Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 178, 179, 180 >> 49 besök idag (883837 totalt) |
![]() Då var man hemma efter en lång helg i Götenes tecken. Privat har det varit katastrof sedan i fredags men för övrigt var det en helt underbar weekend. Först landade vi på snowdragons domäner runt Trollhättan där vi blev mysigt mottagna av Mats o Mia, det bidde gott grillat, garagepilsner och massor med nattmek! Stort tack för er gästvänlighet, vi sov som stockar hela högen ![]() ![]() Efter en härlig frukost lättade Compactmafian ankar, kvinnor och barn kom med eftertrupperna vilket passade bra. Vi var framme på kullen något sent men vi hann PRECIS med det viktiga innan förarmötet, för övrigt var vi en liten maffia av compacter och fler blev det sen. Dom flesta av oss hade aldrig kört på Kullen förut och själv var jag lite nervös, tog det VÄLDIGT lugnt ett tag och försökte känna på banan o bilen. En kombination av lite fel däckstryck, hård bakvagn samt lite ivirg förare gjorde att bilen var lite VÄL tailhappy och jag råkade göra nåt som påminde om att drifta i en kurva, detta orsakade att man blev dragen i örat av Gunnar, sorry men detta var absolut inte med vilje! Längre fram fick man fart på bettan och det började bli riktigt underhållande! Bilen bara tuggade på även om värmen gick upp en pinne, på med värmen o maxfläkt så försvann problemet Det blev gott om körtid och på eftermiddagen gick det ordentligt snabbt med mina mått mätt, någon indelning klassvis fanns inte och stundtals var det lite tight med långsamma bilar. En ursäkt till alla som upplevde mig som ivrig men det är ju så himla skoj det här! Att man kunde blåsa förbi TT:s med både turbo o 4-hjulsdrift hade jag inte satsas på innan Kinnekulle men nu vet jag bättre ![]() ![]() ![]() ![]() bilden är stulen av någon duktig fotograf här på rejsa Hade ett par goa fighter med en hundkoja eller mini som dom kallas, han hade mer mos definitivt men vi turades om att ta täten vilket såklart var underhållande, det var trots allt ganska skoj att köra nästan jämnt med en kärra som i det skicket kostar några hundringar o lite till... Ganska snabbt under dagen gick det rykte om att jag kört på 1.05 vilket man givetvis ville knäcka och på eftermiddagen med nytankad bil, en däcksrokad så var jag HUNGRIG!! vädret var sjukligt bra och man kände riktigt hur däcken greppade men samtidigt åts upp, speciellt i första långa högern. Jag vågade inte titta på däcken utan bara körde på som F.A.N 1.04.7 sa någon sen hörde jag inget mer men jag VET att det gick bättre i sista stinten, allt flöt på och något varv kändes helt klockrent, så gissningsvis 1.04.5 men det är bara en spekulation tyvärr precis som alla andra tider ![]() Nåja tidtagning är ju inte det vi fokuserar på utan det är att ha skoj och det hade vi verkligen. Många goa röster hördes om banan och den jämfördes med knutan även om knutan för oss i syd åtminstone är ett snäpp goare ![]() Cupen var i vanlig ordning spännande och bröderna Skoog gjorde i vanlig ordning ett fantastiskt jobb och turades om att ta vinsten, stort grattis till Patrik som med sin nya tunga kärra lyckades knipa segern i heat II ![]() ![]() ![]() Till slut var även denna underbara dag på banan på väg att ta slut, det sista jag upplevde var att teamchefen (frugan) tog ut kärran på banan och kunde ristan in Kinnekulle på tavlan över banor hon testat på, roligt att hon verkligen kör några rundor även om det inte går fort, det stör inte mig alls så länge hon tycker det är skoj/spännade. Att hon ALLTID är toknervös innan har jag vant mig vid. Jag fick även ett varv med Mia i hennes röda Z3:a och det var intressant att få se hur varvet skulle köras, jag insåg snabbt att mitt spårval var knasigt och till nästa gång då jäklar..... Däcken fick massor med stryk på Kullen och vänster fram var rena skämtet, vänster bak var BRA slitet medan högersidan klarat sig bra. Det blir till att lägga order på lite däck, det finns krafter som pushar på 16" men jag vet inte riktigt, vad säger ni andra?, priset är för mig känsligt men får man ekonomi i det kan det vara ok. Efteråt vart det lite depåsnack medan alla packade ihop sitt pick o pack, vi var ett gäng Compacter i form av mig själv, Rius, Ahlin, Pellesanslös samt Dignell i sin fransos och Bröderna bäck som stog bredvid varandra. Alltid lika trevligt att tjöta med alla goa gubbar och jag uppskattar verkligen er alla ![]() Kvällen skulle rundas av med ett gäng av oss från dagens körning på ett Bed & Breakfast i närheten av Läckö slott, när vi väl hittade dit fick vi en fantastisk kväll på ett kanonställe med en högst udda men trevlig värd, kvällen mixades med grillat, loggar, ungar som busade, pilsner och minnen från ännu en underbar träff med BMW Sport Club. Ett stort tack till samtliga arrangörer, inte minst Måns men även alla andra som står bakom dessa välplanerade events, jag hoppas alla inser att en hel del folk försakar sin egen upplevelse till stora delar för att vi andra skall ha skoj, det måste vi tänka på och uppskatta ![]() ![]() Skall man hitta något negativt eller iallafall något att lägga med i diskussionen inför nästa styrning får det bli logistiken runt påsläpp, klassindelning, och så vidare.Men det har redan andra påtalat så det släpper vi nu. Jag ser redan fram emot nästa träff på Anderstorp, banan är väl ingen blöt dröm för en Compact med 170 pållar men jag underskattade helt klart banan förra året och hade riktigt roligt, skall bara inte glömma att antingen lösa det här med dubbla pumpar eller se till att toppa upp innan start och ha reservdunk med. För er som vill veta när det är dags kan ni givetvis surfa in på www.bimmer.se/anderstorp :woot: Förresten det är nu bara 2808000 sekunder kvar dit ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tackar för trevligt sällskap,
alltid lika roligt att träffas. Denna gången var det nog lite extra eftersom compaktmaffian var med, Riktigt trevliga killar ![]() Syns på anderstorp ![]() |
||||
Har under ganska länge väntat på en passagerarstol som aldrig dök upp från ena mina favvis leverantörer. Efter ett par månader gav jag upp. Beställde stolen förra veckan och i går måndag fick jag SMS om att stolen var kommen, nu skall jag bara se till att hitta lämpligt fästmaterial och byta ut originalstolen. Skall bli trevligt när det väl är på plats.
Igår fick jag uppleva lite olika bilar och det var intressant Familjen var på filminspelning under hela dagen och då bidde det att köra både 323ti och 318 Touring. På kvällen fick jag besök av en sällsynt läcker vit M3:a med nytt bling bling och nymappad motor, det bidde en rejäl åktur och bilen var sjukt rapp i i responsen och brölade goare än det mesta man hört ![]() Åtgärder på bettan innan nästa körning är följande Se över bromskylningen som fick sig en törn i samband med Kinnekulle Ev. beställa hem ett nytt däck och få det monterat Montera huv? Bänka bilen på TS Motorsport Montera nytt insug? För övrigt gick bilen sjukt bra i min värld, ok den blev lite varm och det skall jag såklart konsultera proffsen angående, sist jag kollade såg kylaren ok ut men vi får kanske ta en extra kik på den igen samt kolla så vattenpumpen gör sitt jobb på ett bra vis. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Dax att parkera bilen i Eslöv så får du både insuget och fullflödes systemet monterat ![]() ![]() Kolla så du inte har "banan kylare" som alla andra... -vattenpumpen är en sjuka på dessa motorer, kostar inte så mycket på BMW och är bytt i ett nafs på vilken garageuppfart som helst ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Sjöström,
Perfekt. Bara att lämna in bilen till Patrik så fixar han allt medan du tar en kall pilser ur Skoogs välsorterade kylskåp, och sätter dig i sommarsolen ![]() Akta dig bara för kolfiberfoliesjukan ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Det bli i denna ordning hade jag tänkt Bänkning hos ts med öpet/original luftfilter Insugsmontering Besök hos TS för Bänkning, Unichip/Mappning, bänkning Avgassystem med S50 grenrör/Biltema racekat och sen lite hokus pokus alá cuptokarna skoog Bänkning hos TS vid tillfälle Så blir det i mina tankar iallafall. På detta vis kommer vi alla att bli upplysta om hur mkt respektive åtgärd gör för prestanda/vrid osv osv... allt kommer givetvis att offentliggöras om det visar sig vara positivt ![]() Lovar att göra en översyn av kylaren men hur gör man med vattenpumpen för att kolla funktionen på den? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Hehehe foliesjukan har avtagit lika snabbt som den kom då priset var i stil med vad en halv lackering av bilen kostar... ![]() Men pilsnern lockar såklart ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Inga tunga jobb i dagarna precis men ett par lätta iallafall.
Demonterade min laptimer som offras till förmån för racechrono som jag tycker funkar jävligt bra rent ut sagt, det skall bli extra spännande när man precis investerat i värsta 5hz pucken från Qstarz, grymt snabb.läcker och precis den som Racechrono själva rek. Den gamla laptimern var det vilda fighter om via PM och SMS men det slutade med att polaren som emigrerat till värnamo numera är ägare till den. Bytte även en blinkers fram som retade mig lite då den var matt o trist efter att jag bytt den på andra sidan innan Kinnekulle. Fåfängt? Absolut men sån är jag take it or leave it... Beställde även nya insugspackningar till 325 insuget som skall på om ett tag. Stolen har jag inte hunnit hämta än men det brådskar inte då jag inte har något underede eller sidofästen. Ett S50 grenrör är i hamn om det är i vettigt skick vilket det skall vara enligt säljarens utsago, det blir perfekt att lägga på hyllan till kommande avgasmekk, när det blir får gudarna utvisa... La även bud på ett par Lätta original BMW 16" 8" breda då ja gär lite småsugen på att växla upp till lite mer stomme/bredd men vi får se även där då skambud inte alltid godtages :-) Hmm var det nåt mer? jo jag la bud på lite r-däck och ringde på en utväxling men det blir nog inget med dom sakerna. Annars har det inte hänt nåt idag för egen räkning, tyvärr så smackade polaren sin kärra idag så detta får kategoriseras som en skit dag... ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Fick SMS i morse om att polaren låg och myste med mitt "nya" grenrör så då är det definitivt i hamn. Tycker det är helporrigt med bandagerade grenrör så är det även effektivt på samma gång så blir det nog så
![]() Hämtade även nya stolen idag, noterade genom all plast att den såg lite annorlunda ut men det var nog mer blingmässigt än funktionsmässigt. Nu skall denna stol förstärkas i insteget med lämpligt material då den jag har idag har gått sönder ordentligt i tyget. När den nya är på plats åker den gamla stolen på samma behandling innan den blir passagerarstol. Nu har det inte varit körning på flera dagar och man är toksugen! Ingen som kan skicka fram kalendern några veckor ![]() Nya huven borde dyka upp denna eller nästa vecka om allt stämmer, hade ju varit supernice och få iordning på den så man kan börja planera om man skall filma eller måla den. Jag har börjat kika lite lätt på racechrono2avi för att få över racechronologgen som ett overlay på filmer från träffar. I slutändan blir ju resultatet skitcoolt, lite i stil med tex MillwaySamuels utrustning. Ni som har erfarenhet av detta och vill komma med tips är hjärtligt välkomna. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Har inte haft tid att labba så mycket med racechrono2avi i helgen men jag har iallafall lagt upp en snutt till från kullen, sunkig kvalitet men jag har kass lina hemma. tyvärr är infon från racechrono inte för detta varv utan det är bara ett ungefär så ha överseende. Det grafiska skalet jag valt denna gång är bättre enligt mig. På filmen ser vi min kärra som ligger och jagar en silverfärgad TT, vid ett tillfälle smyger sig en ruggsnabb Pårrsje imellan
http://www.youtube.com/watch?v=JqyVM Kommentarer om filmning,kvalitet,infon i högerkant mm. emottages tacksamt. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Tufft med grafiken! -blir det bättre kvalite okomprimerat eller? Lätt att sitta på läktaren och köra bil, men det finns ganska mycket asfalt kvar att utnyttja Johan ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Visst blir grafiken bättre än så här, skall pumpa upp ett smakprov ikväll!
Patrik, jag är fullt medveten om att jag har en lång resa at åka innan det börjar likna något. Lite förargligt att man kom på detta vid 40 års ålder bara ![]() Utveckla gärna lite noggrannare var mina brister är uppenbara så jag förstår tydligare ![]() Var idag på Förenade bil och hämtade hem insugspackningar till insugsbytet som inte är SÅ långt borta. Men innan dess har vi ju vår spännande aktivitet på TS motorsport i Åstorp, där finns fortfarande platser kvar för er som vill/vågar bänka era spisar ![]() Jag ser verkligen framemot att få reda på hur det ser ut idag, håller BMW vad dom lovar eller blir man besviken tro? Jag vet ju att TV mätte 163hp på bakhjulen (ha rjag för mig iallafall) när dom testade 323ti men det var ju ett tag sen.. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Ja vem har inte mycket kvar att ge, alla är vi bara nybörjare och begränsningen sitter som bekant mellan ratt och stol ![]() ![]() TS hoppar jag, bilen är bänkad vad den skall i år, men nästa år så... ![]() Ang kusarna i M52:an så finns de nog kvar skall du se ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Här kommer högupplöst version av audijakten Patrik & alla andra nyfikna. http://www.bimmer.se/egna_bilar/323t Du är inte lite blygsam nu, på banan är det andra takter minsann ![]() ![]() Frugans bil borde väl oxå bänkas, se nu till att anmäla er och ta del av en kanondag på TS ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
otroligt inspirerande o följa din tråd ang "M3 lights" äventyr!! Gör ju att en själv känner att d kommer en vår när kärran ska va klar.. (Blir inte så mkt mer me bilen i år pga stöld-/inbrottsförsöket för nån vecka sen.. Inte förrän vi köpt villa me eget garage iaf vilket kommer snart!
![]() ![]() Bansuget blir inte mindre av o häcka här i projekttrådarna heller.... ![]() ![]() _________________ Christian Larsson |
||||
Tack Crille gött o höra att man inte bara glädjer sig själva med tråden. Här finns ju sjukt många och otroligt fantastiska trådar på rejsa. Det som gör min lite avvikande är att jag är totalnoob på flera plan.
Tänk om man påbörjat detta för 15 år sedan, då hade nog vare sig jag eller kärran varit "light" ![]() Se nu till att få tummen ur det berömda, bädda till frugan i bilen så vågar ingen närma sig ![]() Vi vill ju se något som åtminstone påminner om ditt namn här på rejsa ![]() EDIT: Kommer du till TS glöm INTE att anmälda dig innan, utan bänkning kostar det en typ en hundring, då ingår allt annat inklusive käk. I natt kunde jag inte låta bli racechrono2 avi, jag TROR jag fick ihop ett klipp på varv 45-53 från kullen med allt på sin plats så att säga. En blå M3 E36 som jag TROR har vit huv syns framför mig stora delar av videon (hej Sunk!) Att det bara bidde någon timmes sömn gör inte så mkt, att sova är lite överskattat och känns så slösaktigt ![]() Det struliga är att i wide o HD upplösning slutade det på 1.7gb vem pallar ladda ner något sådant? ![]() Förresten ingen som känner till en vettig/prisvärd bilskräddare här nere i söder?? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Hehe.. Lilla frugan skrämmer nog inte så många tjyvar o doggen e mer snäll än en hamster.. ![]() ![]() ![]() Ja kommer däremot ha bilen som chefen här på forumet o va me i "våga-vägra-lätta-klubben"! Kämpa på Johan så ses vi kanske på TS! ![]() _________________ Christian Larsson |
||||
Har nu lagt upp en hyffsad video på varv 45-53 från mig egen körning på Kullen, 310mb tyvärr så för oss med smalband är det inte så skoj
![]() http://www.bimmer.se/egna_bilar/323ti/videos/45-53_kinnekulle.mpg Jag gissar på att ni får högerklicka och "spara mål som..." för att kika på filmen först när den är nere. Ser nu oxå att den måste spelas upp i VLC ( OM man inte har rätt codec vill säga) och där ser det rätt sunkigt ut ![]() ![]() Dessa varven är med korrekt info insmält i filmen, dock med någon liten förskjutning , det innebär med andra ord att följande info syns i filmen Hastighet Tid Antal meter jag förflyttat mig per varv G-kraft Bästa varv Varvnummer Var på banan vi befinner oss Även förarnamn och modell framkommer, inte precis någon körning att skryta med, men bara kom med kritik om ni vill, har fått en hel del redan och jag uppskattar absolut det! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Hallå Johan! Angående filstorleken så kan du enkelt få ner den genom att efterbearbeta din färdiga film med program som t ex MediaCoder (som är gratis). Använd format som t ex H.264 eller XviD. Jag gjorde en snabb test med H.264 utan att pilla på inställningar och fick då ner filstorleken till knappt 77 MB, dock blev knas med proportionen (bredd-höjd-förhållandet). *Edit: Problemet som uppstod åtgärdades enkelt med en knapptryckning. För övrigt så gillar ditt val av koncept för banåkarbil och håller gärna ett öga efter uppdateringar i denna tråd! Bilder och filmer uppskattas! ![]() _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 178, 179, 180 >> 49 besök idag (883837 totalt) |