Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vad finns det man kan börja köra?
3 besök senaste veckan (4525 totalt)
mcpot
Karlstad
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej

Är en kille på 21 år som är nyfiken på det här med körning på roligare nivå än vanlig gatkörning.
Så jag är lite nyfiken på vad finns det för serier/klasser tävlingsformer som man kan börja köra i. helst inte för dyrt då onekligen.
Jag bor i Karlstad Värmland vad finns det för tävlingsformer runt omkring här? och vad ligger de på i kostnad ca?

Kör idag med min Fiat coupe på konbana och lite sådant men det räcker inte

sen har jag fått för mig att det inte är någon billig bransch alls detta. så jag undrar de som kör högre än nybörjare och lägre än proffs hur har de råd egentligen? sponsring eller är det egna surt förvärvade pengar eller finns det en del prispengar med?

får ursäkta om det finns tråd med detta innan, sökte men hittade inget som iallafall förklarar vad det finns i värmland.
Allt av intresse för utvärdering iallafall.
Drömmen är ju som för många att kunna ha det som jobb :P

_________________
Fredrik Halvarsson
Newbie och nyfiken

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



5-papp plus är nog billigaste racingserien just nu.

http://www.slc.se/5papp/ (det såldes en fin tipo sedicivalvole häromveckan för 5K...)

Ska du sikta mot en professionell förarkarriär - på asfalt- får du nog söka dig bort från skogarna i Värmland eller ta taxikort :-)

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Måste det vara TÄVLING? för det finns ju annat skoj som är betydligt billigare ananrs.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mcpot
Karlstad
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Måste det vara TÄVLING? för det finns ju annat skoj som är betydligt billigare ananrs.


kom med förslag. allt av intresse.
vad finns det som inte är asfalt då? tror dock det är roligast tyvärr.

_________________
Fredrik Halvarsson
Newbie och nyfiken

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



mcpot skrev:
johan sjöström skrev:
Måste det vara TÄVLING? för det finns ju annat skoj som är betydligt billigare ananrs.


kom med förslag. allt av intresse.
vad finns det som inte är asfalt då? tror dock det är roligast tyvärr.


5papp+ som Mozzarella tidigare nämde är fantastiskt mycket "buck for the bang" som man säker..... dvs det går att göra på en normal lön om man är några kompisar som delar..... Och i värmland finns det ju faktiskt ett 5papp team som söker förare..... kolla med Kebabracings värmländska avdelning som leds av "Butterfly" håkan johansson som han heter här på Rejsa.nu....

när det gäller grus så har vi vanligt 5papp som är långlopp som körs på grusbanor.... mer info finns på www.slc.se/5papp eller så kontaktar du mig på tel 08 410 502 00 så kan jag hjälpa dig med info....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
mcpot
Karlstad
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
mcpot skrev:
johan sjöström skrev:
Måste det vara TÄVLING? för det finns ju annat skoj som är betydligt billigare ananrs.


kom med förslag. allt av intresse.
vad finns det som inte är asfalt då? tror dock det är roligast tyvärr.


5papp+ som Mozzarella tidigare nämde är fantastiskt mycket "buck for the bang" som man säker..... dvs det går att göra på en normal lön om man är några kompisar som delar..... Och i värmland finns det ju faktiskt ett 5papp team som söker förare..... kolla med Kebabracings värmländska avdelning som leds av "Butterfly" håkan johansson som han heter här på Rejsa.nu....

när det gäller grus så har vi vanligt 5papp som är långlopp som körs på grusbanor.... mer info finns på www.slc.se/5papp eller så kontaktar du mig på tel 08 410 502 00 så kan jag hjälpa dig med info....


låter intressant ska kolla runt lite.

hur ser det ut med gocart och dylikt? finns sådant i närheten?

johan sjöström: vad finns det som inte är tävling?

mozzarella: hur långt behöver man åka och vad är instegsklivet? finns väl båda vanlig bil och typ formula (gokart?)

_________________
Fredrik Halvarsson
Newbie och nyfiken

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Nära till Gelleråsen ju, dom har väl onsdagsträningar för gatbilar?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det finns massor som inte är tävling men som är förbaskat skoj.

Själv kör jag aldrig tävling utan har anslutit med till en märkerelaterad klubb och kör på våra banträffar.
Det finns massor med olika klubbar som arrangerar banträffar regelbundet under hela säsongen.

Jag har tyvärr inte koll på vilka märkesbundna klubbar som "tillåter" Fiat men det går ju att luska fram.

5 papp och 5 papp plus är ju oxå grymma arrangemang till vettiga pengar.

I Bmw Sport CLub har vi riktigt fin stämning och hög standard på våra träffar, mit ttips är att köpa en BMW och hänga med oss

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Med din Coupe Fiat är Du välkommen till bl.a. Alfa klubbens banmötesarrangemang utom tävlan.
Tävlingssektionen Challenge förutsätter Alfa.

Vi kör på bl.a Gelleråsen, Kinnekulle som är närmast för dig i Sverige. Sedan har Du Norska Alfaklubben som kör på norska banan Våler - nära Värmland.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Bra märkes-RACING-serier:

BMW
Alfa Romeo
MX-5
Porsche (nu blev det lite dyrare med en äldre 944 kostar inte mycket!)
Locost (Lotus Sevenkopior, fast det har nog vart lite lite race med Locost i sverige, i norge har de fler race tror jag)
kan flera fylla på om jag missat nåt?

Sen kan man ha mycket racingskoj inom Roadsport och SPVM, kika även på vissa serier som kör under SSK.


Men kanske det bästa sättet att komma igång och hålla kostnaderna nere är långlopp då blir man ju en bunt personer som delar på kostnaderna, hjälps åt mellan tävlingarna och kan stötta varandra kring körandet t.o.m. Långlopp med 5papp+, MSLS NSHC, ERC, BMC/HT2 m.f.l.


--------------------------------

Sen varför inte köra en hel säsongs slalomcup med t.ex. Lazzat, ÖSK på Mantorp eller Porscheklubbens slalomcup?


Att det är en bit att åka till de flesta banåkatillfällen är nog bara att acceptera

--------------------------------


Länkar till allt jag nämnt hittar du på sidan "Arrangörer": https://rejsa.nu/arrangorer.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Du kan hyra in dig nästa helg i Daniel Söders 155 team på Barkaby om du vill tävla.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=798645#798645

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
mcpot
Karlstad
Här sen Nov 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Vill bara tacka för all hjälp hittils.
Underbart forum med trevligt folk och vettiga svar. Över förväntan med spår som faktiskt kan leda till något vettigt

om någon har fler förslag erbjudanden etc så är det bara att skriva, jag kommer skriva mer i denna tråden om jag kommer på någon mer fråga. Är ju fortfarande nybörjar eller ja inte ens börjat men nyfiken är jag :P

så än en gång tack till ett underbart forum och hoppas vi får ses någon gång på banan

hoppas något av spåren leder någonstans
någon som har fler förslag?
om inte något leder till något så har jag haft funderingar på locost då det verkar som roligt fordon(lite vikt) som man kan gatregga med mera men vi får se vad allt leder till

_________________
Fredrik Halvarsson
Newbie och nyfiken

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fredrik - SLC skrev:
..... kolla med Kebabracings värmländska avdelning som leds av "Butterfly" håkan johansson som han heter här på Rejsa.nu........


Carlsson hette jag sist jag kollade....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



mcpot.

Du har en himla massa motorklubbar i Svenska Bilsportförbundets västra distrikt:
http://www.vastrabf.se/klubbar.htm

Kolla med en klubb närmast dig om vad som erbjuds (karting, racing, rally etc).

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag skulle hänga med och hyra in mig i en långloppsbil för att känna på på ett billigt och enkelt sätt.

Karting då är det nog Kristinehamn som är närmast. Att åka lite Rotax Max går at göra billigt och är nog det extremaste man kan göra på en vanlig lön. Det är nog det som utvecklar en som förare bäst.

Annars är det nog långlopp som gäller eller någon märkesklubbsracing typ Alfa, Porsche, BMW.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vad finns det man kan börja köra?
3 besök senaste veckan (4525 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande