Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
DR: R26R trashar Focus RS på Silverstone
3498 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Renault Sport Megane äger!!!

Jag vill också ha en sån

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



tjaaa.... viss skillnad på däck också - Forden kördes på Conti nånting, och Renaulten på Toyo "Triple-A", vad det nu är för någonting men föraren nämnde att de var klistrigare än fordens däck... Så det hade varit intressant att se en jämförelse med bilarna på samma eller i alla fall likvärdiga däck.. Annars är det ju ganska meningslöst...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ninja skrev:
tjaaa.... viss skillnad på däck också - Forden kördes på Conti nånting, och Renaulten på Toyo "Triple-A", vad det nu är för någonting men föraren nämnde att de var klistrigare än fordens däck... Så det hade varit intressant att se en jämförelse med bilarna på samma eller i alla fall likvärdiga däck.. Annars är det ju ganska meningslöst...


Bägge bilarna rätt ur skyltfönstret...
Fast det är klart är man trackdaynörd och åker Ford så byter man väl däck...

_________________

Rice and shine
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad blev resultatet?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



Trippel eight - 888 va det väl.


Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Kraniel skrev:
Vad blev resultatet?


Ford 2.22.2
Renault 2.19.40

Forden är en fetknopp, bara att inse. Dock mycket mer praktisk och bekväm.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



om RS rullar på CSC 2 eller 3 och Megane på 888 så borde det inte vara orimligt att förhållandet varit omvänt om man bytt däck mellan bilarna.
2,8s försprång på Silverstone kan ganska hyfsat lätt hänföras till R-däcken, tror Jag.

(Ska Vi få en GT2 vs. GT-R diskussion i miniformat här kanske )
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
ninja skrev:
tjaaa.... viss skillnad på däck också - Forden kördes på Conti nånting, och Renaulten på Toyo "Triple-A", vad det nu är för någonting.....


Fis förnämt brittiskt uttal på "R" blir ju ett nasalt "A"


Måns Wilke skrev:
om RS rullar på CSC 2 eller 3 och Megane på 888 så borde det inte vara orimligt att förhållandet varit omvänt om man bytt däck mellan bilarna.
2,8s försprång på Silverstone kan ganska hyfsat lätt hänföras till R-däcken, tror Jag.

(Ska Vi få en GT2 vs. GT-R diskussion i miniformat här kanske )


Mycket möjligt, samtidigt sa han i början att Forden direkt hade ett stort övertag på just Silverstone iom att det är en snabb bana. I mina ögon är det precis som ovanstånde skribent säger. Focusen är en fetknopp och R26R är en överlägset bättre hot hatch (så vi på rejsa vill ha en hot hatch). Vill man vara tuffast vid rödljusen är Forden säkert att föredra. Men för vår del gäller devisen att låg vikt alltid vinner över hp i det långa loppet.

Ska man driva iväg lite OT så hade jag gärna velat se vad diffen blivit med R26R'n och en RSTuner 260hp mappning för 2500kr.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



Nja, nu drar Du iväg för mycket. Just däcken är nog något som man borde se till att ha likvärdigt om man ska få till ett trovärdigt test.

När Meganeägaren efter tvåstusen mil sätter på Nankang Sunnymaxxultragripperformancestar-däck så kanske den inte är 2.8s snabbare längre...
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Måns Wilke skrev:
Nja, nu drar Du iväg för mycket. Just däcken är nog något som man borde se till att ha likvärdigt om man ska få till ett trovärdigt test.

När Meganeägaren efter tvåstusen mil sätter på Nankang Sunnymaxxultragripperformancestar-däck så kanske den inte är 2.8s snabbare längre...


Det jag säger (om jag ska vara övertydlig) är att R26R fortfrande är den bästa bilen oavsett om båda rullar på R888. Möjligen skulle Focusen vara aningen snabbare på Silverstone iom att det är en bana som premierar bilar med mycket Hp. Däremot sett över tex 10 olika banor är jag helt övertygad om att R26R fortfarande kommer vara snabbare = en bättre bil, förutsatt att syftet med bilen är att åka fort på bana.

Vikt går aldrig att trolla bort med hjälp av Hp. Vikt påverkar till skillnad från Hp inte bara acceleration utan även vid bromsning, kurvtagning mm.

EDIT: Visste inte att Focusen rullade på "Nankang Sunnymaxxultragripperformancestar-däck"

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RenaultSport
DR: R26R trashar Focus RS på Silverstone
3498 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande