Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Byta till skalstol, bältesfråga...
3706 besök totalt
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Hej alla kloka här på rejsa...

Nu har jag halkat runt i min Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35) AMS Trackday, men jag är inte nöjd.

Jag behöver bättre stöd för fläsket.

Vill in med en skalstol, men undrar två saker:

1. Bältet, vill ha kvar orginal bältet, hur gör ni för att sitta fast, kommer inte bältet att "ligga" över kanten på stolen liksom, alltså för högt typ? Hur gör ni andra som byter stolar men inte installerar 4 punkt?

2. Om stolen i fråga har sidofästen, kan man endast montera den fast direkt i golvet? Eller finns det en möjlighet att montera nån typ av glidskenor?

Tacksam för svar då jag snart skall till Ringen och träna lite mer....

Niclas Swahn

_________________
Niclas Swahn
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67



1) Bältet ska INTE ligga över kanten då underglidnings risken ökar ngt fruktansvärt. Vet inte hur din bil ser ut inuti men trä bandet igenom öglan i stolen och på andra sidan får du göra på ett liknande sätt.

2) Du kan montera på glidskenor ändå.

Lycka till.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peak64 skrev:
...Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35)...


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



ice skrev:
Peak64 skrev:
...Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35)...
Då hittar man runt riktigt bra thumbs up
Att 3 MPS har potential har ju bla Motorjournalen visat, och på Mantorp kommer nog motorn till sin rätt ganska bra.

Angående bältet så har jag själv kört 4k mil med 3p igenom en Momo Start. Låset blev över kanten på insidan men det slöt an ganska bra ändå (kombination av låg sida och bra "fyllning" i stolen), men lika bra som på riktigt var det ju inte.
Nu hade jag tur som inte behövde använda bältet en enda gång så jag vet inte hur stor underglidningen skulle blivit, men att 3pbältet lever på att höftbenet skall fixeras är ganska solklart.

En bred stol kan ju funka med låset igenom hålet men varför välja en stol där man sitter löst? Det finns ju en del bälteslås som är bandmonterade och de kan ju fås att fungera bättre (även om diagonalbältet hamnar lite fel när låset kryper upp på magen). Kanske kan man tom justera så låset bara tittar fram i sidohålet, då får man ju nära perfekt lösning (även om du får bältesslåset mellan dig och stolen).
Men att lyckas få till skalstol på originalskenorna så bälteslåset (som säker sitter fixt och stelt på skenan) passar precis vid sidohålet låter som en utopi. Ett nytt bälteslås fäst i golvet låter som större chans att få att fungera (men då ska det passa mekaniskt och elektriskt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
1817 skrev:
1) Bältet ska INTE ligga över kanten då underglidnings risken ökar ngt fruktansvärt. Vet inte hur din bil ser ut inuti men trä bandet igenom öglan i stolen och på andra sidan får du göra på ett liknande sätt.

2) Du kan montera på glidskenor ändå.

Lycka till.


Menar du att jag behöver lossa bältet i det nedre fäste närmast dörren och trä det igenom stolen?

Önskar att jag hade an bra bild som visar hur jag tror att du menar....

TAck för hjälpen...

NIclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
ice skrev:
Peak64 skrev:
...Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35)...



[/img]

_________________
Niclas Swahn
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Peak64 skrev:
...Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35)...
Då hittar man runt riktigt bra thumbs up
Att 3 MPS har potential har ju bla Motorjournalen visat, och på Mantorp kommer nog motorn till sin rätt ganska bra.



En bred stol kan ju funka med låset igenom hålet men varför välja en stol där man sitter löst? Det finns ju en del bälteslås som är bandmonterade och de kan ju fås att fungera bättre (även om diagonalbältet hamnar lite fel när låset kryper upp på magen). Kanske kan man tom justera så låset bara tittar fram i sidohålet, då får man ju nära perfekt lösning (även om du får bältesslåset mellan dig och stolen).
Men att lyckas få till skalstol på originalskenorna så bälteslåset (som säker sitter fixt och stelt på skenan) passar precis vid sidohålet låter som en utopi. Ett nytt bälteslås fäst i golvet låter som större chans att få att fungera (men då ska det passa mekaniskt och elektriskt).


Du har identifierat min problemställning på ett utmärkt sätt...Jag har redan ett CG lock som fungerar utmärkt vid inbromsningar, men det är vi kraftig kurvtagning, typ på väg in i Karusellen efter start och mål på Mantorp som jag kommer på mig själv med att luta otroligt mycket...men sen att hitta lösningen i en modern bil med sidoairbags och viktavkännare till airbagen i ratten är klurigt, och inte minst komma på hur allt skall passa...Äh kanske struntar i det och köper en nackkrage i stället...

Tack för engagemanget...

Niclas som gärna vill ha tips på trevliga banträffar där en slö liten röd bil är välkommen!

_________________
Niclas Swahn
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67



Peak64 skrev:
1817 skrev:
1) Bältet ska INTE ligga över kanten då underglidnings risken ökar ngt fruktansvärt. Vet inte hur din bil ser ut inuti men trä bandet igenom öglan i stolen och på andra sidan får du göra på ett liknande sätt.

2) Du kan montera på glidskenor ändå.

Lycka till.


Menar du att jag behöver lossa bältet i det nedre fäste närmast dörren och trä det igenom stolen?

Önskar att jag hade an bra bild som visar hur jag tror att du menar....

TAck för hjälpen...
NIclas


Just så menar jag, lossa bältet o trä igenom stolen. PÅ andra sidan där "knäpp" spännet sitter så blir det ju till att tänka efter en smula för att lyckas med att få bältet att gå ner över höften. Ev blir det till att som någon nämde modifiera en smula.
Mvh Victor

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Vet inte om det hjälper dej men jag har precis gjort en liknande operation i in bil. Tagit ett par andra originalunderreden och satt dom nya stolarna i dem. Bältessnäppet har jag kortat av men det sitter i underredet och åker med stolen fram och tillbaka när man justerar. Tyvärr har jag ingen bild på utsidan mot b-stolpen, men där får man skruva loss ner vid infästningen och trä igenom stolen och skruva fast i bilen igen. Precis som förklarat innan.

Bilder finns i min biltråd sidan 6 inlägg nr 7.

Lycka till thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



dubbelpost...

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
ice skrev:
Peak64 skrev:
...Mazda mps 3 på Mantorp hela lördagen (1.35)...



Risk för OT men de snabba i min grupp var klart under 1.30...närmare 1.2.. nånting faktiskt, Carrera cup liknade bilar och andra trimmade saker...så jag var snarast en röd liten bromskloss egentligen...Men Mantorp var en rolig erfarenhet...slut OT Jag tar dock uppgifterna om att jag tog mig runt på 1.35 numera med stort tvivel...har kollat mina videos och jag ligger nog närmare 1.37-1.39...får skaffa en lap timer...




Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Byta till skalstol, bältesfråga...
3706 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande