| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
|
9 besök senaste veckan (79578 totalt) |
|
Re:
Tutar, gnisslar & dammar det mycket så brukar det funka bra.
Kul att det händer lite med favoritlimon, ska bli intressant att höra recensionen sen när du har kört den lite mer rejält. Härligt att bilen används som den bör igen!
_________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Banpremiär i lördags för nya chassisättningen, dvs hårdare (och linjära) fjädrar från Millway-Samuel och även banpremiär med Kuhmo V70A. När Samuels fjädrar sattes på så kom även hans topplagring på fram, hans nya coiloverombyggnadskit bak inkl topplagring, nya Millwaybussningar i främre bärarmars bakre fäste och vice versa, nya Millwaybussningar på bakre bärarmas främre fäste. Det var det enda ställen det inte satt original utan powerflex. Bilen ställdes klart högre i höjd både fram o bak jmfrt med tidigare, uppskattningsvis en cm högre bak och troligen något liknande fram.
Hjulinställning: -3,3 grader camber fram (ungefär som swappade original topplagringar
-2,3 grader camber bak 1 mm toe out fram 1 mm toe in bak och hur kändes det då? Kanoners! Bilen är mycket tryggare i sitt beteende, det går att just tryggt slänga den in i svängarna på ett helt annat sätt än tidigare och sen balansera mellan neutralt och lite snäll (power- eller liftoff-)överstyrning. Jag tror bilen kränger _mycket_ mindre, har sett en del foton och det ser riktigt bra ut. Jag kan tänka mig att man kanske skulle sänka bilen sisådär en 7-8 mm eller nåt bak, jag _tror_ att det skulle kunna ge att man kan gå på lite hårdare på gas om man fick bort det sista av en tidigare grova diagonala rörelsen med hög rumpföring. Men det känns som lite vilda gissningar från min sida. Att den är högre fram verkade kanoners, har inte ett smack o klaga på.
Sen lirar chassit utmärkt som det är även på gatan. Jag var absolut lite orolig eftersom fjädrarna inta bara var hårdare, utan även linjära, dvs de tidigare var progresiva, dvs _ännu_ mjukare först. Men nepp, inga problem alls, tvärtom ett förtroendegivande lagom dämpat kort konsist "fump" när man åker över en skarv i gatan, inget "bang!" och inget "dooooiiiooong" Bara jag pytsar i 2,4 kg i däcken så går bilen stabilt o lugnt o fint på gatan, dvs. försumbart spårande på dålig väg.
---- Tyvärr så är det nåt knas med oljekylningen på bilen. Jag kunde bara köra 4-5 varv för sen hade oljetempen dragit iväg till olämpliga temperaturer och jag fick gå o vila bilen. Det blev iof en hel bunt såna väldigt korta pass under dagen, så köra fick jag, men inga shyssta lite längre pass. Dags att hälsa på hos Doktor Per och sjuksyster Niklas på Bil & Motorteknik helt enkelt. Termostat? Sjuttontusenmilaigenkloggadoljekylare? ---- Sen mjuknade bromsbpedalen betänkligt under dagen. Det bromsade okej, bara det vanliga osäkra med lite varierande bromsresultatet från varv till varv. Pedalen är fortfarande nu några dagar efter träffen klart svampig som den inte ska vara. Pallade inte bromsvätkan värmen? Den var nybytt förra veckan.... Jag börjar ledsna redigt på att bromsarna å ena sidan funkar okej men att man hela tiden är precis på gränsen med dom. Riktigt less på det. Det här MÅSTE jag lösa. F*n,måste jag ta till ett "big brake kit"? Kylslangar verkar mycket knöligt att klämma på plats, speciellt med tanke på att bilen ska funka till vardags som den står o går. Lätta bilen flera hundra kilo, som säkert skulle göra underverk för bromsarna är liksom inte heller aktuellt. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Nää... efter 9 år med bilen och originalbromsarna är jag trött på att det funkar men utan marginaler... Jag lär inte få på kylslangarna jag köpte eftersom bilen går som vardagsbil osså. Jag kan bara se att jag måste få på nåt big brake kit
Vad tycker ni jag ska försöka få tag på? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Jag spånar själv på stoptech, då jag verkar köra upp för mycket värme i mina också.
De har dock alltid hållt, utom vid ett tillfälle i helgen när jag bromsade efter rakan som abs'en pumpade lite mer än vanligt, hårnålen efter vart lite väl spännande då kan man väl lugnt säga. Dock var det inte mycket kvar av mina belägg, kan tänka mig att det blir mer problem med värme då. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Går du inom M3 familjen så finns det lite större prylar att plocka på.
Din M3 -96 har Fram 315*28 Bak 312*20 M3 E46 har ___Fram 325*28 Bak 328*20 M3 E46 Csl har Fram 345*28 Bak 328*20 Ska du köra utan kylning så är det inte fel att få upp lite mera massa i skivorna så bromsar från en E46 csl borde nog funka fint om man inte vill gå på eftermarknadsprylar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Precis det jag märkte på min 325 e36(kör med Carbotech XP8 och orginalskivor), pedalen var stum och fin till en början, sen mot slutet av dagen var den mjuk men hade fortfarande lika bromsverkan, den är det fortfarande för mig också, men jag kan inte få pedalen stum heller när bilen är avstängd, så det lär ju vara luft, bytte även jag vätskan förra veckan, till super blue. Men jag ska nog ta o skaffa kylning även om det är min bruksbil, skivorna är grovt repiga nu så varmt har dom gått, ordentligt. Det tycker jag är lustigt då jag förra året körde på biltema belägg och skivor samt billig bromsvätska ala 60kr litern , dom kördes på både sviestad, anderstorp, knutstorp och gelleråsen blev lite svampig efter gelleråsen annars inget, sen höll dom hela vintern
_________________ Viktor Starkman |
||||||
|
Re:
Magnus>> Lugna dig en vecka el 2 så kan du få lite feedback på nedan till humana pengar. Jag håller på att knåpa ihopa ett "eget" kitt baserat på Brembo 4-kolvare samt orginal M3 E46 eller CSL skivor. Nackdelen med CSL skivorna är att orginal 17" hjul inte får plats (felar på ca 1-2 mm ), Pratade med Samuel Lindkvist om orginalskivorna och han tycker dessa är mycket fina med sina alubells osv.
Jag ville köra dessa ok med Stop-Tech 332x32 skivor men det ser ut som Stop-Tech inte vill sälja skivor inkl färdiga hubbar utan de vill bara sälja "tomma" skivor.
_________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
vilka ok är de? vilken svep höjd är det på M3 E46 skivorna? jag behöver oxå fixa till bromsarna på min, är helt less på att dom alltid är svampiga och oberäknliga. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
|
original skivor på M3 E36 3.2 och M3 E46 är riktigt bra så jag är helt inne på din linje Houke. Väntar med spänning på feedback
Vill få påvinterhjulen som är original M3 17-tummare (lär ju bli feta spacers men det är gott om plats för vinterdäcken utåt.) Däremot med sommarfälgarna så lär bara mina OZ superleggera 18-tummare klara okens utbyggnad utåt, de fälgarna ger galet massa plats för stora ok Medans mina MK Motrosportfälgar inte ger något utrymme och jag kan inte ha de längre ut med spacers. Och M5-kopiefälgarna... ja de har sett sina bästa dagar iaf
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
okadapter är under tillverkning. De skivorna på bilden är CSL (345x28) och med mina OZ så ser ni att det är gott om plats kvar. Men med orginal M3 17" gå det inte ens med 15mm spacer
Henrik
_________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Vet ej svephöjden tyvärr.. oken är: Brembo artnr: 20.4864.02 36/42 mm:s kolvar Henrik
||||||
|
Synd vi inte hann pratas vid på Mantorp, jag fick lägga hela dagen på att få ordning på min bil så jag kunde köra hem. Blev inte en meter körd på banan och tyvärr inte något socialt prat heller.
Jag kan rekomendera Kardanaxels broms kylning
Så här har jag gjort med mina slangar på Z3 an, borde vara mer plats på M3 an.
En variant jag vet en del kör med är Performance Friction skivor och orginal ok. Dessa har lite mer materialtjocklek, men 28mm tjocka, dvs tunnare luft slits. Stacke på PEAN kan nog mer om detta. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
|
BMW har ju börjat sälja sina egna "performance" pryttlar.
Finns det inget färdigt BMW bromskit för E36/E46, eller finns dessa enbart till "nyare" (ursäkta...) modeller? Med BMW:s egna pryttlar så blir det inga problem med helbilsgodkännandet vid besiktning. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
Har du gjutit själv? Har du pluggen kvar, tycker det ser ut som man skulle kunna köra med det där på e46'an rakt av också nämligen. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Min är så gammal så den har klarat sig från helbilsgodkännande _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Som jag skrev så är det Kardanaxel här på forumet som gjutit upp dem och säljer. Kolla i hans BMW M3 tråd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
I mitt fall kör jag med orginal 7,5x17" ET 41, med 10mm spacer tog det i vid fullt utslag. Nu kör jag med 25mm spacer då är det inget problem. Jag använder en slang som har mjukare ståltråd, dvs den går att forma oval där det är mest kritiskt. Det är en vanlig slang till "köksfläkten" från den lokala järnhandeln. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
|
Re:
Haha, vad trött man kan vara, undrade varför du kallade det kardanaxels
Tackar
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Då var bolt-on bromskittet klart. Kan hjälpa till med anvisningar om någon vill kopiera, kan även säkert sälja till självkostnadspris några kitt
Receptet lyder: Brembo 4 kolvs ok inkl blå Pagid M3 E46 orginal skivor ( kommer att göra distanser så man snabbt kan åka CSL skivor om så önskas) Alu adapter (7075 material) till bromsoket Banjo adapter så man kan använda orginal bromsslang. Kommer prova mitt kitt på ringen 29/5-1/6, återkommer med rapport ! Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
|
Re:
Det går bra att begränsa styrutslaget i styrväxeln också, lätt som en plätt med ett par bussningar. Men förstås lite sämre vändradie... Kör också med Axels kylning, är mkt nöjd. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Under många år kunde jag köra hur långa banpass som helst med en oljetemp helt stadigt runt 110 grader som mest. Men för två - tre år sen började bilen succesivt gå varmare vid länge banpass. Förra året så räckte ett enda varv på Nordslingan för att tempen skulle dra iväg till drygt 125 grader. I år är det ännu värre, tempen drar iväg på bara 5 minuter till nivåer så höga att jag måste sluta köra. Efter ett banpass med väldigt hög oljetemp så försökte jag mäta oljekylarens temp med min ir-tempmätare. Som högst verkade jag få 55-60 grader och långt lägre i andra änden av kylaren. Har ingen aning vad det kan betyda...
Hursomhelst, är det en paj termostat till oljekylen eller har oljekylen blivit igentäppt? Vet inte. Men nu byts termostaten ut så efter nästa bankörning vet jag om det löste det hela. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
|
9 besök senaste veckan (79578 totalt) |