| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12292 besök totalt |
|
Re:
ja samt om man manipulerar ventilen (stängd) har man vipps ingen garanti på bilen och risk för motorskador enligt tillverkaren
_________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Re:
Det är alltid lika intressant att jämföra racebilar och gatbilar (tex Ferrari360 och likande), racebilarna låter underbart och under 95, gatbilarna låter som avgassystemet vore gjort av konservburkar och för högt. Man har ju inte maxlast runt korvmojjen, det kan ju påverka val av system. |
||||
|
Re:
Det är väl ingen infekterad fråga, bara lite infekterat tänkande hos en del... Det man måste kolla på i en sådan fråga är nyttjandegraden. En standardbil som körs på vägen når kanske en gång per kilometer upp i närheten av rödmarkering (maxvarv) och några gånger halva varvtalet. En banbil körs endast under halva varvtalet i depån, annars är det så nära maxvarv som det är möjligt. Den rena gatbilen skulle alltså teoretiskt om den bankörs på allmän väg (vilket är förbjudet i lag) bullra mer än banbilen. om du sedan råkar läsa fordonstrafikkungörelsen och lite andra lagar står det att du inte får bruka fordon så det låter för mycket i tätbebyggda områden. Ridå ner, domen klubbad. En del tillverkare av specialbilar etc nyttjar kryphål, det gör det inte mer lagligt eller lämpligt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Intressant! --------------------- Att gatbilar både som original och med eftermakrnadsgrejs optimeras för att bringa föraren en trevlig ljudupplevelse vid "blandad" körning på allmän väg är väl fullt logiskt. Att de då i vissa fall "hamnar fel" ljudmässigt när de plötsligt körs bara på maxvarv med maxlast kanske inte är så konstigt. Grejerna är ju egentligen inte tänkta för det oberoende hur mycket "race" eller så det påskins i reklamen. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Pratade me Lennart Pettersson me Race-RX-8an idag på mantorp då han blivit svartflaggad för ljudet i sin bil. Då tog han fram en egen ljudmätare o knappt hälften av alla bilar som körde idag klarade 95 db! Vissa lät så mycke att skalan inte räckte till! Detta var precis vid bankanten iofs men skillnaden är nog inte alltför stor.
Däremot såg ja inte en enda svartflagg själv efter jag hade pratat me lennart. Skumt ibland med ljud. //Pontus _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
|
Hur mkt lät Lennarts race åtta? både upplevelsemässigt och med instrument mätt?
Jag fick igår på kullen körningen höra att min bil lät lite (nästan för lite enl. vissa) och störde inte alls, vilket givetvis är jättebra men ändå förbryllande för systemet som sitter på är inte dämpat en smula alls och lennarts är ju dämpat och konstruerat för lägre ljudnivå. förvisso visslar den på värre med kompressor och herrejösses mkt effekt. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Låter som att man får skaffa sig en "DTM-dämpare" och vinkla den neråt
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Förra året så hade vi en sprillans ny Ferrari...ja vad det var för modell vet jag inte men mycket kolfiber synligt och ett par hundra mil på mätaren. Fabriksny, inte mekad. Den gav över 100 dba på Knudan när "spjället" öppnade i avgaset.
Härligt mysigt Ferrari typ motorcykeljud men fel nivå och nivå. _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
Ljud på bilar är konstigt!
Min brors skyline r33 (2.5l turbo) har ett 3"Blits Nür spec catback(2 stora dämpare) system och originalkatt. Den låter BRÖÖÖÖÖÖL, dvs högt och jobbigt i hela registret(tomgång med), bara jobbigt oljud dvs. Min skyline r32 (2l turbo) har ett ombyggt 3" system med 1 oval dämpare bak, ingen katt och 3" direkt från turbon. Min låter pjuff pjuff på tomgång, behagligt tyst på normala varv upp till 5000 ca, över 5000 och upp till 8700 så låter den dock som en blandning av formula 1 o sporthoj
Att den låter mycket på höga varv är ju förståligt. Men att den är så tyst på det låga/medel hänger jag inte med på alls
|
||||
|
Re:
Jag har inget emot att anpassa mig till 90 - 95 db men om mätningen på en bana är 92 - 94 db tycker jag det är konstigt att en annan bana mäter 103 db. Lite för stor skillnad för att utrustningar och mätförutsättningar är likvärdiga. Det blir svårt när man ska omdefiniera ljud till oljud. Det är ju betraktaren som avgör. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
|
Jag blev informerad av Knutstorp Lasse Svensson att fem banor köpt samma standard av mätutrustning och dessutom en avancerad sådan.
De lade ner mycket arbete på att installera dessa utrustningar samt att mäta ut rätt placering av mätplats/platser. Var det bara en dröm och det blev för dyrt? om inte så bör i alla fall dessa fem banor mäta lika. Någon som vet mer fakta eller ska jag ringa och kolla med Knutstorp? _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
Re:
Utrustningarna märter nog lika, däremot kan bilar låta lite olika mycket när de passerar. Hinner man växla före eller inte tex (sista varven alt själva växlingen kan ju låta mest). |
||||
|
Mätutrustningen måste ju sitta vid sidan av banan oxå, och sitter den på höger sida på vissa och vänster på vissa så kommer det naturligtvis också bli olika resultat om bilen har sitt utblås åt sidan.
|
||||
|
Här är mina kanske "overkill" modifieringar för att få tyst insugningsljud utan för mycket effektförlust.
Vore kul med flera som delar med sig av hur ni löser både avgas och insug. Fler och fler kommer att fråga och be om hjälp. Säkerligen en trend. _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
95db på en banträff är kanske inte ett jätteproblem, men STCC o dyl måste ju få låta lite...
Var på STCC på Gelleråsen i Maj, visserligen rätt skönt ljud (bl.a. från C30orna överraskande nog!), men de kunde gott ha fått låtit lite mer. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Re:
STCC har 110dB (klassen STCC alltså, resten har 95dB) Förstår iofs inte varför de ska få låta mer än andra? Borde det inte vara så att de som är snabbast får låta mest
Skämt åsido, de som störs bryr sig inte om det är STCC eller om det är en vanlig bandag som väsnas. 95dB förbipassering så låter det faktiskt rätt fint, både i nivå och sound från de flesta bilar, högre är enligt min mening bara jobbigt. Har vart mek ett par ggr när EM i RR gått på Assen tillsammans med motOGP, och efter en hel helg med megafoner så är ljudet extremt tröttsamt, inte kul att behöva knalla med peltor konstant i depån för att de dånar 130dB vid bankanten.. Eller när det varmkörs motorer vid alla tillfällen på dygnet. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12292 besök totalt |