball bild!
Är det okej om jag använder den på andra ställen? (om jag skriver att det är du som har tagit bilden)

Tror största problemet med att det ser ut som det gör är för att jag har för lite camber i fram. Och det går inte att ställa på min bil heller.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444


Trådstartare
Broman skrev:
beepbeep skrev:

Hmm...när man tittar lite närmare ser det ut som att du kanske borde haft aningen högre tryck i framdäcken


Ball bild!
Är det okej om jag använder den på andra ställen? (om jag skriver att det är du som har tagit bilden)

Tror största problemet med att det ser ut som det gör är för att jag har för lite camber i fram. Och det går inte att ställa på min bil heller.


Självklart kan du använda bilden. Jag har bara zoomat in bilden från ovan. Och ja, det verkar som att bilen plogar pga. för lite camber. Å andra sidan reagerar dom flesta bilar jag har kört på samma sätt vid lågfart. Dvs. Om du ställer in den för att gå bra i tighta svängar kommer det att bli suboptimalt på snabbare banor. T.ex. körde jag en Porsche 996 i konbana och ben plogade bara som värsta framhjulsdrivna Forden. Men när hastigheten ökade gick det fint.

Bilden ovan är tagen precis när bilen svänger 90-grader på vägen tillbaka till "depån". Just den kurva är ganska tight och långsam.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lunkans
Östhammar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 17



Nu har jag äntligen fått tid till att fixa upp bilderna från förra söndagen, se min hemsida www.lunkansfoto.se

Smakprov på en bild nedan, samma bild bara gjort delförstoringar.
Kvaliten på bilden var inte den bästa men den var rätt kul då det är på rakan.






_________________
Peter Lundgren

www.lunkansfoto.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Lunkans skrev:
Nu har jag äntligen fått tid till att fixa upp bilderna från förra söndagen, se min hemsida www.lunkansfoto.se

Hej Peter! väldigt många balla bilder på din hemsida thumbs up och i tråden thumbs up


Det gick fort för dom flesta den här gången. Det hjälpte nog till att banan var exemplariskt ren och vädret det rätta men chaffisarna var verkligen på tå. Riktigt kul när det blir förbättringar av personbästa.

Robert Broman 1:17,09 Grattulerar till banrekordet

Edit: Ni har väl sett att anmälan är öppen för höstens körningar http://www.challenge.nu/anmalan.asp

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag har till slut fixat en film innefrån hånglian: http://www.youtube.com/watch?v=1ytKGMo3A3U

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Eftersnack
2009-05-17 Challenge slalom på Lunda
2839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande