Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Diskussioner kring vår opretentiösa GTR2002serie!
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (22208 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
HOOPoo skrev:
Föresten under kvalet kommer man ju inte vara så beronde av lagg och då kan väll alla köra kvalet på en server, och sen startar den sämre halvan en nya server för b finalen?

Enklast blir nog ändå att stänga ner alltsammans när kvalificeringen är klar - alla går ut hit på forumet o tittar efter vilken final man kom i, sen joinar man servern ifråga.. blir nog enklast så eftersom man inte vet i förväg i vilken final de som kan host:a kommer i...

Vi kan ju testa att alla kör kvalificering på samma server - men ja e tveksam till att det kommer funka så bra...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Fast det här innebär ju faktiskt att kvalificering blir oerhört viktig!?
Det låter inte så himla skoj faktiskt. Då belönas de som kör fort som tusan men kanske inte så stabilt, istället för strateger som kör på säkerhet?

om det skulle bli olika poäng i de olika finalerna, dvs... ??

(Ja, okej, jag tittade faktiskt på OS krönikan där australiensaren tog guld för att han var den enda som inte ramlade i finalen, hehehe)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Aha... nu läste jag fel. Glöm mitt inlägg ovan!

EDIT: Nej jag läste inte fel, riktigt. Men jim's förslag att dela in spelarna efter kvalificeringen gillar jag inte... Bättre att det görs upp under t.ex. 5 varv vilken final man hamnar i... eller kanske inte?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Åke Wallebom a.k.a oak skrev:
Aha... nu läste jag fel. Glöm mitt inlägg ovan!

EDIT: Nej jag läste inte fel, riktigt. Men jim's förslag att dela in spelarna efter kvalificeringen gillar jag inte... Bättre att det görs upp under t.ex. 5 varv vilken final man hamnar i... eller kanske inte?

Jo jag håller med - roligare med race.. man kan köra två fristående rejs inklusive kval innan man delar upp i a-/b-finaler.. Men isåfall måste vi lotta på nått sätt vilket av de två fristående rejsen man hamnar i..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Hej och hå vad krångligt det blev, hehe...

Visst att köra två heat för att se vika som skall till A resp B final kan bli krångligt. Jag föredrar nog två heat före ett kval som avgör det. Vilka som startar i vilken grupp tycker jag helt enkelt kan lottas.

om alla vi som har bredband/ADSL o dyl. anmäler det till Jim. Om Jim sedan ser att det blir ex 12 st anmälda för att köra nu till helgen kan han lotta startgrupper och se vilka som har möjlighet att vara host. Sedan postar han startlistor här i forumet samt vem som skall sätta upp resp. spel.

När det gäller dubbla rejs har jag två förslag att välja mellan.
- Antingen så kör man finaler efter de två grundheaten.
- Eller så tittar man på tiderna från grundheaten. Gör resultatlistan/poäng utdelning efter denna. Då spelar det inte så stor roll vilka man kör med, om man är kvalsnabb osv...Båda heaten kör ju samma antal varv. Sedan att det även kan uppstå orättvisor, men va fan det är ju bara på skoj.

Med det sista alternativet så behöver man bara köra ett rejs per person. Det kan vara en aning enklare att arrangera, än att köra finaler osv. Vi får ju inte glömma att det handlade om att ha roligt utan att krångla till det för mycket. Poängberäkning osv skulle ju vara underställt rolig online racing.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Micael Johannssen skrev:
Hej och hå vad krångligt det blev, hehe...

När det gäller dubbla rejs har jag två förslag att välja mellan.
- Antingen så kör man finaler efter de två grundheaten.
- Eller så tittar man på tiderna från grundheaten. Gör resultatlistan/poäng utdelning efter denna. Då spelar det inte så stor roll vilka man kör med, om man är kvalsnabb osv...Båda heaten kör ju samma antal varv. Sedan att det även kan uppstå orättvisor, men va fan det är ju bara på skoj.

Med det sista alternativet så behöver man bara köra ett rejs per person. Det kan vara en aning enklare att arrangera, än att köra finaler osv. Vi får ju inte glömma att det handlade om att ha roligt utan att krångla till det för mycket. Poängberäkning osv skulle ju vara underställt rolig online racing.


Det sista förslaget låter lite tråkigt pga att det inte är resultatet i ens race som sätter det slutliga resultatet. För att känslan ska infinna sig så tycker jag att det är viktigt att det är någon typ av final där det bara är den bättre hälften med och kör, där placeringen därifrån bestämmer poängen i resultatlistan, serien. Sedan hur man plockar ut bättre hälften vet jag inte riktigt men 2 kvalrace på något sätt borde ju som ni sagt fungera om vi får ihop folk som kan hosta. Har vi en A-final ska vi givetvis oxo ha en B-final.

För tillfället så är inte vår spelserver hemma men den kommer nog hem om en dryg vecka tror jag. Efter det så kan antagligen vi ha en dedikerad server. Jag vill inte hosta på min vanliga dator samtidigt som jag spelar eftersom det hackar redan när jag kör själv med 640x480 och low detail på typ allt... : (
Sitter för övrigt på Bostream ADSL.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

Ja va strulit det blev med poäng o kval o allt. Så det finns inga sätt att få det o funka bättre med säg en 15 - 20 bilar? Synd.... för det viktigaste är ju att ha skoj o köra...

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja va strulit det blev med poäng o kval o allt. Så det finns inga sätt att få det o funka bättre med säg en 15 - 20 bilar? Synd.... för det viktigaste är ju att ha skoj o köra...

Mmm trist me strul! Ska ju bara va o köra!

Jag har läst om folk som kört med uppemot 16 pers samtidigt.. Men då har det vart på en T1 lina. Med Cable/ADSL som de flesta av oss har rekomenderas runt 6-7 pers.. När vi körde senast (7 pers?) funkade det finfint - men nu när 12 pers registrerade i serien kommer adsl/cable knappast räcka till. Bara någon med snabb lina vill köra så kommer vi nog kunna köra allihop samtidigt! Men fram tills dess så får vi väl köra a/bfinaler. Nååja!! Det kommer ju bli kul ändå!!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

Cable/ADSL.... jag har Bostream 2,5Mbit ner 700kbit upp. Det motsvarar ju en T1...

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
zeddie skrev:
Micael Johannssen skrev:
Hej och hå vad krångligt det blev, hehe...

När det gäller dubbla rejs har jag två förslag att välja mellan.
- Antingen så kör man finaler efter de två grundheaten.
- Eller så tittar man på tiderna från grundheaten. Gör resultatlistan/poäng utdelning efter denna. Då spelar det inte så stor roll vilka man kör med, om man är kvalsnabb osv...Båda heaten kör ju samma antal varv. Sedan att det även kan uppstå orättvisor, men va fan det är ju bara på skoj.


Det sista förslaget låter lite tråkigt pga att det inte är resultatet i ens race som sätter det slutliga resultatet. För att känslan ska infinna sig så tycker jag att det är viktigt att det är någon typ av final där det bara är den bättre hälften med och kör, där placeringen därifrån bestämmer poängen i resultatlistan, serien. Sedan hur man plockar ut bättre hälften vet jag inte riktigt men 2 kvalrace på något sätt borde ju som ni sagt fungera om vi får ihop folk som kan hosta. Har vi en A-final ska vi givetvis oxo ha en B-final.

Jag håller med dig med att det vore kul om man vet vilken placering man kör efter medan man spelar.. Sen så har jag vid varje söndagsrace än så länge alltid velat köra en gång till!! Det här skulle ju bota det problemet Samtidigt kanske folk tycker det blir overkill med två race? Jag menar - om någon tröttnar efter ett race fallerar allting.. Ska vi köra två rejs o bestämma placeringarna efter placeringarna i vardera rejset nu första gången vi kör? sen kan vi alla hålla tummarna på att vi hittar nån snabbare lina till söndagen därefter..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Cable/ADSL.... jag har Bostream 2,5Mbit ner 700kbit upp. Det motsvarar ju en T1...

Ah, jag skulle inte dra alla över en kam! "vanligt" adsl räcker inte - men bostream är inte vanligt...

Jo allt lär ordna sig så fort du fixat grafikkort o bestämt dig att du ska va me i serien! Alternativt om zeddie fixar hem sin dator och också har snabbt bostream thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



tjoho har ni plats för en tiilll?


vill vara med och lite

..peter
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Peter E skrev:
tjoho har ni plats för en tiilll?


vill vara med och lite

..peter

Javisst! Det e bara o hoppa på det skenande tåget! (PM:a mig med alias och bil/stall)



Nu blir vi 13 pers!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



djungel-Jim skrev:
Magnus Thomé skrev:
Cable/ADSL.... jag har Bostream 2,5Mbit ner 700kbit upp. Det motsvarar ju en T1...

Ah, jag skulle inte dra alla över en kam! "vanligt" adsl räcker inte - men bostream är inte vanligt...

Jo allt lär ordna sig så fort du fixat grafikkort o bestämt dig att du ska va me i serien! Alternativt om zeddie fixar hem sin dator och också har snabbt bostream thumbs up


Jo, snabbt bostream har jag men jag tror inte att spelservern kommer hem innan söndag men jag skulle ju kunna pröva lite innan med vår "vanliga" server. Den är dock inte så snabb men det är ju värt ett försök. Kanske hinner lägga in det och så ikväll...

återkommer med info...
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Nähä, det blev inget av varken spelservern eller den vanliga servern.

Pratade med brorsan lite som har ansvaret och kunskapen för burkarna och spelservern var tydligen inte vår så den skulle inte tillbaks hit och den vanliga serven körde tydligen någon process, vilken inte fick stängas av, var femte minut som tog ca 95% av processorkraften...

Så det ser tyvärr inte ut som att jag kan hosta något. thumbs down
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
zeddie skrev:
Nähä, det blev inget av varken spelservern eller den vanliga servern.

Tråkigt att höra!

Börjar närma sig söndag.. ska vi göra såhär - den här söndagen kör vi bara två separata rejs - lottar vilka som kör på vilken server.. Sen jämför vi resultat-tider från de båda rejsen och delar vi ut poäng/placeringar utifrån dem. Sen får vi se vad alla tyckte om den lösningen - så kan vi göra annorlunda söndagen därefter om vi tycker det. Om någon med T1 lina kommer med i serien och kan host:a testar vi att köra alla samtidigt på samma server.

Vi bestämmer hur poängen beräknas utifrån hur många som är med i serien på söndagmorgon (ner till en poäng). Om det sedan kommer mer folk - blir de sista resultatplatserna värda noll poäng.

thumbs up / thumbs down ?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Gäller bara att se till att båda servrarna kör med samma setup då för att få jämförbara tider. Så inte den ena kör med changeable väder och den andra solsken hela tiden som jag föredrar.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
HOOPoo skrev:
Gäller bara att se till att båda servrarna kör med samma setup då för att få jämförbara tider. Så inte den ena kör med changeable väder och den andra solsken hela tiden som jag föredrar.

japp - självfallet! Vi får se till så båda servrarna kör med exakt samma inställningar.

Annars är det ju klart vi skulle kunna PRÖVA att köra alla på min server - men det lär ju bli knöligt om det inte funkar o vi helt plötsligt måste ordna fram en till server o lotta o allting..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

När det regnar så blir det jättehackigt på min dator...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Vad har jag gjort för fel när jag inte kommer upp i högre hastighet än 78 km/h oavsett växel?

Dessutom känns ratten väldigt konstig, extremt överstyrd, skall det vara så?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
volvo360 skrev:
Vad har jag gjort för fel när jag inte kommer upp i högre hastighet än 78 km/h oavsett växel?

Dessutom känns ratten väldigt konstig, extremt överstyrd, skall det vara så?

Det låter som du har pitstop-hjälpen på! tryck på L så stänger du av den (om du har originalinställningarna)..

Kom ihåg att ladda defaultsetuperna som kommer med spelet innan du kör - annars uppför sig bilen mycket underligt..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Racingsimulatorer
Diskussioner kring vår opretentiösa GTR2002serie!
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (22208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande